Изложби
"Дисекция на спомените" - изложба на Кирил Чолаков
Галерия "Стубел", 4-20 декември 2017
◊ ИЗЛОЖБАТА
Галерия "Стубел"
представя
Кирил Чолаков
Дисекция на спомените
4-20 декември 2017
Откриване на изложбата: 4 декември, 18:30 часа
гр. София, ул. "Коста Лулчев" №2В
В проекта "Дисекция на спомените" Кирил Чолаков изследва сложните отношения между личната памет като част от колективната памет и историческото време. През текстове и изображения в рисунки (2014), а по-късно в голямоформатни платна (2017), той разказва истории от различни периоди на живота си, които са се появили спонтанно и разбъркано, в зависимост от това по какъв начин креативното въображение е взаимодействало с образите от миналото.
Ако тези спомени трябва да се датират исторически, то те са от периода на държавен социализъм (1944-1989 ), но много малко от историите в този проект могат директно да бъдат отнесени към политическото съдържание на онези години. Поколението, което започва да се реализира професионално едновременно с демократичните промени, съставлява общност, за която визуалните кодове, с които работи Чолаков в тези серии, задават една споделена емоция по времето, когато родителите ни са били млади, приятелите пълни с енергия и неконвенционални идеи за бъдещето, а фокусът на битието не е бил в решаване на проблемите от ежедневието, а във формирането ни като индивидуалности със своя уникална ценностна система. Родените през социализма ще го разпознаят в интериорите и екстериорите, превозните средства, тягостната обреченост на малките общности, олицетворена в изчезващите силуети на жителите на село Извор и далечния на съвременната градска динамика мизансцен на кв. "Гео Милев" в София. Това са две места, които за Кирил Чолаков не само обобщават спомена, свързан с България (от 1997 г. той живее и работи в Италия), но са предвидени и като локации за бъдещите изложби.
Изложбата в с. Извор (2014), в която бяха показани първите рисунки от "Дисекция на спомените", бе под формата на символичен жест – в старата постройка за помени към гробището на селото. Втората - в галерия "Стубел" (2017), в сграда, построена на мястото на детска площадка в родния квартал на Кирил, добавя към рисунките платна с образи от най-ранните години на автора. Първоначалната реакция, която предизвикват картините, направени по семейни черно-бели фотографии, е не толкова вглеждане в майсторската работа на артиста, колкото наблюдението, че тук вече се появяват конкретни персонажи, чиито лица пробиват пелената на изминалото време. Това, което изчезва, е мизансценът, състоящ се от типична за времето соц. архитектура, руският дядо Мраз – заместник на дядо Коледа в онези години и главен персонаж в новогодишните училищни празненства, специално търсените пейзажи, на чиито фон семействата запечатваха спомени от летните си ваканции или най-общо казано – конкретните обстоятелства, при които е направена всяка една от фотографиите. Фокусът във всички работи е върху малкото момче и уловените емоции в отношенията с баща му, майка му, първата любов...
Френският социолог Морис Халбвакс въвежда понятието „колективна памет”, защото индивидите, които принадлежат към даден колектив, могат да си спомнят и да съхраняват в паметта си каквото и да било само благодарение на неща, които те са научили и усвоили от другите в общуване и взаимодействие с тях.
"Дисекция на спомените" е носталгична панорама на една реалност, застинала като че ли на границата на живота и смъртта, символизираща прехода между два свята – този на познатото и непознатото, независимо дали става дума за различни политически системи или различни държави. Погледът назад през тъканта на новата културна принадлежност, новата семейна и приятелска среда е като поглед през камера обскура – на листа се появяват реални изображения, защото лъчът-памет, преминал през тъмната кутия на емоциите, прожектира само образите, които трайно са се запечатали в нашето съзнание. В този смисъл "Дисекция на спомените" е една илюстрация за това как се ситуира индивидуалната памет в рамките на колективното битие в полето на изкуството – не е възможно изображенията на спомените да бъдат изчистени напълно от емоцията, свързана с уникалните факти на всяка една биография, но всеки един наратив, появил се при тези изключителни обстоятелства, е още едно парче от историята.
Ирина Баткова
◊ ЗА ХУДОЖНИКА
Кирил Чолаков
Роден през 1964 г. в София. Завършва стенопис в Национална художествена академия.
От 2000 г. живее и работи в Римини, Италия.
Избрани самостоятелни изложби:
2017
"Дисекция на спомените", куратор Ирина Баткова, галерия "Стубел", София
2015
"Къща отвъд света", куратор Галина Лардева, Есенни изложби, Пловдив
2014
Diario Minimo Balcanico, куратор Diego Galizzi, Museo civico delle Cappuccine, Bagnacavallo, Равена, Италия
Viaggio in Bulgaria, project with Elisabeth Holzl / photography/, куратор Emanuela De Cecco, Gefanngins7 Le Carceri, Kaltern, Болцано, Италия
2012
Tempus Loquendi Tempus Tacendi, куратор Sabrina Foschini and Alessandro Giovanardi, Gallery Scarpellini, Римини, Италия
2010
Piccolo Popolo, куратор Катя Ангелова, ES gallery, Мерано, Италия
Shadow, Gallery Scarpellini, Римини, Италия
Tracce nella memoria, куратор Giuseppe Massetti, Pescherie della Rocca, Lugo (Равена ), Италия
2009
Black, куратор Diego Galizzi, Antico Convento di San Francesco, Bagnacavallo (Равена), Италия
Stazione Rimini, Nuova ricerca, Римини, Италия
2008
Lo sguardo e la fessura, куратор Alessandro Giovanardi & Franco Pozzi, Assenzio, Римини, Италия
2007
Spaesamenti, куратор Chiara Canali, Catus Art Gallery, Болоня, Италия
2002
Kiss my eyeball, Tra Arte Gallery, Верукио (Римини), Италия
2000
Carpe Diem, Palazzo della Provincia, Равена, Италия
1998
Welcome to Bulgaria, Where Everything is possible, куратор Massimiliano Jafrate, Palazzo Duca Cantermi, Атина (Фрозинине), Италия
1992
Кралската свита отминава, Галерия „Витоша“, София, България
1991
Сиртаки, Municipal Gallery, Preveza, Гърция