Музика
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Концерт на Кристина Ортиз във Варна
Фестивал на бразилската музика
Кристина Ортиз
◊ СЪБИТИЕТО
На 8 август 2008, от 19.00 часа
в Зала Варненска опера
Шестдесет и първият творчески сезон на ОФД – Варна ще завърши с голям симфоничен концерт.
. Под диригентството на Маестро Станислав Ушев, варненските симфоници ще изпълнят три много известни творби.
. Солист ще бъде бразилската пианистка Кристина Ортиз.
Програмата на концерта включва:
. Мануел де Файя – Любовна магия
. Сергей Прокофиев – Концерт за пиано и оркестър № 3
. П. И. Чайковски – Увертюра-фантазия "Ромео и Жулиета"
◊ КРИСТИНА ОРТИЗ
Кристина Ортиз е артистка, която в продължение на повече от 25 години международни концерти и записи е развила уникална връзка с публиката от цял свят. Страстта е заложена в изпълненията й, не само в соло рециталите и концертите й, но и в камерната музика и преподаването. Това, което отличава изпълнението на именитата пианистка, е страстта, спонтанността и привличането, които са толкова характерни за нейното бразилско културно наследство.
Кристина Ортиз започва обучението си в родната Бразилия, преди да се премести в Париж със стипендия, където работи с Магда Таглиаферо. След като печели златен медал на третото състезание Ван Клибърн в Тексас, тя се премества отново, за да завърши обучението си под ръководството на легендарния Рудолф Серкин във Филаделфийския институт по музика Къртис, след което се установява в Лондон.
Г-жа Ортиз се радва на постоянна публика и одобрение от критиката за своите интерпретации на множество от най-значимите произведения за пиано – от Бетовен до Бърнстейн. Нейният последен диск “Alma Brasileira” (”Бразилска Душа”), съдържа солова музика за пиано от нейните пет любими бразилски композитори. Г-жа Ортиз работи с най-добрите диригенти като Владимир Ашкенази, Нееме Харви, Марис Янсонс, Давид Зинман, и оркестри като Берлинската и Виенската филхармонии, Кливландския оркестър, Чикагският симфоничен оркестър, Чешката филхармония. Предстоят й още много концерти в най-добрите зали и с най-прочутите оркестри на планетата.
Ярките и пламенни представяния на Кристина Ортиз в рецитали и концерти са й спечелили високото признание за “една от ‘Големите дами’ на пианото” (Volkskrant, август 2004).
Звукозаписната й кариера от около 30 албума с Класикс, Дека, Колинс Класикс и най–новия й албум за Интрада доказват, че неповторимите способности на Кристина Ортиз като пианистка стигат далеч отвъд концертните й изяви. Нейните записи продължават да радват постоянната й публика и одобрението на критиката за интерпретациите на разнообразния й репертоар, обхващащ клавирните творби от Бетовен и Брамс до Рахманинов, Вила Лобос и съвременни композитори.
В последните години, между рециталите и концертите, Кристина Ортиз посвещава времето си на частно обучение и водене на майсторски класове. Работи успоредно с виолончелиста Антонио Менезес и с Димитри Ашкенази, както и с Квартет Чилинджириън в южна Франция, където миналата година успешно организира първия си неформален фестивал на камерна музика – джаз-плюс.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОГРАМАТА НА КОНЦЕРТА
Мануел де Файя е испански национален композитор, продължил творческото дело на родоначалника на испанската национална музика Исак Албениц. Музиката му изобилства с народни мелодии и ритми най-вече от Андалузия и Кастилия. Използвайки елементите на испанската народна музика, композиторът си служи с модерни средства предимно под силното влияние на френския импресионизъм, а по-късно и на неокласицизма. Произведенията си пише достъпно, в народностен дух.
Творбите му са майсторски оркестрирани и блестят с колоритното си богатство и разнообразие. След като живее известно време в Париж, през 1914 г. Де Файя се завръща в Испания и през 1922 г. се установява в Гренада. Там създава много и разнообразни произведения, между които балетът „Любовна магия", който често се изпълнява и като симфонична сюита.
Музиката на Мануел де Файя и днес, близо сто години след написването й, вълнува със своята странна красота и колорит, със затаените в нея страст, болка, мистика и сакралност.
През лятото на 1921 г. Сергей Прокофиев завършва в Бретан своя Трети концерт за пиано и оркестър в до мажор, започнат още в Русия. Според специалистите това е една представителна партитура и едно синтетично произведение, в което светът на музикалните контрасти, толкова скъп на Прокофиев, се проявява с цялата си пълнота.
Първото изпълнение на Третия концерт се състояло на 16 декември 1921 г. в Чикаго със солист авторът и диригент Фредерик Сток.
Посредством красотата на темите си, посредством неговия динамизъм, Концерт № 3 е едно от най-хубавите произведения за пиано и оркестър, които са писани досега.
Увертюра-фантазия “Ромео и Жулиета” П. И. Чайковски създава през 1869 г., а през 1872 г. за същото произведение получава Специална премия от дирекцията на Руското музикално общество.
В Увертюрата са представени три основни образа – Патер Лоренцо, Образът на семейната вражда (Монтеки и Капулети) и Образът на любовта (Ромео и Жулиета).
Композиторът не върви по пътя на илюстрация на сюжета на безсмъртната Шекспирова трагедия, а в обобщен вид предава неговата идея, главния драматичен конфликт. Чайковски възпява могъществото на любовта, противостояща на силата на злото, което довежда до трагичната гибел на двамата млади влюбени.
