Изложби

"Commodities Unplugged" - самостоятелна изложба на Викенти Комитски в Пловдив

Галерия Sariev Contemporary представя

"Commodities Unplugged" - самостоятелна изложба на Викенти Комитски в Пловдив


◊ ИЗЛОЖБАТА

Викенти Комитски
Commodities Unplugged

 
Самостоятелна изложба
Куратор: Валтер Зайдъл
 

12 юли – 30 август 2014
 
Откриване: 12 юли
20:00 ч. – Откриване на “Commodities Unplugged” в SARIEV Project Space, ул. „Христо Дюкмеджиев” 12, Капана
 
22:00 ч. – Афтърпарти с DJ сет на художника Викенти Комитски и куратора Валтер Зайдл, в клуб Грамофон, Пловдив

 
Sariev Contemporary има удоволствието да представи самостоятелния проект на Викенти Комитски “Commodities Unplugged", куриран от Валтер Зайдъл. Изложбата ще бъде отворена за посещение от 12 юли до 30 август 2014 г. в SARIEV Project Space, ул. „Христо Дюкмеджиев” 12, квартал "Капана".


◊ ДУМИ НА КУРАТОРА
 
В работите си Викенти Комитски използва ежедневни предмети, чието значение и контекст анализира, изследва и преработва в нова реалност. Художникът променя природата на случайно намерени предмети и подбрани потребителски стоки, напомнящи за контекста, от който са били взети. За разлика от други художници, Комитски използва реди-мейд подходи не само по отношение на предмети, но и на идеи. Някои от работите му си поставят за цел да анализират критически самото създаване на даден предмет, а други – не.   
 
Специфичните му художествени стратегии често включват използване и рециклиране на налични материали, от които авторът създава минималистични предмети, променящи контекста на оригиналния материал. Смесването на материали с различно културно кодиране е характерно за много от работите му, които са лишени от всякаква практическа стойност; Комитски противопоставя материалите един на друг, създавайки нови художествени предмети.
 
Работейки с ежедневни предмети, Комитски прекъсва връзката им с оригиналния  контекст. Подобно на рок концерт с акустични инструменти, който донякъде се различава от електрическата си версия, някои елементи на оригинала са запазени, докато други се променят.
 
Една от основните инсталации, изложени в Sariev Project Space, представлява водна помпа, която обръща логиката на съставните си предмети: воден електрически генератор с маркуч, през който водата се излива във висящ от тавана гумен ботуш; подметката на ботуша е надупчена и той функционира като душ. Така от средство за предпазване от намокряне той се превръща в промокаемо устройство, поставящо под съмнение традиционната си употреба. В друга от работите стар телефонен указател придобива функцията на етажерка. Тук Комитски реферира остарялата употреба на телефонните указатели, които никой вече не използва поради наличието на интернет устройства и приложения, неизискващи каквото и да било физическо пространство. Телефонният указател се е превърнал в рафт за книги, за които също не е сигурно, че някога ще бъдат прочетени отново.
 
В двa случая художникът си играе с формата на различни предмети и индустриални стоки, като иронично ги манипулира. Бяла пластмасова маска на призрак се е сдобила с черна качулка, увенчана с червен пискюл – фигура, сякаш излязла от филм на ужасите, в който куклите са задвижвани от зли сили. Асоциациите с „Викът” на Едвард Мунк са неизбежни. В същото време Комитски е използвал пластмасов хигиенен филтър, чието предназначение е да предпазва потребителите на писоари от миризмата на урина, рамкирайки и превръщайки го в реди-мейд предмет, напомнящ „Писоар” на Дюшан.
 
Друг елемент на същата работа е репродукция на оригиналната снимка на „Писоар”, от която писоарът е изрязан; контурът му огражда бяло поле. Връзката с маската е чисто визуална, маската напомня на писоара, но всъщност е взета от филма „The Scream” (“Писък”, 1996). Така двете работи събуждат асоциации и с коментара на Йозеф Бойс от 1964 г.: „За мълчанието на Марсел Дюшан се говори повече, отколкото трябва.” 
 
