Изложби

RASSIM в галерия "Credo Bonum"

Изложба маслена живопис

RASSIM в галерия "Credo Bonum"


◊ СЪБИТИЕТО

Галерия "Credo Bonum"
представя

RASSIM
Маслена живопис


18 януари – 17 февруари 2012

Откриване – 18 януари 2012 (сряда), 18.30 часа
Галерия "Credo Bonum", ул. "Славянска" 2

„... Смятало се е, че всеки спомен, примерно за последния път, когато сте видели баба си, или за аромата на гардения, която сте помирисали, когато сте били шестнадесетгодишен, има определено място някъде в мозъчните клетки. Такива следи от спомени се наричали енграми и въпреки че никой не е знаел от какво е направена една енграма – дали е неврон, или може би специален вид молекули – повечето учени били убедени, че е само въпрос на време това да бъде открито...”

Майкъл Толбот, "Холографската вселена", Изток-Запад, 2003


◊ ИЗЛОЖБАТА

Изложбата представя най-новите работи на RASSIM. Серията включва 5 енграми във формат 113 Х 150 см и два автопортрета, рисувани с моторно масло върху хартия.

Първите опити на RASSIM с този материал датират от 2010 г., когато рисува с него портрет на шампиона от Формула 1 Айртон Сена, на Франк Уилямс и Еди Джордан. Впоследствие RASSIM развива техниката в различна концепция, свързвайки я с теорията за енграмите и темата за паметта. Маслената живопис, която художникът прави не с маслени бои, а с моторното масло, е също част от това изследване върху незаличимият дори на органично ниво отпечатък от спомени в настоящето. Тази подмяна въздейства на съзнанието, обременено от предишният опи, връща целия еволюционен процес назад, чак до органичната материя, която се е разградила в нефта.

Сантименталните сценки, романтичните сюжети в серията пресъздават определени композиционни шаблони, които отключват споделената памет, свързана и с лично преживяното, но и с непробиваемата нагласа за това какво е изкуство, какво е живописна картина, как би трябвало да изглежда тя.

Само че тук авторът е ликвидирал и най-минималния риск за потъване в стереотипа, чрез материала. Така той е премахнал всички особености на „живописното” в онзи традиционен смисъл и ги е актуализирал, чрез добавената стойност на „черното злато”, с което рисува. По същия начин, по който е очистил спомена от личните сантименти, за да го превърне в най-убедителен образ на енграмите.

Картините му се държат точно като енграми – красиви и странни, живи клетки памет, които са пропили необратимо в основата.


◊ ПОВЕЧЕ ЗА АВТОРА

Красимир Кръстев–RASSIM (р. 1972 г.) е една от най-важните фигури, осъществили радикална промяна в понятието за изкуство на българската художествена сцена през 90-те години на миналия век. Най-известната серия на RASSIM е „Корекции”, в която художникът работи със собственото си тяло и пресъздава актуални социални модели – на типичния мачо красавец от рекламите, на мускулестия културист, на наркомана, на „другия”. Тази концепция го превръща в емблема не само на българската, но и на международната сцена. Автопортретът с дъмбел, включен в настоящата изложба, е част от тази серия и мултиплицира един по-ранен образ на художника.

RASSIM е участвал в изложбите „Тялото и Изтокът” / Body and the East, Музей за модерно изкуство, Любляна (1998), „След стената” / After the Wall, Moderna Museet, Стокхолм (1999), Музей Hamburger Banhof, Берлин (2000), „Кръв и мед” /Blood & Honey/ Future’s in the Balkans, The ESSL Collection, Виена (2003), 26. Биенале на съвременното изкуство, Сао Пауло (2004), „RASSIM номер едно” / RASSIM number one, Галерия horse champ, Страсбург, Франция (2005), „Блясък и глобализация”/ Glamour and Globalisation, Феникс Хале, Дортмунд (2006), „Пресечни на реалността” / REALITY CROSSINGS, Кунстхале Манхайм, Манхайм (2007), EXBODYTYON, Ателие 25, София (2008), „Транзитланд. Видео арт от Централна и Източна Европа 1989-2009” Трансмедиале / Transitland. Video Art from Central and Eastern Europa 1989-2009. Transmediale, Берлин (2009), „Групата XXL. Реминисценции от 90-те”, СГХГ, София (2010), „Проверка на пола. Женственост и мъжественост в Източноевропейското изкуство” / Gender Chesk. Feminity and Masculinity in Eastern European Art, Национална галерия ZACHETA, Варшава, MUMOK, Виена (2010), { Poem 88 }, Taner - Hill Gallery, Атланта, САЩ (2011), „По местата. Тяло – спорт и общество” / ON YOUR MARKS. Body - Sports and Society, DEUTSHES HYGIENE MUSEUM, Дрезден (2011), RASSIM Broadcast, ателие 25, София (2011).

От 1994 г. досега е имал близо 20 самостоятелни изложби в България, Сърбия, Австрия, Франция, Швейцария, Германия.

Автор: Галерия "Credo Bonum"
16.01.2012 г. 16:04
Посетено: 1868
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/13938-rassim-v-galeriya-credo-bonum