Изложби

„Socio-fiction” - изложба на чешкия художник Збинек Баладран

1 декември 2015 – 9 януари 2016, Институт за съвременно изкуство – София

„Socio-fiction” - изложба на чешкия художник Збинек Баладран


◊ СЪБИТИЕТО

Институт за съвременно изкуство – София
съвместно с
Чешкия център в София

представят

Збинек Баладран
Socio-fiction

1 декември 2015 – 9 януари 2016

Откриване: 1 декември (вторник) 2015, 18 ч.
Галерия ИСИ, бул. "Васил Левски" 134 (вход откъм ул. "Екзарх Йосиф")


За „Socio-fiction” Збинек Баладран, заедно с кураторите Едит Йержабкова от пражкото сдружение Are и Яра Бубнова от ИСИ - София, е подготвил четири свързани видеоинсталации: „Нощ на земята”, „Socio-fiction”, „Предварителен доклад/Казус” и „Сближаване на безкрайните прогресии”. Те представят неговата работа във времева и тематична приемственост. Работата на Баладран може да бъде „прочетена” през антропологичния и етнографски подход при изследване на обществото чрез изкуството, който през последните десетилетия е особено продуктивен. Збинек Баладран се занимава практически и теоретично с темите на художествения и културния архив, както и с метафорите на археологията като творчески метод. Интересува се какъв образ на света ще създаде човечеството и в какви обществени системи и режими той ще функционира. Художникът използва видео, текст и инсталация. Работите му могат да се характеризират като аналитично търсене на взаимозависимости в миналото; с конструкцията му като отношение към преобладаващите епистемологични модели. Баладран е един от първите чешки художници, които разглеждат аналитично формата на видеото във връзка с лявото наследство от миналото, с препратки към авангардното и с анализ на новата естетика при разпространяване на информацията, лекциите и работната среда. Заедно с Ян Манчушка и Вит Хавранек той изследва ризоматичните модели на функциониране на обществените структури. Въпреки рационалния и аналитичен подход работите на Баладран се отличават със сетивни си качества. Новата инсталация в ИСИ - София ще позволи на българските зрители да се срещнат за първи път с работата на този автор.


◊ КУРАТОРЪТ ЗА ИЗЛОЖБАТА

Едит Йержабкова: В работите си Збинек Баладран изследва територии, заети от онази част на цивилизацията, която наричаме западна. С методи, подобни на използваните от етнографа, антрополога, и социолога този пост-хуманистичен археолог „разравя” останките от недалечното минало и търси пространствените „джобове”, в които е отразен начинът на живот, неговите системи, правила и случайности; както и предметите, чрез които човечеството, обладано от самото себе си, подрежда образа на своето минало и бъдеще. Трябва да се зададе въпросът, защо целостта при Баладран почти винаги означава и разпад? Петте видео прожекции не са само ефектно композиране на пространството на творбата; те като че ли са едно постоянно търсене на проблясък от Всевишния, и напомняне за асинхронията и за невъзможността от свързване на нещата без наличието на хегемонни сили – това свързване е винаги обратимо, т.е. няма реална цялост. Въпреки че познаваме отделните части, знаем как функционират и сме сигурни, че принадлежат една към друга, ние все едно не сме в състояние да действаме и предпочитаме да продължим съсредоточено да работим с детайлите, за да успеем дори на едно най-ниско ниво. Затова сега-засега обглеждаме целостта само временно и само на хартия – чрез различни диаграми, стрелки и линкове от един фрагмент към друг. Търсим своята позиция в една конкретна точка – своето фиксирано място на някой от континентите, своята ниша между хората и предметите, между първата и втората природа. Дори и след евентуалното разрешаване на тази връзка, в близкото бъдеще може би ще приемем представа за целостта като човешки мозък, натъпкан с предмети, имплантиран с интерфейс или кибер война. Трябва обаче да разберем, че фиксираният ни поглед върху точка, за която предполагаме и твърдим, че не ни интересува, постоянно се променя и се изгражда от отношения, движения и трансформация на онова „друго“ около нас, което искаме да натъпчем в главите си. Тази наша обвързаност – на границата на вътрешността и външността, е нещо като заместваща дейност, за която не знаем за какво всъщност служи.

Изложбата е част от проект, който представя различни художници и групи от Чехия и България като по този начин свързва двете художествени сцени. През март 2015 г. в Чешкия център в София беше показана първата изложба от проекта „Сестри, да се държим!” на Вацлав Гирса. През април 2015 г. последва изложбата „Църкви и рисунки” на тандема фотографи Лукаш Ясански и Мартин Полак в галерия „Ластици” в Пловдив. Едновременно с нея в Чешкия център в София бе инсталацията „All Tomorrow Exotic” на българските автори Лубри и Войн де Войн. По същото време бе открита и изложбата на Иржи Кованда „Nothing in the Middle” в галерия Sariev Contemporary в Пловдив. Цикълът завършва с изложбата „Socio-fiction” на Збинек Баладран в галерията на Института за съвременно изкуство - София, изложбата на група Рафани в Чешкия център в София и дискусията с Иржи Кованда на същото място.


◊ ЗА ХУДОЖНИКА

Збинек Баладран (р. 1973, Прага) е художник, куратор и архитект на изложби. Учил е история на изкуството във Философския факултет на Карловия университет в Прага и в Академията за изобразителни изкуства в Прага, в ателиетата „Визуална комуникация“, „Живопис“ и „Нови медии“. През 2001 г участва в основаването на Пространството за съвременно изкуство „Display“, което през 2007 г. се превръща в Тranzitdisplay (tranzitem.cz), като отговаря за програмата на изложбите. Заедно с Вит Хавранек е куратор на изложбата „Monument to Transformation“, тригодишен изследователски проект върху социалната и политическата трансформация. Член на екипа от куратори (tranzit.org) за Manifesta 8, състояла се в Мурсия, Испания през 2010 година. Участва в 11-то биенале в Лион, в Manifesta 5 (2004, Доностия-Сан Себастиян, Испания) и 56-то издание на биеналето във Венеция (2015). Представен е от галерия Jocelyn Wolff в Париж.

 


Автор: ИСИ - София
30.11.2015 г. 14:28
Посетено: 579
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/22483-socio-fiction-izlozhba-na-cheshkiya-hudozhnik-zbinek-baladran