Изложби
Фотографии на Сибиле Бергеман за първи път в България
Изложба в Софийска градска художествена галерия, 1 март – 10 април 2022
◊ ИЗЛОЖБАТА
Сибиле Бергеман
Фотографии
01 март – 10 април 2022
Софийска градска художествена галерия
Откриване 01 март, вторник, 18.00 часа.
Това е първата изложба в България, посветена на творчеството на германската фотографка Сибиле Бергеман и представя цялостното ѝ творчество, като акцентира върху черно-бял сребърно желатинов печат, цветни фотографии и полароидни репродукции.
С началото на месец март публиката в София ще има възможност да разгледа фрагменти от близкото минало, запечатани през призмата на Бергеман. Изложбата ще бъде открита от Гьоте институт и Софийска градска художествена галерия.
Бергеман работи серийно, но също така се занимава и с документирането на определени теми за продължителен период от време. Фокусни точки на нейната работа са модните и портретни фотографии, създадени за списанията „Сибиле“ и „Гео“. Започва да се занимава по-сериозно със ситуационна фотография в Берлин в края на 60-те, а по-късно запечатва и сцени от Ню Йорк, Париж, Токио и Сао Пауло. Дълги години работи с фотоапарат за моментални снимки Полароид, а до 1990 г. – предимно в черно-бяло. Тя е една от малкото фотографки, които използват цветния филм не като илюстративен, а като структурен елемент от образа.
Полароидната серия от периода 2000 – 2006 г. е озаглавена „Избледняващи спомени“ и запечатва изоставени места и пространства, които остават предимно скрити за съзнателното възприятие на зрителя. Кадрите са лишени от меланхолична носталгия по Източна Германия и съзнателно отразяват една вече отминала ера. Друг важен фрагмент от работата на Бергеман са нейните фотографии от Африка и Близкия Изток в периода 1999 – 2004 г. Снимките ѝ от Гана, Сенегал, Мали и Йемен улавят всекидневния живот в цялата му амбивалентност – между традиционната култура и глобализацията.
Сибиле Бергеман (1941 – 2010) е сред най-значимите германски фотографки през последните десетилетия. Първоначално придобива популярност със своите модни снимки в Източен Берлин, но скоро се превръща във важна представителка на жанра на фотографското есе, както и във внимателен наблюдател на социалната действителност. В творчеството ѝ ясно се усеща лична критика към възпроизвеждането на симулацията на един „идеален“ контекст. Този ефект бива постигнат чрез отразяването на отпечатъка на една митологизирана и куха форма на патос, която времето на ГДР предполага и налага.
След Обединението на Германия тя съосновава фотографската агенция „Осткройц“ и става членка на Академията на изкуствата в Берлин. Днес някои от фотографиите ѝ са част от постоянните колекции на музея на изкуството „Метрополитън“ и музея на модерното изкуство (MoMA) в Ню Йорк, музея „Щедел“ във Франкфурт на Майн и др. А тази година през юни в Берлинише Галери предстои откриването на обширна ретроспектива.
Изложбата ще бъде съпътствана от медиаторската и образователна програма „Гледане с разбиране: Сибиле Бергеман“, организирана от Гьоте-институт България и Фондация „Изкуство - дела и документи“. Програмата ще включва турове, работилници за деца и родители, посещения за хора от третата възраст, както и лекция на Катерина Гаджева за жените в българската фотография.
* * *
„Сибиле Бергеман. Фотографии“ е изложба на ifa (Institut für Auslandsbeziehungen) в сътрудничество с Гьоте-институт България и партньорството на Софийската градска художествена галерия
____________
Снимки:
1 - Сибиле Бергеман. Автопортрет, 1986 © Наследство Сибиле Бергеман, ИФА
2 - Паметникът, 1975-1986 © Наследство Сибиле Бергеман, ИФА
3 - Мариса и Лиан, Селин 1981 © Наследство Сибиле Бергеман, ИФА