Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
"След падането" - изложба на Боряна Росса във Vivacom Art Hall
Боряна Росса, “След падането”, 2012, стил от многоканална видеоинсталация
◊ ИЗЛОЖБАТА
Боряна Росса
“След падането”
Куратор: Вера Млечевска
VIVACOM Art Hall
22.06. – 03.07. 2016
Откриване: 21.06., 19 ч.
Изложбата на Боряна Росса “След падането” е резултат от нейно изследване, посветено на представянето на пола в социалистическото и пост-социалистическото кино на СССР, Русия, България и Чехословакия. Обект на нейния интерес са различните модели на поведение пресъздадени във филмите – и традиционни и разграничаващи се от тях - и тяхната еволюция под влиянието на политическите и научно-технологични изменения в обществото. Изследването й обхваща 20-те години, минава през 50-те и 60-те години, падането на Берлинската стена и годините след това. Дълъг период белязан от утопията за новия човек на социализма, сексуалната революция на 60-те години, еманципацията на жените и пост-социалистическите полови и социални атавизми. Идеи, моделирали представите за свободното осъществяване на човека, които често се спъват в реалностите на обществото.
В изложбата Боряна Росса представя видеоинсталация от авторски възстановки на епизоди от избрани филми, в които се стреми да възкреси съществото на филмовите герои, да реактивира тяхната чувствителност, освободеност или нежелание да се подчинят на натиска на обществените нагласи. За проекта тя въвлича актьори, живеещи в САЩ - чужди на културния и политическия контекст на оригиналните филми и така тества актуалността на дилемите на филмовия образ в друго време и място. Вътрешният конфликт на стремежът към свобода и границите на възможното са вълнували умовете, създали забележителни бунтарски образи във филми като “Понеделник сутрин” 1967 на режисьорите Ирина Акташева и Христо Писков, “Маргаритки” 1968 на Вера Хитилова, “Стиляги” 2008 на Валерий Тодоровски (разгледан в паралел с маккартистката пропаганда), а героите от комедиите “Сърп и чук” 1994 и “Мисия Лондон” 2010 формирали новите пост-социалистически стратегии за изграждане на половата “нормалност”.
Изложбата е съпътствана от серия документални интервюта със създатели на филмите или пишещи за тях, разкриващи творческата мотивация, която ги е водила, вътрешните колебания, както и обструкциите неизменно съпътстващи осъществяването на една идея в пълнокръвен образ. Между тях са Ирина Акташева и Христо Писков, Иван Андонов, Геновева Димитрова, Илка Зафирова, Георги Мишев, Доротея Тончева.
Проектът се осъществява с подкрепата на: Foundation for Contemporary Arts Emergency Grant и с любезното съдействие на VIVACOM Art Hall.
◊ ЗА АВТОРА
Боряна Росса е интердисциплинарна художничка и кураторка, която работи в областта на електронните изкуства, киното, видеото, пърформанса и фотографията. Носителка на докторска степен в областта на електронните изкуства, защитена в департамента по изкуствата, в университета Ранселаер, Трой, Ню Йорк. Темата на интердисциплинарното й изследване е представянето на пола в киното в периода след Студената война.
Росса е асистент преподавател в департамента по Трансмедия в университета в Сиракуза, Ню Йорк и директорка на София куиър форум, заедно с философа и активист Станимир Панайотов.
Нейни произведения са показвани в на международни събития като Steirischer Хербст, Грац; Първото и петото Балканско биенале, Солун; Кунстверке, Берлин; в три издания на Московското биенале за съвременно изкуство; и престижни музеи като Елизабет А. Саклер център за Феминистко изкуство в музея в Бруклин, Ню Йорк; Музей за съвременно изкуство (MUMOK) Виена; Галерия Захента, Варшава; Софийска градска художествена галерия; Институт за съвременно изкуство, София; Екзит Арт, Ню Йорк, Софийски Арсенал - музей за съвременно изкуство (SAMCA) и Национална художествена галерия, София и други. Нейни творби са притежание на обществени и частни колекции, сред които колекция на изкуството на Erste Bank-Group, СГХГ, SAMCA и други.
