Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Карен Оремус - Канада
Да откриеш красотата в нещо, което не разбираш изцяло
Из серията „Безкрайните преобразявания”, показана в Галерия Леседра
◊ СЪБИТИЕТО
Изложба на Карен Оремус - Канада
◊ СЪБИТИЕТО
Изложба на Карен Оремус - Канада
6 октомври – 29 октомври 2006,
София, Галерия "Леседра"
Откриване на 6 октомври от 17 до 19 часа.
София, Галерия "Леседра"
Откриване на 6 октомври от 17 до 19 часа.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА АВТОРА
Карен Оремус е родена в Монреал, Канада. Бакалавър по изкуствата, специалност графика, от университета в Монреал. Учила е живопис и археология. Магистърска степен по изкуствата, специалност графика, получава от Университета Темпъл, Калифорния.
От 2003 г. Карен Оремус е професор в Университета Зейяд, Обединени Арабски Емирства (ОАЕ), където създава ателие и основава специалността графика.
От 2003 г. Карен Оремус е професор в Университета Зейяд, Обединени Арабски Емирства (ОАЕ), където създава ателие и основава специалността графика.
В своите произведения Карен изследва непредсказуемостта и крехкостта на живота както в универсален, космически мащаб, така и по отношение на отделния човешки индивид. Тя разработва концепцията за физическия разпад вследствие на времето и физическите недостатъци и болести, упадък и разрушения, причинявани от войните.
Използвайки исторически–археологически места на разрушение и забвение, Карен ги свързва с моменти от човешкия живот, търсейки знаци, цветове, форми и линии, които ни напомнят колко мистериозно е миналото и колко непредсказуема е нашата съдба.
Опитът й на археолог е допълнително вдъхновение за нейното творчество. Все още неразкритите пластове от древни цивилизации показват колко крехък и несъвършен е светът, в който живеем. Допълнителна мотивация за Карен са мястото, семейството, наследството, спомените и историята. Занимават я събития и състояния като войната, болестите, човешките превъплъщения (метаморфози), както и природните бедствия заедно с тези, провокирани и създавани от човешките деяния.
Всичките тези понятия и идеи (концепции) са пресъздадени метафорично в широкоформатни произведения, изпълнени в комбинация от различни графични техники, предимно офорт. Карен Оремус има десетки самостоятелни и колективни изложби по цял свят, публикации и лекции, нейни произведения присъстват в множество световни колекции.
Използвайки исторически–археологически места на разрушение и забвение, Карен ги свързва с моменти от човешкия живот, търсейки знаци, цветове, форми и линии, които ни напомнят колко мистериозно е миналото и колко непредсказуема е нашата съдба.
Опитът й на археолог е допълнително вдъхновение за нейното творчество. Все още неразкритите пластове от древни цивилизации показват колко крехък и несъвършен е светът, в който живеем. Допълнителна мотивация за Карен са мястото, семейството, наследството, спомените и историята. Занимават я събития и състояния като войната, болестите, човешките превъплъщения (метаморфози), както и природните бедствия заедно с тези, провокирани и създавани от човешките деяния.
Всичките тези понятия и идеи (концепции) са пресъздадени метафорично в широкоформатни произведения, изпълнени в комбинация от различни графични техники, предимно офорт. Карен Оремус има десетки самостоятелни и колективни изложби по цял свят, публикации и лекции, нейни произведения присъстват в множество световни колекции.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ИЗЛОЖБАТА
Най-новите произведения на Карен Оремус са адресирани към нейната майка и трагичното й заболяване, като маркират по този начин безкрайните човешки преобразявания.
Концепцията на работите е подкрепена от карти, символизиращи „място” и „разстояние”, които демонстрират физическата и духовна дистанция между художничката и нейната майка.
Друг визуален елемент, който се открива в работите на Карен, е Палимпсестът, термин идващ от гръцки език – използван отново писмен материал, чийто текст е изтрит, за да се покаже върху него друг, втори надпис. Египтяните са измивали папирусите, гърците са изстъргвали техните пергаменти, а римляните са натривали с восък табличките за писане, оставяйки често следите от предишни надписи.
Наслояването на текст в работите на Карен Оремус е метафората за личностна и колективна памет и история. Новият надпис предлага настоящето, а следите от стар надпис изразяват изгубено или изчезващо минало. Разменяйки постоянно писма с майка си, тя използва Палимпсеста в своите работи, за да покаже изгубената възможност от страна на майка си да пише и нейното желание да го прави, което често води до изтриване или задраскване на букви и думи и отново писане върху тях.
Вдъхновена от арабското писмо по време на своя престой в Близкия Изток, Оремус решава да го използва в тези свои работи, подкрепяйки идеята, че можеш да намериш стойност и в нещо, което не владееш напълно. Не можейки да чете написаните думи, тя намира стойност в самото им писане, съпоставяйки го с писането и четенето през очите на майка си и със своето собствено пребиваване в Арабския свят.
Да откриеш красотата в нещо, което не разбираш изцяло е другото послание на Оремус в тази серия от произведения.
Да откриеш красотата в нещо, което не разбираш изцяло е другото послание на Оремус в тази серия от произведения.
Автор:
Галерия "Леседра"
Публикация:
02.10.2006 г. 11:49
Етикети:
Посетено:
891
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/2794-karen-oremus-kanada