Музика
Оперният певец Хари Драганов и Маестро Йордан Камджалов започват серия от концерти "Орфееви вечери"
Цикълът „Отвъд музиката“ разказва за митичния музикант и неговото наследство
Цикъл от пет „Орфееви вечери“ – абсолютна новост в културния афиш на София, започват бас-баритонът Хари Драганов, чиято е идеята за концертите под наслов „Отвъд музиката“, и диригентът Йордан Камджалов с музиканти от неговия оркестър и хор.
Първата от тези вечери, посветени на митичния музикант, „Орфей в предкласиката“, ще се състои на 29 април, събота от 19:00 ч. в Сити Марк Арт Център, на бул. „Янко Сакъзов“ № 30.
„С този цикъл от концерти, даваме възможност на българската публика да открие, да опознае и да оцени огромното влияние на легендарния Орфей в историята на eвропейската музика. Проследявайки легенди, исторически факти и художествени вдъхновения от различни епохи, ще разнообразим възприятията както с музикални, така и с иновативни, нестандартни концертни методи“, споделя Хари Драганов, който се завърна да твори в България преди няколко месеца, след 34 години успешна кариера в Западна Европа.
Уникалната разходка из удивителния свят на мистериите на Орфей, Драганов и Маестро Камджалов започват с музиката на Клаудио Монтеверди („Орфей“), Кристоф Вилибалд Глук („Орфей и Евридика“) и Доменико Белли („Печалният Орфей“).
„Орфей” на Монтеверди е написана през 1607 г. и се смята за една от първите опери. „Целта на всяка добра музика е да докосне душата!“, казва нейният автор, възприеман като родоначалник на жанра. С „Орфей и Евридика” Глук дава нова насока за развитие на операта. За първи път са поставени основните елементи на музикалната драма! „Исках да огранича музиката в тази опера до рамките на действителното ѝ предназначение - да засили изразителността на поезията“, споделя Глук за творбата си, написана през 1762 г.
Доменико Белли е съвременник на Монтеверди, а запазените до днес едва няколко негови произведения го показват като най-удивителния и най-радикален от флорентинските автори на творби за един глас през първата четвърт на XVIII век. За първи път в България ще прозвучат откъси от най-забележителната творба на Белли, „Pianto d'Orfeo“ (или „Orfeo dolente“ – „Плачът на Орфей“ или „Печалният Орфей“) по стихове на поета Габриело Киабрера, написана във Флоренция през 1616 г. като пет интермедии за „Aminta“ на Торквато Тасо.