Музика

„Полет над корейската нощ“ - Концерт с произведения на южнокорейски композитори

14 юни 2021, 19 ч., Камерна зала „България“

„Полет над корейската нощ“ - Концерт с произведения на южнокорейски композитори

 

◊ СЪБИТИЕТО

Корейската композиторска школа във фокуса на 52. МФ "Софийски музикални седмици

 „Полет над корейската нощ“

Концерт с произведения на южнокорейски композитори 

14 юни 2021, понеделник, 19 ч.,
Камерна зала на Комплекс „България“  

За първи път у нас се предвижда мащабно представяне на съвременна корейска музика.

 

Къде се пресичат Кандински, Екзюпери, фолклорът ... в корейския композиционен светоглед, ще разберете на 14 юни в Камерна зала „България” от 19 ч., в уникална и атрактивна програма с пет премиери за България.

Чрез „Вариации на песента за засаждане на ориз в Сангджу“ за пиано соло, авторът Гонйонг ЛИ кристализира собствен стил в хармония между западната и корейска традиционна музика - в тази пиеса се използва народна мелодия и ритъм от трудова песен. „Фантазия Дорази“ от Сонгуон БАК също представя фолклорни елементи за дуо кларинет и пиано. „Бяла сянка“ за цигулка и пиано от Суджонг ЛИ символизира обнадежденото сърце, което продължително чака светло бъдеще, преодолявайки тъмнината на  мрачната реалност. „Точки, линии и равнини“ за клавирно трио от Джонгянг БАК се основава на съображенията за музикални и динамични характеристики, преобразувани през визуалните елементи от известната книга "Punkt und Linie zu Fläche" на Василий Кандински. „Нощен полет“ (2012) за цигулка, кларинет, виолончело и пиано е вдъхновена от едноименния роман на  Сент Екзюпери, където Хьокджин ШИН използва класически и съвременен музикален език. За изграждането на този своеобразен българо-корейски културен мост спомагат Негина Стоянова – цигулка, Кристиян Калоянов – кларинет, Теодора Атанасова – виолончело, Маргарита Илиева и Александър Лиалиос – пиано. 

Това важно сътрудничество между Корея и България в областта на класическата музика, се реализира в сътрудничество с Посолството на Република Корея в София, Асоциацията на корейските композитори, с подкрепа на  Асоциацията на корейци, живеещи в България, със съдействието на музикалния мениджър Суми Ким на ХанаАрт Нетуърк и с главен спонсор Джи Ел Къмпани в Корея. 
 


◊ ПРОГРАМА

Гонйонг ЛИ„Вариации по песента за засаждане на ориз в Сангджу“
          изпълнява: Александър Лиалиос – пиано

Суджонг ЛИ„Бяла сянка“ 
          изпълняват: Маргарита Илиева – пиано 
          Негина Стоянова – цигулка 

Сонгуон БАК„Фантазия Дорази“  
          изпълняват: Маргарита Илиева – пиано
          Кристиян Калоянов – кларинет  

Джонгянг БАК „Точки, линии и равнини”
          изпълняват: Маргарита Илиева – пиано
          Негина Стоянова – цигулка 
          Теодора Атанасова – виолончело 

Хьокджин ШИН„Нощен полет”
          изпълняват: Маргарита Илиева – пиано
          Негина Стоянова – цигулка 
          Теодора Атанасова – виолончело 
          Кристиян Калоянов – кларинет

 

◊ КОМПОЗИТОРИ И ПРОИЗВЕДЕНИЯ
     
Гонйонг ЛИ завършва Сеулския национален университет и Франкфуртския университет в Германия. Той е професор и ректор на Корейски национален университет за изкуства, и както и генерален директор на Сеулската столична опера. Той е изградил свой собствен музикален стил, като хармонизира корейската традиционна музика със западната класическа музика. Автор е на произведения за традиционни инструменти, като „Мансусан дрънгчик“ за корейски национален оркестър. Също така има разнообразна по жанр вокална музика, основана на широкото му разбиране за литература.  

