Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
"Стояновите доматени продукти" в галерия "Credo Bonum"
Самостоятелен проект на Камен Стоянов
◊ СЪБИТИЕТО
Галерия "Credo Bonum"
представя
Камен Стоянов
"Стояновите доматени продукти"
Куратор: Светлана Куюмджиева
5 септември – 6 октомври 2013
Откриване – 5 септември 2013, четвъртък, 18.30 часа
ул. "Славянска" 2, София
Камен Стоянов готви култура, пренасяйки рецептите на своята идентичност в различни контексти и ситуации. Чрез храната художникът прави иронични изследвания не само върху постоянно менящия се статут на художественото произведение, но и върху своя собствен статут от позицията на емигрант, на временно пребиваващ артистичен агент, изобщо на “чужд” елемент в непозната среда. Готвенето е подходяща стратегия да се съберат много и различни елементи от тази среда, да се смесят със специфичното, внесено от автора, да се разбъркат различните културни пластове до постигането на най-добър вкус/образ/обект.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОЕКТА
“Стояновите доматени продукти” е проект, който изследва именно преминаването на форми и идеи в няколко културни нива, саботирайки понятието за реалност. Художникът умело развива своята концепция едновременно във виртуалното пространство, в това на масовите медии и в обикновения си бит.
През 2012 по време на своята 6-месечна резиденция в Schindler House, Лос Анджелис, Камен Стоянов се занимава с градско фермерство. Той отглежда своя доматена реколта от специално донесени от България семена и приготвя ограничено количество доматена супа от нея. Супата е директна препратка към Анди Уорхол, който през 1962 показва именно в Лос Анджелис за първи път своята знаменита серия Campbel’s Tomato Soup. Уорхол постига радикалната трансформация на стоката в изкуство и съответно на изкуството в стока, която променя завинаги стандартите и понятията в неговото правене и възприемане. Самото произведение на Камен Стоянов обаче се състои по-скоро в процеса на засаждане на чуждата култура в непознато и крайно нетипично за целта място, в осигуряване на условия за отглеждането й, в приготвянето на крайния продукт с всички дилеми и препятствия, които го съпровождат.
Проектът се представя като инсталация, която възстановява различни елементи от този процес под формата на видео документация от пърформанс, в който Камен Стоянов готви супата си под съпровод на специално съчинена от песничка и влизайки отново във формата на кулинарно шоу; серия от фотографии, показващи конструирани моменти от “фермата” на художника в Лос Анджелис; “живописен” полиптих от платната, в които са отгледани доматите с всички наслоявания, образувани по най-естествен път върху тях; надуваем домат, който изпълва пространството като огромен поп фетиш, отново с иронична препратка, но към изкуството на Джеф Кунс; и самата супа, консервирана в буркан по стандартите на традиционната българска зимнина, но представена в статута й на авторов оригинал в ограничен тираж...
Първи в серията „кулинарни” концепции на Камен Стоянов е проектът “Донасяйки Култура” от 2010, когато художникът влиза с колата си в галерия в Марибор с багажник пълен с българско кисело мляко “Култура”.
С версия и видео документация от този проект Камен Стоянов гостува в галерия "Credo Bonum" през 2011 в рамките на проекта „Българският павилион”. Тогава той оставя върху постамент празна кофичка от мляко “Култура”, в която всички желаещи могат да оставят дарение за построяването на български павилион за Венецианското биенале. В този симулиран износ на кисело мляко Камен Стоянов осъществява най-популярния шаблон в традиционната концепцията за културно взаимодействие и културна репрезентация.
Авторът използва формата на кулинарно тв шоу и в проекта си “Културна мусака” (2010), за да разкаже по време на готвенето всичките си премеждия по реализирането на произведението, свързвайки го метафорично и буквално със самото ястие и със следите на своята идентичност, които открива в Япония.
Елементарните детайли и жестове на ежедневието са неговата изходна съставка. Откъсването им от обичайната функция е класическа рецепта на концептуализма, която художникът употребява най-често.
◊ ЗА АВТОРА
Камен Стоянов (р. 1977, Русе) e завършил Националната художествена академия в София и Академията за изящни изкуства във Виена. Живее и работи във Виена и София. През последните години неговите видеа, инсталации, фотографии и пърформанси са участвали в изложбите: Близо, по-близо, заедно, Sofia Contemporary (София 2013), Common History and Its Private Stories (История и истории) (Софийска градска художествена галерия, 2012), XVII биенале в Синди (Музей на съвременното изкуство, Сидни, 2010), Аичи Триенале (Негоя, Япония, 2010), Август в изкуството (Градска художествена галерия, Варна, 2010), MANIFESTA 7, Европейско биенале на съвременното изкуство (Трентино, Италия, 2008).
Камен Стоянов е награждаван с: MAK Schindler Artists and Architectsin-Residence Otto Mauer Prize (2011), Наградата “Александър Ресников” (2010), Наградата MUMOK за Зона1 на панаира VIENNAFAIR (2007).
Сред самостоятелните проекти, които реализира през последните години са: “Не е трудно да се прави изкуство”, Инда Галерия, Будапеща (2013), “Невъзможни истории”, Йезуитен Фоае, Виена, “Забава и мька”, Love, Виена, “Там навън“, 1646, Хага (2011), “Донасяйки Култура”, Екс Гаража, Марибор, “Отлей ме”, Локал 30, Варшава, “Камен Стоянов”, Видеогалерия, Кюнстлерхаус, Виена (2010), “Тьрсейки произведение на изкуството”, Кунстферайн Залцбург, “Китайски рап и други истории”, Инда Галерия, Будапеща (2009), “На ръка разстояние”, Мумок, Виена, “Забрави, това не можем да си го позволим”, Студио Галерия, Будапеща, “Просто фотография”, Галерия Дана Чаркази, Виена (2008) и др.
Автор:
Галерия Credo Bonum
Публикация:
02.09.2013 г. 15:41
Етикети:
Посетено:
1192
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/17531-stoyanovite-domateni-produkti-v-galeriya-credo-bonum