Изложби
Изложба на Маша Живкова-Узунова (1903–1986)
Ноември 2019 – февруари 2020, Галерия "Дечко Узунов"
Маша Живкова–Узунова (1903–1986). Глава на момиче, 40-те години на ХХ в., маслени бои на платно върху картон, 45,5 х 37,5 см, Софийска градска художествена галерия
◊ СЪБИТИЕТО
Галерия "Дечко Узунов"
представя
Програма „Памет“
Маша Живкова-Узунова (1903–1986)
съпруга, модел и художник
ноември 2019 – февруари 2020
Откриване: 20 ноември, 18:00 ч.
Куратор: Аделина Филева, Рамона Димова
През 2019 г. се навършват 120 години от рождението на Дечко Узунов. По този случай представяме една от важните личности в живота на твореца – Маша Живкова-Узунова: съпруга, модел и художник. В изложбата са показани нейни произведения, създадени в периода между 1920 и 1943 г., творби от Дечко Узунов, свързани с нейния образ, както и документални снимки, запазили спомена от съвместният им живот.
В началото на 20-те години на ХХ в., Художествената академия е мястото, където две житейски съдби се пресичат. Родената на 28 октомври 1903 г. Маша Владимирова Живкова е сред от онези представителки на нежния пол, които смело се отправят в търсене на своето място в изкуството. Стремежът ѝ към него ѝ дава възможност да се запознае с Дечко Узунов. Срещата се оказва важна и за двамата. За Узунов общуването им оставя толкова трайни следи в съзнанието му, че още тогава създава своето произведение „Портрет на Маша”. През 1923 г. Маша Живкова заминава за Германия, където вече е Дечко Узунов. Двамата художници са на специализация в Мюнхенската художествена академия. Времето прекарано там заедно е специално. Темата за изкуството, се оказва и път към тяхното опознаване и в личен план. Зад граница те ще създадат приятелски отношения, които ще останат за цял живот с театрали, писатели, архитекти и пр. Една малка част от хората с които общуват там са: Олга Кирчева, Светослава Славейкова, Чавдар и Фани Мутафови, Николай Лилиев, Елисавета Багряна и др. Установили се отново в България, те сключват брак. Следващите две десетилетия за тях са изпълнени с множество предизвикателствата, но и с възможност да оставят следа в историята на българското изкуство. Пресата е изпълнена с коментари върху тяхното творчество, което критиката проследява през самостоятелните им изяви и Общите художествени изложби, в които вземат участие. За Маша Живкова-Узунова, те са допълнени и от впечатления върху произведенията, които тя представя заедно със Секцията на жените художнички към Дружеството на жените с висше образование. До средата на 40-те години на ХХ в. Дечко и Маша Узунови се превръщат в една от най-емблематичните художествени двойки в Третата българска държава.
Творбите са събрани от художествените галерии в Бургас, Казанлък, Пловдив, Сливен, СГХГ и частни лица. Документалните снимки са извадени от ЦДА и фотоархива към Научен архив на ХГ „Дечко Узунов”.