Музика
"Песните на Пучини" - камерен концерт на тенора Борис Луков
7 юни, 19 часа, зала Опера - фоайе
◊ ПОКАНА
Вълнуваща концертна програма предлага на своята публика Държавна опера - Русе на 7 юни, вторник, от 19 часа в зала Опера - фоайе!
За първи път в Русе ще прозвучат песните на Джакомо Пучини в изпълнение на тенора Борис Луков.
Самостоятелният песенен цикъл ще представи една слабо позната страна от емоционалната, творческа личност на великия композитор.
Професионалният интерес на именития български тенор към творчеството на Пучини, както сам той споделя, е много задълбочен поради факта, че това е неговият любим оперен композитор. Според Луков в ничии други произведения теноровият глас не е толкова разгърнат и няма такъв мащаб, какъвто има при Пучини като вокална драматургия. Писани в течение на целия му творчески път, всяка една от песните на композитора, е един своеобразен бисер на Белкантото.
Песните, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат всички почитатели на композитора, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987 г., когато ги публикува един от най-големите изследователи на творчеството на Пучини – Майкъл Кей.
Композициите на Пучини, които ще представи за първи път пред русенска публика тенорът Борис Луков, са сътворени през най-плодотворните години на Пучини, като голяма част от тях са написани случайно, по определен повод или по настояване на близки и приятели. Някои от тях са били композирани по поръчка на учебни заведения, други като романси, предназначени за приеми, и са били публикувани в периодични музикални издания.
Първата от тях, романсът “A te” е написана в периода 1874 – 1880-та г., когато Пучини е учил композиция при Карло Анджелони в Музикалния институт „Пачини” в Лука, където е роден. Тогава нито той, нито света все още предполагат, че това ще бъде един от най-великите оперни композитори.
Песента “Canto d’anime” е написана през 1904 специално за „грамофона” по поръчка на Алфредо Микаелис, собственик на грамофонна компания. Пучини пише великолепната песен „Casa mia” (“Къща моя”) по молба на Едоардо де Фонсека, редактор, който я включва в статия, публикувана в списанието “La casa” („Къща”). В статията Пучини описва и разказва за своите резиденции в Торе дел’Лаго, Киатри и Абетоне. С “L’uccelino” (“Птиченцето”), приспивна песен, написана за детето на негов приятел, с “Terra e mare” (”Земя и море”), написана за Де Фонсека за „Годишен албум за изкуства и писма”, и с „Новисима – 1902”, Пучини достига високото ниво на успешен песенен композитор.
Той съвсем не е устоял на изкушението да използва тези песни като мотиви и в своите опери. Във всяка една от тези вокални творби, могат да бъдат дочути теми от всички опери на Пучини.
Както споделя Майкъл Кей: “Песните са като ранни мисли за бъдещи опери”.
Така например прочутата ария на Де Грийо от операта „Манон Леско“ е изградена върху Mentia l’Avviso – речитатив и ария за тенор и пиано. Основата в дуета на Еми и Рудолфо от трето действие на „Бохеми” е може би най-известната му песен “Sole e amore” (“Слънце и любов”), матината, написана от Пучини осем години по-рано. Затова той пише в посвещението си за негов приятел, когато му я подарява - “Това е моят първи ембрион на “Бохеми”. В „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” се чува ехо от вече родени от перото на Пучини мелодии. Една от тях е “Avanti Urania” (“Напред, Темида”), композирана от Пучини за неговия голям приятел и меценат Маркиз Карло Джинори-Лищи (Къдравия). Пучини е бил много страстен ловец и песента, която се превръща в своеобразен химн на ловците “Inno a Diana” (“Химн на Диана”), е написана за ловните дружинки и посветена на всички ловци в Италия. “Canto d’anime” (Песен на душите) е прототипът на арията на Ринучо от операта „Джанни Скики”. “Morire” (Да умреш) е използвана два пъти – в албум продаван с благотворителна цел от Италианския Червен Кръст по време на Първата Световна Война и като встъпителна ария на Руджеро във втората версия на „Лястовичката”.
Доста от песните на Пучини създават престава за незавършеност, за да може всеки слушател да доразвие във въображението си неговите гениални произведения.
Концертът “Песните на Пучини” ще включва и изпълнения на ансамбъл “Енигма”, съставен от изявени музиканти от оркестъра на Русенската опера. Те ще изпълнят “Менует” от Пучини и неговите известни “Хризантеми”, които ще прозвучат за първи път в Русе.
Сложният клавирен съпровод е на швейцарската възпитаничка Маестра Вилиана Вълчева, а водещ на събитието ще бъде директорът и драматург на оперния театър Пламен Бейков.