“Вариации по песента за засаждане на ориз в Сангджу” за пиано соло, е базирана на мелодията на трудова песен, както става ясно от заглавието. Традиционната корейска мелодия е вплетена в музикалната форма „вариация“, която се използва често в западна класическа музика. По този начин слушателите усещат иновацията, която се дължи на комбинацията на корейската фолклорна мелодия и ритмична основа с класическа форма на европейската музика. 

Суджонг ЛИ завършва в Ихуа университет в Корея и Университет на Индиана в САЩ за докторска степен. Преподава композиция в Ихуа университет, Сууон университет, Мйонгджи университет и др. Работила е по поръчка за написване на произведение с Обществото за корейска песен и Център за азиатска култура и изкуства и др. Активно действа като председател, управителски съвет или член в сдружения, примерно Сдружението на жените композитори, Обществото за нова музика, Сдружение Делос за композитори и др. 

„Бяла сянка“ е базирана на стихотворението „Бяла сянка“ на корейския национален поет Донгджу ЮН. Композиторът намира, че бялата сянка в поета символизира копнеж за светло бъдеще в мрачната реалност и коментира, че изразява ангажираността на поета да води чист живот, като изчиства оплетения си ум, запазвайки собствената си вяра. Премиерата беше през 2017 г. за отбелязване на 100-годишниния рожден ден на корейския поет Донгджу ЮН. Това изпълнение ще бъде премиерно - за първи път извън Корея.  

Сонгуон БАК, след като завършва Джунган унивеситет в Корея, продължи да учи при Germán Toro-Pérez във Виенския университет и при Theo Brandműller в Hochschule für Musik Saar - Saarbrücken, в Германия. По време на обучението, печели награди на Сеулския конкурс за музикално творчество и музикалния конкурс Донга. Член е на борда на Асоциацията на корейските композитори и Обществото за композиране на музика. Активен член на организацията Композиция 21, Обществото на композитори Хангйеоре, Ново поколение за композиция на музика, ACL-KOREA и др.   

“Фантазия Дорази” съдържа корейски фолклорни елементи във формата на дует за кларинет и пиано, а именно народна песен от провинция Кьонги. Тази песен е композирана по поръчка на Комисията за културен обмен между Япония и Корея през 2015 г. Всяка част от това музикално произведение е изпълнена с трансформации на тоновете и ритмите на мелодията на песента Дорази Тарйонг (дорази – цветя камбанула, тарйонг - песен). Тази песен изразява различни емоции чрез мелодията на Дорази, която е едновременно весела и тъжна.
     
Джонгянг БАК завършва Йонсе университет в Корея и Калифорнийския университет и е получил докторска степен в Университета на Пенсилвания в САЩ. Печелил е златна награда на 4-тия университетски фестивал за песен и награда на Бусан фестивал за съвременна музика,  Korean Music Award, Nitsche Music Prize и др. В момента той е професор на Самнюк университет в Корея и активно участва като ръководител в Центъра за изследване на културно съдържание, Обществото за творчество и изследване и Асоциацията на корейски композитори. 

„Точки, линии и равнини“ отразява музикални и динамични характеристики в изобразителните елементи от книгата със същото заглавие („Punkt und Linie zu Fläche“), написана от руския художник Василий Кандински. Под формата на движение той търси прилагането на контрапунктни отношения на точки, линии и равнини в традиционната техника и в конвенционалната форма. Произведението е композирано по поръчка на Pan Music Festival 2018 в Корея и след премиерата си е изпълнявано многократно.
      
Хьокджин ШИН е завършил Йонсе университет в Корея и Куинсланд университет в Австралия и е придобил докторска степен в Мичиганския университет в САЩ. Негови произведения са изпълнявани многократно на концерти и музикални фестивали. Участва като член в Обществото за музика за 21-ви век, ISCM Korea и ACL-Korea. В 2014 „Звукът на сврака“ беше изпълнен в Чехия и в Румъния. От 2018 той е назначен като асоцииран професор в Джонбук национален университет.  

„Нощен полет“ е вдъхновен от романа със същото заглавие, написан през 1931 г. от френския автор и пилот Антоан дьо Сент Екзюпери. При опасен нощен полет пилотът Фабиен губи посока при буря и установява, че няма надежда, използвайки последния си факел. В този момент очите му са привлечени от ярка звезда, блестяща през бурните облаци и той е привлечен от тайнствена сила и се издига високо над облаците. Пълнолуние, облаци с блестящо отражение на звездна светлина, абсолютно спокойствие. Каква беше красотата, която Фабиен видя, когато се изправи пред смъртта?