◊ ИЗЛОЖБАТА
Боряна Росса
“След падането”
Куратор: Вера Млечевска
VIVACOM Art Hall
22.06. – 03.07. 2016
Откриване: 21.06., 19 ч.
Изложбата на Боряна Росса “След падането” е резултат от нейно изследване, посветено на представянето на пола в социалистическото и пост-социалистическото кино на СССР, Русия, България и Чехословакия. Обект на нейния интерес са различните модели на поведение пресъздадени във филмите – и традиционни и разграничаващи се от тях - и тяхната еволюция под влиянието на политическите и научно-технологични изменения в обществото. Изследването й обхваща 20-те години, минава през 50-те и 60-те години, падането на Берлинската стена и годините след това. Дълъг период белязан от утопията за новия човек на социализма, сексуалната революция на 60-те години, еманципацията на жените и пост-социалистическите полови и социални атавизми. Идеи, моделирали представите за свободното осъществяване на човека, които често се спъват в реалностите на обществото.
В изложбата Боряна Росса представя видеоинсталация от авторски възстановки на епизоди от избрани филми, в които се стреми да възкреси съществото на филмовите герои, да реактивира тяхната чувствителност, освободеност или нежелание да се подчинят на натиска на обществените нагласи. За проекта тя въвлича актьори, живеещи в САЩ - чужди на културния и политическия контекст на оригиналните филми и така тества актуалността на дилемите на филмовия образ в друго време и място. Вътрешният конфликт на стремежът към свобода и границите на възможното са вълнували умовете, създали забележителни бунтарски образи във филми като “Понеделник сутрин” 1967 на режисьорите Ирина Акташева и Христо Писков, “Маргаритки” 1968 на Вера Хитилова, “Стиляги” 2008 на Валерий Тодоровски (разгледан в паралел с маккартистката пропаганда), а героите от комедиите “Сърп и чук” 1994 и “Мисия Лондон” 2010 формирали новите пост-социалистически стратегии за изграждане на половата “нормалност”.
Изложбата е съпътствана от серия документални интервюта със създатели на филмите или пишещи за тях, разкриващи творческата мотивация, която ги е водила, вътрешните колебания, както и обструкциите неизменно съпътстващи осъществяването на една идея в пълнокръвен образ. Между тях са Ирина Акташева и Христо Писков, Иван Андонов, Геновева Димитрова, Илка Зафирова, Георги Мишев, Доротея Тончева.
Проектът се осъществява с подкрепата на: Foundation for Contemporary Arts Emergency Grant и с любезното съдействие на VIVACOM Art Hall.
◊ ЗА АВТОРА
Боряна Росса е интердисциплинарна художничка и кураторка, която работи в областта на електронните изкуства, киното, видеото, пърформанса и фотографията. Носителка на докторска степен в областта на електронните изкуства, защитена в департамента по изкуствата, в университета Ранселаер, Трой, Ню Йорк. Темата на интердисциплинарното й изследване е представянето на пола в киното в периода след Студената война.
Росса е асистент преподавател в департамента по Трансмедия в университета в Сиракуза, Ню Йорк и директорка на София куиър форум, заедно с философа и активист Станимир Панайотов.
Нейни произведения са показвани в на международни събития като Steirischer Хербст, Грац; Първото и петото Балканско биенале, Солун; Кунстверке, Берлин; в три издания на Московското биенале за съвременно изкуство; и престижни музеи като Елизабет А. Саклер център за Феминистко изкуство в музея в Бруклин, Ню Йорк; Музей за съвременно изкуство (MUMOK) Виена; Галерия Захента, Варшава; Софийска градска художествена галерия; Институт за съвременно изкуство, София; Екзит Арт, Ню Йорк, Софийски Арсенал - музей за съвременно изкуство (SAMCA) и Национална художествена галерия, София и други. Нейни творби са притежание на обществени и частни колекции, сред които колекция на изкуството на Erste Bank-Group, СГХГ, SAMCA и други.
Автор:
Vivacom Art Hall
Публикация:
21.06.2016 г. 11:55
Етикети:
Посетено:
1108
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/23825-sled-padaneto-izlozhba-na-boryana-rossa-vav-vivacom-art-hall