Изложби

"Нищо по средата" - Иржи Кованда в галерия Sariev Contemporary, Пловдив

Първата самостоятелна изложба на известния чешки съвременен артист в България

"Нищо по средата" - Иржи Кованда в галерия Sariev Contemporary, Пловдив


◊ СЪБИТИЕТО

Галерия Sariev Contemporary, Пловдив
представя:

Нищо по средата
Иржи Кованда


Самостоятелна изложба

Куратор Едит Йержабкова

9 април – 17 май 2015


Oткриване: 9 април 2015, 18 ч.
Sariev Contemporary, ул. "Отец Паисий" 40

Sariev Contemporary има удоволствието да представи първата самостоятелна изложба на известния чешки съвременен артист Иржи Кованда в България. „Нищо по средата“ е експозиция, курирана от Едит Йержабкова и ще се състои между 9 април и 17 май 2015 в пространството на галерия
Sariev Contemporary на ул. "Отец Паисий" 40 в Пловдив.


◊ ИЗЛОЖБАТА

„Иржи Кованда печели международна известност след политическите промени от 1989 г., когато събитията и интервенциите му от 70-те и 80-те години на ХХ век са представени в международни проекти като East Art Map, Body and the East и Parallel Actions. Разработени по подробни сценарии, минималистичните му творби могат да бъдат интерпретирани като коментари от общ характер. Ненатрапчиви до степен на незабележимост, те се различават значително от ранната продукция на Czech Fluxus, например, и от работите на съвременниците на Кованда.

Изложбата „Нищо по средата” в Sariev Contemporary представя работи на Иржи Кованда в България за първи път. Затова реших да включа в нея както някои от най-ранните му творби, така и съвсем скорошни – за да бъде видяна дълбинната им свързаност. С Кованда избрахме някои от най-известните му акции от 70-те, в които той се опитва да свали момиче на улицата, наблюдаван от приятелите си; стои неподвижен по средата на тротоара с широко разперени ръце; обръща се назад и се вглежда в стоящия зад него на ескалатора човек; или нарочно се блъска в пешеходци по улицата. Тези работи са създадени преди всичко от желание за контакт. Но едновременно с това са така конструирани, че окончателно удовлетворение на това желание е невъзможно. Което е и причина често да бъдат интерпретирани като политически.

Тази невъзможност е свързана с две типични за много от творбите на Кованда качества – ненатрапчивост и способност да причиняват дискомфорт. Акциите му обикновено въвличат участниците (и художника) в непозната, конфузна ситуация, която няма нищо общо със света на изкуството (нещо, което оттогава се е променило значително, защото документацията на проектите му става достояние за зрителите на територията на музеи и галерии). Кованда обича да казва, че изкуството е следствие на липси; че до голяма степен то е заместител. За акциите си от 70-те той твърди, че са резултат от липсата на човешки контакт и че се е опитвал да осъществи връзка със света. Посочва също така, че е спрял да ги прави след като се е оженил. Когато физическото му присъствие вече не е императив, това, което остава от тях, са единствено доказателства за съществуването им. Така заявени, намеренията му са в контраст с политическите интерпретации, през които пърфомансите и интервенциите му от 70-те и 80-те години често са четени. Въпреки това мнозина продължават да гледат на тях като на свидетелство за политически аспекти на чешкото изкуство от комунистическата епоха. Това, което може да се твърди със сигурност, е, че те са едни от първите примери за това, което днес наричаме изкуство в публична среда и ранни предшествениците на „тенденцията към ненатрапчивост” в Чехия от 2000 г. насам – съчетаваща дематериализация с релационна естетика. 

Втората група работи, представени в изложбата в Sariev Contemporary, са колажи – техника, която художникът използва от самото начало на творческия си път. Кованда рядко показва колажите си от 70-те години, понеже смята, че истинското му кръщение в света на изкуството са акциите от същото десетилетие. Въпреки това те постоянно присъстват сред интересите му. След средата на 80-те години под влиянието на постмодернизма той се насочва към рисунката и живописта, а след тях и към обекта. В работата си с обекти той развива минимализма и концептуализма на 70-те с акцент върху преходността, ефимерността и do it yourself. В края на 80-те и до началото на 21. век Кованда се завръща към колажите и експериментира с асемблажи. Двете техники са бърз и удобен начин за съчетаване на визуални и текстови елементи, и позволяват сериализация. С налагането на дигиталния колаж като водеща медия на интернет епохата Кованда се завръща към колажите от 90-те – семпли комбинации от ограничен брой печатни носители. Най-новите му колажи често съдържат елемент на самопрезентация, използвайки медийния образ на художника като една от съставките.

От началото на хилядолетието Кованда изследва взаимоотношенията в света на хората и предметите чрез инсталации и обекти. За изложбата в Sariev Contemporary сме избрали две такива работи – нагледен пример за умението му с лекота да превръща личните теми в обект на всеобщ интерес. Най-новите му инсталации представляват натюрморти, в които акцентът е върху взаимоотношенията между самите обекти, не толкова върху метафорите на човешкия свят.“

Едит Йержабкова
Март 2015

   

◊ ЗА АВТОРА

Иржи Кованда (р. 1953, Прага) е ръководител на Студиото за пърформанс арт на Факултета по изкуства и дизайн в университета „Ян Евангилиста Пуркине” в Усти над Лабем. Негови работи са показвани в престижни галерии и изложби, вкл. във Виенския Сецесион, Тейт Модърн Лондон, Биеналето в Сао Паоло и Documenta 12. Негови галерии са gb agency Paris; Krobath, Vienna and Berlin; SVIT Prague и Wallspace New York.


Изложбата “Нищо по средата” се реализира с любезното съдействие на Чешки център София

* * *

Допълнителна програма на проекта „4 стаи“ на Едит Йержабкова:

• All Tommorow Exotic

Лубри и Войн де Войн
Куратор Едит Йержабкова
Галерия на Чешки център, ул. „Раковски“ 100, София
7 април – 8 май 2015
Откриване 7 април, 18 ч.


• Църкви и рисунки

Лукаш Ясански и Мартин Полак
Куратор Едит Йержабкова
Галерия „Ластици“, ул. „Христо Дюкмеджиев“ 6, Пловдив
Откриване 9 април 2015, 19 ч.




Автор: Галерия Sariev Contemporary
04.04.2015 г. 15:57
Посетено: 684
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/21158-nishto-po-sredata-irzhi-kovanda-v-galeriya-sariev-contemporary-plovdiv