 

◊ ИЗПЪЛНИТЕЛИ 
     
Александър Лиалиос, който ще изпълни произведение за пиано соло, е възпитаник на Йейлския университет в САЩ, където следва пиано и физика, после защитава докторантура в НМА „Панчо Владигеров“ при проф. Атанас Куртев. Участвал е в концертни изяви в САЩ, Австралия, Италия, Русия, Гърция и Япония. Понастоящем е хоноруван преподавател в катедра „Камерна музика и клавирен съпровод“ на НМА „Панчо Владигеров“ и уредник-експерт в Къща-музей „Панчо Владигеров“

Маргарита Илиева завършва в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в класовете по пиано, камерна музика и клавирен съпровод, в 2015 защитава докторска степен и е доцент към катедра пиано от 2021 г. Има разнообразни концертни изяви, както и участия във фестивалите „ppiANISSIMO“, „Софийски музикални седмици“, „Аполония“, „Нова българска музика“ и др. Сред различните ѝ дейности особено място заема работата в ансамбъла за съвременна музика „Musica Nova“. През последните години активно участва в проекти за образование като „По следите на таланта“, „Дивертименто“ и др. 

Негина Стоянова е основател на Струнен квартет „Фрош“. От създаването му през 2007 г., съставът е натрупал редица награди от конкурси за камерна музика, както и престижни отличия като Кристална лира за 2015 г. и Златен квартет за 2018 г. Квартетът осъществява многобройни премиери на произведения от български и чуждестранни съвременни композитори. Той е постоянен участник във фестивали, като „Мартенски музикални дни“ - Русе, „Софийски музикални седмици“, „Варненско лято“, „Дни на камерната музика“ – Габрово и др. Съставът записва редовно музика за фонда на БНР. Негина Стоянова е член на Симфоничния оркестър на  БНР.  

Кристиян Калоянов завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров“ при Данчо Радевски, проф. Димитър Димитров, проф. Петко Радев и проф. Венцеслав Николов и в 2019 г. защитава своята дисертация за доктор. От 2012 г. е част от Камерен ансамбъл „Силуети“, а от 2017 г. е приет като първи кларинетист в оркестъра на БНР. Кристиян има множество концертни изяви, записи за БНР, награди от конкурси. Той е участвал на фестивалите „Салон на изкуствата“ в НДК, „Мартенски музикални дни“, K&K Festival, Австрия, Festival di Quartetto - Флоренция, Италия и др.

Теодора Атанасова завършва НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в класовете на проф. Анатоли Кръстев и доц. д-р Атанас Кръстев през 2017 г., от тогава е докторант. Печелила е  множество награди от национални и международни конкурси и участва в майсторски класове на  редица изявени виолончелисти - Клаудио Бохоркез, Ромен Гариу, Денис Северин, Георг Байч и др. Теодора е изнасяла концерти в България, Италия, Германия, Австрия, Франция, Швейцария, Полша, Словения, Словакия, Турция, Сърбия, Русия, Китай и др. От 2019 г. е част от квартет „Фрош“.

* * *

Поздравления от композитори (видео):  https://drive.google.com/file

Поздравителен адрес от Председателя на Асоциацията на корейски композитори: https://drive.google.com/file/d/ 

Събитието във Фейсбук: https://www.facebook.com/events/

 

Автор: Организаторите
08.06.2021 г. 15:09
Посетено: 299
Етикети: Александър Лиалиос, Маргарита Илиева, Кристиян Калоянов, концерт, фестивал, Хьокджин ШИН, Сонгуон БАК, Суджонг ЛИ, Гонйонг ЛИ, Негина Стоянова, Теодора Атанасова, южнокорейски композитори, „Полет над корейската нощ“, МФ "Софийски музикални седмици
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/32886-polet-nad-koreyskata-nosht-kontsert-s-proizvedeniya-na-yuzhnokoreyski-kompozitori