Изложби
"D.I.Y. 2.0" - изложба на Георги Ружев в Музея на хумора и сатирата - Габрово
Изложбата ще остане в Музея до 9 април 2023
◊ ПОКАНА
D.I.Y. 2.0 - изложба на Георги Ружев в Музея на хумора и сатирата
На 4 ноември, петък, от 19:00 часа предстои откриването на изложбата на Георги Ружев D.I.Y. 2.0 в зала 3 на Музея на хумора и сатирата в Габрово.
Следва парти, от 20:00 ч., със сетове от автора: дръм енд бейс, електро трип хоп, пънк и ска. Изложбата ще остане в Музея до 9 април 2023.
С появата си през седемдесетте пънкът революционизира музиката. Това не е само музикален жанр, а идея и начин на живот, в който направи-си-сам подходът (do-it-yourself или D.I.Y.) е етичен код. Пънкът ражда политически осъзната общност, която бори статуквото с подръчни средства и малко опит (да си аматьор е ценност), оставяйки ясен отпечатък в изкуството, модата и въобще – визуалната култура. Превъплъщението и самоизмислянето, играта, шегата и сатирата са част от арсенала на пънкарската непримиримост.
Изложбата D.I.Y. 2.0 включва произведения на Георги Ружев от края на 80-те години на 20. век до днес, подредени като DJ сет и без оглед на хронология. Пътят му в изкуството тръгва от фотографията, която авторът използва, за да документира инсценирани реалности. После все така работи с готови образи, които реже, съединява и миксира в голямоформатни дигитални колажи. Видеата му синхронизират ритъма в аудиото с десена в картината, а психедиличните анимации са калейдоскоп от културни референции и символи. Когато кадърът е статичен, движението е от зрителя – смяната на гледната точка е част от изграждането на образа в лентикулярните картини и отпечатъка върху бетон.
Изложбата представя проекти за музикалните групи, в които авторът участва през годините. Поредица от видеа и колажи е посветена на краля-шут на Сюрреализма – Салвадор Дали. Портрети на Джими Хендрикс са ремиксирани с ритуални маски, припомняйки вярата на музиканта в магията и суеверието (редом със страстта му към научната фантастика, от песента Voodoo Child). Следва серия, в която обект са характерната стилистика и драматургия на индийското кино, което преработва образци от Запада за местна публика, смесвайки ги с локална естетика и повествователни похвати от театър, танц и ритуал. В поредица от автопортрети авторът изглежда като разни културни икони: „Доказвам, че хората не трябва да имат идоли, защото аз много приличам на всеки един от тях”. А скептицизмът към религията се материализира в олтар с обекти.
Разговор с Георги Ружев можете да чуете в подкаста Говори артистът https://www.govoriartist.at/005-georgi-ruzhev
Георги Ружев е част от младото бунтарско поколение на българското съвременно изкуство. Роден е през 1964 г. Завършва Седма гимназия „Георги Димитров“ (1982) и задочно техникума по полиграфия и фотография (1987) в София. Заедно с Асен Ботев, по спомени на изкуствоведа Диана Попова, „показаха снимки от акции, които са правили, и попитаха могат ли да се включат в изложбата Земя и небе“. Така през 1989 г. Георги Ружев взима участие в първата авангардна изложба, представяща така наречените тогава неконвенционални форми в изкуство, на покрива на „Шипка“ 6. Бунтар по природа, непризнаващ поклонничеството пред идоли и създаването на нови такива, той взима участие в анархистките и пънк движения по време на обществените митинги и шествия през 90-те. С уклон към музиката, Георги Ружев инициира и участва в множество артистични сдружения като колектив „АГ“, „Попарата на бухала“, „Токси-лелички“, OCTOBERON“ и е сред основателите на сдружение „Изкуство в действие“ (1990).
Неговите артистични проекти са показвани в арт пространства като: Yerbatan Saranicu, Истанбул, Турция; Shugar Factory, Амстердам, Холандия; Галерия The Horse Hospital, Лондон, Великобритания; Галерия XXL, Галерия КА, България и други. Участва в световни арт форуми като: VII Международно биенале на медийните изкуства „The Power of tape“, Полша; Годишни изложби на Сорос център за изкуства, София, България; Beyond Belief Contemporary Art from East Central Europe – Музей за съвременно изкуство, Чикаго, САЩ; III Международно истанбулско биенале, Истанбул, Турция; Художествена галерия Karl Drerup, Държавен университет Плимът „Works on paper from Bulgaria”, Ню Хемпшир, САЩ; II Международно биенале на фотографията и визуалните изкуства, Париж, Франция; „Изкуството днес“, Будапеща, Унгария, Национално биенале за фотография, София, България и други.