◊ СЪБИТИЕТО
На 8 август 2008, от 19.00 часа
в Зала Варненска опера
Шестдесет и първият творчески сезон на ОФД – Варна ще завърши с голям симфоничен концерт.
. Под диригентството на Маестро Станислав Ушев, варненските симфоници ще изпълнят три много известни творби.
. Солист ще бъде бразилската пианистка Кристина Ортиз.
Програмата на концерта включва:
. Мануел де Файя – Любовна магия
. Сергей Прокофиев – Концерт за пиано и оркестър № 3
. П. И. Чайковски – Увертюра-фантазия "Ромео и Жулиета"
◊ КРИСТИНА ОРТИЗ
Кристина Ортиз е артистка, която в продължение на повече от 25 години международни концерти и записи е развила уникална връзка с публиката от цял свят. Страстта е заложена в изпълненията й, не само в соло рециталите и концертите й, но и в камерната музика и преподаването. Това, което отличава изпълнението на именитата пианистка, е страстта, спонтанността и привличането, които са толкова характерни за нейното бразилско културно наследство.
Кристина Ортиз започва обучението си в родната Бразилия, преди да се премести в Париж със стипендия, където работи с Магда Таглиаферо. След като печели златен медал на третото състезание Ван Клибърн в Тексас, тя се премества отново, за да завърши обучението си под ръководството на легендарния Рудолф Серкин във Филаделфийския институт по музика Къртис, след което се установява в Лондон.
Г-жа Ортиз се радва на постоянна публика и одобрение от критиката за своите интерпретации на множество от най-значимите произведения за пиано – от Бетовен до Бърнстейн. Нейният последен диск “Alma Brasileira” (”Бразилска Душа”), съдържа солова музика за пиано от нейните пет любими бразилски композитори. Г-жа Ортиз работи с най-добрите диригенти като Владимир Ашкенази, Нееме Харви, Марис Янсонс, Давид Зинман, и оркестри като Берлинската и Виенската филхармонии, Кливландския оркестър, Чикагският симфоничен оркестър, Чешката филхармония. Предстоят й още много концерти в най-добрите зали и с най-прочутите оркестри на планетата.
Ярките и пламенни представяния на Кристина Ортиз в рецитали и концерти са й спечелили високото признание за “една от ‘Големите дами’ на пианото” (Volkskrant, август 2004).
Звукозаписната й кариера от около 30 албума с Класикс, Дека, Колинс Класикс и най–новия й албум за Интрада доказват, че неповторимите способности на Кристина Ортиз като пианистка стигат далеч отвъд концертните й изяви. Нейните записи продължават да радват постоянната й публика и одобрението на критиката за интерпретациите на разнообразния й репертоар, обхващащ клавирните творби от Бетовен и Брамс до Рахманинов, Вила Лобос и съвременни композитори.
В последните години, между рециталите и концертите, Кристина Ортиз посвещава времето си на частно обучение и водене на майсторски класове. Работи успоредно с виолончелиста Антонио Менезес и с Димитри Ашкенази, както и с Квартет Чилинджириън в южна Франция, където миналата година успешно организира първия си неформален фестивал на камерна музика – джаз-плюс.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОГРАМАТА НА КОНЦЕРТА
Мануел де Файя е испански национален композитор, продължил творческото дело на родоначалника на испанската национална музика Исак Албениц. Музиката му изобилства с народни мелодии и ритми най-вече от Андалузия и Кастилия. Използвайки елементите на испанската народна музика, композиторът си служи с модерни средства предимно под силното влияние на френския импресионизъм, а по-късно и на неокласицизма. Произведенията си пише достъпно, в народностен дух.
Творбите му са майсторски оркестрирани и блестят с колоритното си богатство и разнообразие. След като живее известно време в Париж, през 1914 г. Де Файя се завръща в Испания и през 1922 г. се установява в Гренада. Там създава много и разнообразни произведения, между които балетът „Любовна магия", който често се изпълнява и като симфонична сюита.
Музиката на Мануел де Файя и днес, близо сто години след написването й, вълнува със своята странна красота и колорит, със затаените в нея страст, болка, мистика и сакралност.
През лятото на 1921 г. Сергей Прокофиев завършва в Бретан своя Трети концерт за пиано и оркестър в до мажор, започнат още в Русия. Според специалистите това е една представителна партитура и едно синтетично произведение, в което светът на музикалните контрасти, толкова скъп на Прокофиев, се проявява с цялата си пълнота.
Първото изпълнение на Третия концерт се състояло на 16 декември 1921 г. в Чикаго със солист авторът и диригент Фредерик Сток.
Посредством красотата на темите си, посредством неговия динамизъм, Концерт № 3 е едно от най-хубавите произведения за пиано и оркестър, които са писани досега.
Увертюра-фантазия “Ромео и Жулиета” П. И. Чайковски създава през 1869 г., а през 1872 г. за същото произведение получава Специална премия от дирекцията на Руското музикално общество.
В Увертюрата са представени три основни образа – Патер Лоренцо, Образът на семейната вражда (Монтеки и Капулети) и Образът на любовта (Ромео и Жулиета).
Композиторът не върви по пътя на илюстрация на сюжета на безсмъртната Шекспирова трагедия, а в обобщен вид предава неговата идея, главния драматичен конфликт. Чайковски възпява могъществото на любовта, противостояща на силата на злото, което довежда до трагичната гибел на двамата млади влюбени.
Автор:
ОФД - Варна
Публикация:
06.08.2008 г. 22:32