Музика

"Да си върнем музикалните таланти на България" - концерт на Нов симфоничен оркестър

26 февруари 2022 г., 19.30 ч., Зала „България"

"Да си върнем музикалните таланти на България" - концерт на Нов симфоничен оркестър: 1
"Да си върнем музикалните таланти на България" - концерт на Нов симфоничен оркестър: 2
"Да си върнем музикалните таланти на България" - концерт на Нов симфоничен оркестър: 3

 

◊ ПОКАНА

26 февруари 2022 г., 19:30 часа, Зала „България"

Концерт на Нов симфоничен оркестър
от поредицата „Да си върнем музикалните таланти на България"

Програма:

Д. Шостакович - Концерт за цигулка и оркестър №1

Х. Берлиоз - Фантастична симфония: Епизод из живота на артиста ... в пет части

Диригент Петко Димитров

Солист Веселин Демирев

 

Петко Димитров е изтъкнат диригент и педагог, работил с редица младежки оркестри и консерватории в САЩ, като Juilliard School, Lakeland Youth Symphony Orchestra, Ridgefield Youth Symphony Orchestra, Ridgefield Symphony Orchestra, Symphony in C in New Jersey и др. Носител на наградата „Бруно Валтер". През 2019 г. се завръща в България, въпреки популярността си като преподавател по оркестрово свирене в САЩ и ръководител на младежки оркестри и поема музикалните състави на Англо-американското училище в София.

Веселин Демирев е първият концертмайстор на Нов симфоничен оркестър, от създаването му през 1991 г. През 1993 г. заминава за Далас (САЩ), където става преподавател по цигулка, по късно се премества в Европа и заема мястото на концертмайстор на оркестъра в Олборг, Дания, където е и до днес.  От 2018 г. е и гост концертмайстор на Orquesta Sinfonica de Madrid.

Нов симфоничен оркестър е създаден преди 30 години от музикалния критик Юлия Христова. Днес съставът е утвърден като институция, стъпила върху европейските музикални традиции и представила богат репертоар включващ музиката от барока през класиката и романтизма до авангарда. Оркестърът е единствената българска културна институция, адаптирала изцяло американския модел на частно финансиране и мениджмънт. През годините са привлечени над 800 дарители – личности, фамилии, организации, корпорации. Над 1000 са младите музиканти минали през школата Нов симфоничен оркестър.

 

Мирослав Господинов за „Фантастична симфония", 1980 г.: „... то при „Фантастична симфония" можем да говорим за истински мащабна, симфонично разгърната творба, изградена по принципите на един нов тип музикална драматургия. Нов е преди всичко градивният материал на музикалната форма - тематизма. В начупения, неспокоен мелодически рисунък, така различен от класическия, се долавя поривисто дихание на един нов герой. Това е „младият човек на XIX век" – един сложен психологически образ, разкъсван от противоречия и душевен смут. Лиричният герой на „Фантастична симфония" би могъл да бъде Гьотевият Фауст или де Кинси - пушачът на опиум от едноименната новела на Мюссе, или персонаж на Стендал, Балзак, Юго..."

Лъчезар Каранлъков за Концерт за цигулка и оркестър №1 от Шостакович, 2006 г.: „... Коренно различен по своя замисъл и музикален език е Концерт №1 за цигулка и оркестър в ла минор, оп. 99 (1947-48). Обществено-художественият контекст на неговото възникване е изпълнен с драматизъм. През 1946 г. секретарят на Централния комитет на Комунистическата партия Андрей Жданов публично нарича Ахматова „побесняла госпожичка, мятаща се между будоара и параклисчето", а Зошченко е определен като „безпринципен и безсъвестен литературен хулиган". Борбата с безродните „космополити" (под които се разбират най-вече интелектуалци* от еврейски произход) и „формалисти" придобива все по-зловещи очертания, в нея са въвлечени даже творци от ранга на Константин Симонов. Същевременно именно през сезона 1946-47 г. Шостакович е свидетел на грандиозния цикъл „Развитието на цигулковия концерт", блестящо осъществен от Давид Ойстрах. И композиторът, 14 години след Концерт за пиано и оркестър №1, пристъпва отново към сферата на инструменталния концерт.

Произведението, по думите на Кшиштоф Мейер, е по-скоро „концертна симфония за цигулка и оркестър", доближава се до мащабните цикли на V, VII, VIII симфонии. Драматургията на традиционната четиричастна схема е генерално преосмислена..."

___________

..от латински „intellegens"(разбиращ, мислещ, разумен) през XIX век се ражда специфичното руско понятие „интелигенция", преминало и в други европейски езици, за обозначаване на определена обществена прослойка . Мислещият, разбиращ и предпазливо разумен (по необходимост) Шостакович бе олицетворение на автентичен руски интелигент...

 

Автор: Нов симфоничен оркестър
23.02.2022 г. 12:39
Посетено: 504
Етикети: Веселин Демирев, Петко Димитров, поредица, концерт, Нов симфоничен оркестър, „Да си върнем музикалните таланти на България"
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/34162-da-si-varnem-muzikalnite-talanti-na-balgariya-kontsert-na-nov-simfonichen-orkestar