Музика

Нов симфоничен оркестър открива сезона с галаконцерт на 27 ноември в Зала "България"

Концертът се посвещава на 100-годишнината от рождението на Лазар Николов

Нов симфоничен оркестър открива сезона с галаконцерт на 27 ноември в Зала "България": 1
Нов симфоничен оркестър открива сезона с галаконцерт на 27 ноември в Зала "България": 2
Нов симфоничен оркестър открива сезона с галаконцерт на 27 ноември в Зала "България": 3

 

Нов симфоничен оркестър открива сезона с галаконцерт

Под патронажа на Н. П. Закия Ел Мидаоуи, посланик на Краля на Мароко

27 ноември, неделя, Зала „България", 19.30 ч.

Диригент Петко Димитров

Програма:

Лазар Николов Симфония №6

Габриел Форе Реквием

Солисти:

Николина Кърмазлийска, сопран
Алпер Юнлютюрк, баритон

Хор "Детска китка", гр. Пловдив
Диригент на хора Яна Делирадева

Концертът се реализира с подкрепата на Министерство на културата и се посвещава на 100-годишнината от рождението на Лазар Николов.

 

Лазар Николов (1922-2005) за своята нова симфония:

Нямах намерение да пиша Шеста симфония. От десетина години заявявам, че не бих се заловил да работя дълго по време музикално произведение. И не заблуждавах никого, защото не бях сигурен, че - поради напреднала възраст - ще успея да го завърша. Все пак се залових, но трябва да призная, че положих доста усилия, докато стигна до края му - силите ми намаляват и бързо се уморявам. Далеч съм от мисълта да се изтъквам, но в музикалната история не си спомням композитор, който да е писал симфония на 78 години. Зная само, че Верди е създал последните си опери "Отело" и "Фалстаф" на около 80-годишна възраст.

В началото на юни 2000 г. Нов симфоничен оркестър включи в програмата на предпоследния си концерт моята творба "Отблясъци и залез". Останах много доволен от изпълнението на диригента и оркестъра и когато шефът на този великолепен млад състав г-жа Юлия Христова и неговият главен диригент г-н Росен Миланов ми предложиха да напиша нещо, което да прозвучи още през сегашния концертен сезон, аз се съгласих и веднага се залових за работа. Не исках да изпусна подобен благоприятен случай. Такова предложение от голям музикален състав рядко съм получавал. Почти винаги съм чакал дълго време, докато успея да чуя свое произведение (и досега имам още неизпълнени творби). Залових се за работа и защото исках да поддържам своето самочувствие. Пък и не получавам уважението, което заслужавам като композитор и интерес към творбите си.

Новата Шеста симфония се отличава от досегашните ми пет симфонии и от другите мои оркестрови пиеси с липса на теми, на тяхното развитие и разработка, с липса на репризиране на дялове. Части съществуват, но те не са самостоятелно обособени и отделени с паузи, както в класиката или в произведенията на Шостакович, Прокофиев, Хиндемит, Онегер и други симфоници на ХХ век. Мисълта тече в поток и се гради повече върху следните елементи: темпо; тембър на звуковите съчетания; динамика; плътност на звука; ритъм; смяна на различни състояния.

Завършвайки симфонията, размислих и за времето, в което я създадох. Това е 2000-ната година. Може би има хора, които очакваха и очакват второ пришествие или някакво фатално събитие в световен мащаб, което коренно би променило възгледите, вярванията, бита на отделния човек или на цялото човечество. Не търся, а и вие, слушатели, не търсете аналогии между творбата ми и нещо по-конкретно. Ако ви се стори, че има такава аналогия, тя е случайна. Постигнал съм я непреднамерено.

Лично на мен ми се струва, че началото на симфонията може да се свърже с нещо, че е продължение на нещо. А краят на симфонията не е край, а музика, която предстои да бъде продължена. Като че ли музикалният поток на това произведение чака да бъде продължен. Във всеки случай симфонията ми представлява неспиращо движение на части, преливащи от едни в други музикални състояния.

Все пак някаква аналогия между 2000 година и Шестата ми симфония може да се допусне. И двете представляват определени преходни състояния (според някои изследователи цикълът на една култура продължава две хиляди години!).

Симфонията по начало е най-крупна музикална форма. Тя не е сюита, нито рапсодия. Нейната същност е сериозна, мащабна като архитектоника и изпълнена с най-дълбоки и драматични мисли! Нека слушателят на моята Шеста симфония да помни това и да има предвид, че тя е композирана от 78-годишен автор, чийто творчески опит и възраст може би са дали своето отражение в процеса на сътворяването ѝ.

София, 2001 г.

__________

Снимки:
Сн. 2 - Лазар Николов
Сн. 3 - Лазар Николов и Петко Димитров работят по Шеста симфония, написана за Нов симфоничен оркестър

 

 

Автор: Нов симфоничен оркестър
26.11.2022 г. 11:42
Посетено: 578
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/35938-nov-simfonichen-orkestar-otkriva-sezona-s-galakontsert-na-27-noemvri-v-zala-balgariya