Нов момент в работата на Комитски са колажите от ежедневни градски и архитектурни композиции, някои от които преобърнати с главата надолу – изкривени версии на традиционни ракурси, насочващи зрителя в определена посока. Художникът поставя под въпрос традиционното разбиране за ракурс и повежда зрителя към ново разбиране за реалността, усъмнявайки се в общоприетите дефиниции. Същото може да се каже и за друг колаж, в който котките се превръщат в крави или просто се подчиняват на поговорката „(Нощем) всички котки са сиви” (All Cats Are Grey), което пък е заглавие на парче на The Cure от 1981 г.
 
Зрителят сам трябва да реши кое е реално и кое не. Няма правилен или грешен отговор; единственото, което има значение, е избраната гледна точка към ежедневни теми, които са лишени от етични съображения и съответно не могат да бъдат възприемани еднозначно.
 
Валтер Зайдъл 
  

 
◊ ПОВЕЧЕ ЗА АВТОРА И КУРАТОРА

Викенти Комитски е роден през 1983 г. в София. Живее и работи в Берлин. Завършва скулптура в Националната художествена академия в София. Автор е на обекти, инсталации и видео. Самостоятелни изложби: Новата бедност, Институт за съвременно изкуство, София (2013); Субективна география, Sariev Contemporary, Пловдив (2011); 1:200, Галерия 0gms, София (2010); Без изображение, The Fridge, София (2010); #1, Галерия „Васка Емануилова”, София (2009). Групови изложби: Places of Transition, курирана от Гюлсен Бал и Валтер Зайдъл, freiraum quartier 21, Виена (2014); Sofia Contemporary festival (2012); Go West!, Музеон Парк на изкуствата, Москва, специален проект за Московското биенале на младото изкуство (2012); Is It Free?, NutureArt Gallery, Ню Йорк (2012); Together Again, Radiator Gallery, Ню Йорк (2012); Isolation, Senatsreservenspeicher, Берлин (2012); East Of Best, Roodkapje, Ротердам (2011); Краят и отвъд, Баня старинна / Център за съвременно изкуство, Пловдив (2011); Беден, но секси, Галерия Сариев, Пловдив (2011); An Exclusive Object of Art, Dana Charkasi Gallery, Виена (2011); Entrepot, Krinzinger Gallery, Виена (2011); Август в изкуствата, Варна (2010); Beyond Credit, Antrepo 5, Истанбул (2010); FQ Test, Галерия GMG, Москва (2010); Photo I Photo You, Calvert 22, Лондон (2010); Breaking Walls Building Networks, Macedonian Museum of Contemporary Art, Солун (2010); От идеология към икономика, Съвременно българско изкуство 20 години по-късно, Държавен централен музей на съвременната история на Русия, Москва (2009); Remember Sofia Underground, Шипка 6, София, куратори Йово Панчев и Руен Руенов (2009). Резиденции: SIM, Рейкявик (2009); Futura, Прага (2011) и ISCP, Ню Йорк (2012). Викенти е носител на наградата „БАЗА” за 2011 г. и е номиниран два пъти (2009, 2011) за наградата „Гауденц Б. Руф” за ново българско изкуство.
 

Валтер Зайдъл е роден през 1973 г. в Грац, Австрия. Живее във Виена. Учил е в Австрия, Франция и САЩ. Има докторска степен по съвременна културна история. Валтер е куратор, изкуствовед и художник. От 2005 г. ръководи художествената колекция на Erste Group и Фондация „ERSTE”, Виена. Автор e на статии за международните списания за изкуство Camera Austria (Австрия), contemporary (Великобритания), springerin (Австрия) и Život umjetnosti (Унгария). Курирал е изложби в Европа, Северна Америка, Азия и Южна Америка. Работи интензивно с български художници и организации в областта на визуалните изкуства от 2000 г. в изложбите: “Looming Up, Contemporary Art from Bulgaria”, Kunsthalle Exnergasse, Виена (2001); “Контакт София”, съ-куратор: Мария Василева, Градска художествена галерия, София, (2011); "Градски територии”, Галерия 0gms, София (2012) и “Борис Мисирков & Георги Богданов: Портрети”, Софийска градска художествена галерия (2013).





Автор: Галерия Sariev Contemporary
05.07.2014 г. 14:54
Посетено: 1134
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/19581-commodities-unplugged-samostoyatelna-izlozhba-na-vikenti-komitski-v-plovdiv