Изложби
"Panta rhei" - изложба скулптура на Марян Стояноски
24-31 август 2022, Културно-информационен център на Република Северна Македония в София
◊ ПОКАНА
На 24 август (сряда) от 18:30 часа, в галерията на КИЦ на Република Северна Македония в София, ще бъде открита изложбата „Panta rhei" на македонския художник Марян Стояноски.
Тази първа самостоятелна изложба на Стояноски в София е съставена от ротационни скулптури, изработени чрез използване на метал и елементи от дърво. Произведенията са създадени през последните две години и бяха представени в Скопие тази година.
Изложбата в КИЦ на РСМ в София ще бъде отворена до 31 август 2022 година.
Марян Стояноски е роден в Прилеп през 1983 година. Средно образование е завършил в Художественото училище „Лазар Личеноски" в Скопие. След завършването на средното образование се записва във Факултета по изобразителни изкуства в Скопие, в класа на проф. Ибрахим Беди.
Член е на дружеството на художниците на Северна Македония (ДЛУМ). Два пъти е бил председател на дружеството на художниците от Прилеп (ДЛУП), където през 2015 година е получил наградата за скулптура „Йордан Грабул". Има многобройни участия в групови изложби, както и свои самостоятелни представяния. Живее в град Прилеп, където работи в Центъра за Култура „Марко Цепенков" – художествена дейност.
За изложбата м-р Бранче Трайкоски казва:
"Авторът Марян Стояноски, с изложбата от скулптури в София, в галерията на КИЦ на РСМ в София, представя досегашните постижения, където неговия творчески интерес в продължителност се движи между две литературно-художествени теми на вдъхновение - актуализирането на Mythos в съвременното изкуство, като желание на модерната епоха да я има в своите характеристики, и проявлението на Logos-ът в креативните интерпретации (т.е. желанията на постмодерната епоха). От тук, предишния опус „Феникс" неизбежно се влива и в по-новия цикъл „Панта реи", при което е внесен и онтологичния, и историческия момент при изграждането на скулптурната нарация. Наративните модели на митичното разказване с философската мисловна логика, чрез процесите на деконструкция и реконструкция, са доведени във връзка, естествено опаковани в авторовата поетика, който нерядко създава синестезични отношения между визуалните впечатления на различните материали в пространството, като нова картина от неочаквани ревизии и оригинални конструкции на автора, които определено имат свое незаменимо място в широкия обхват на световното художествено наследство; а парафразата от Ф. Янсен, че - постмодерното е „поле на сили", които действат в различни посоки -, в продължение нека ни* води към откриването на богатите референции на изложеното пред нас."
15.08.2022 г.