Музика

Цикълът „Солисти-интерпретатори“ представя бутикови концерти в Зала "България"

Концерт на Камерата Орфика НБУ - 29 май, 19 часа

Цикълът „Солисти-интерпретатори“ представя бутикови концерти в Зала "България"


◊ СЪБИТИЕТО

48. Международен фестивал "Софийски музикални седмици" 2017
Под патронажа на Президента на Република България Румен Радев

Цикъл „Солисти-Интерпретатори“


29.05.2017 (понеделник), 19:30 ч. Голяма зала „България“

Концерт

Камерата Орфика НБУ


Диригент Кристиян Шулц (Австрия)

Солисти
Лилия Байрова-Шулц (Австрия, България) – виолончело
Лиляна Кехайова (Австрия, България) – виолончело

Програма:

. Роберт Шуман – Концерт за виолончело и оркестър оп. 129
. Георги Арнаудов – „Antiphona dulcis armonia” Концерт за две виолончели и струнен оркестър • Световна премиера (2017), 60-годишен юбилей на композитора.
. Волфганг Амадеус Моцарт – Симфония № 41 „Юпитер“ KV 551

• Интервю-разговор с артистите - 18:00-18:30 ч., Фоайе на СФ


С финансовата подкрепа на УниКредит Булбанк
и със съдействието на Пежо България.
      

◊ КОНЦЕРТЪТ

Цикълът „Солисти-интерпретатори“ и през този сезон представя бутикови концерти

Елитна виолончелова школа с адрес Виена–София ще концертира на сцената на зала „България“. Очаквайте диригента-виолончелист Кристиян Шулц, професор Лилия Байрова-Шулц и Лиляна Кехайова – плеяда изявени музиканти, някои от тях започнали пътя си от България и достигнали до световните подиуми.

В изпълнение на две поколения виолончелисти – потомци на няколко генерации талантливи музиканти, ще звучат концерт за виолончело на Роберт Шуман и концерт за две виолончели и оркестър от Георги Арнаудов – световна премиера и 60-годишен юбилей на композитора. Концертът ще завърши със симфония „Юпитер“ на Волфганг Амадеус Моцарт.

Премиерната творба „Antiphona dulcis armonia” – Концерт за две виолончели и оркестър от Георги Арнаудов е написана по поръчка на „Камерата Орфика НБУ" специално за солистите Лилия Байрова-Шулц и Лиляна Кехайова.

„Творба, чиито форми все още извайвам докато пиша този текст, за да може да се й насладите, когато бъде току-що извадена от фурната. За автора остават всички терзания по време на правенето на това звуково блюдо, което с цялото си безумство се съгласих да започна да готвя в сутрешните часове на 4 март. Както подобава на нашето съвремие, тази творба спазва всички принципи на Бароковия концерт и няма да бъде нито досадно дълга, нито неподходящо кратка. В нея протичат всевъзможни звукови истории, разказани от испански монаси, клезмери, помаци или дворцови интриганти, представени от научни работници, изследващи модернизма или испанските интербригадисти. Не очаквайте техните резки появи и спестете любопитство си. Всички тези невероятни образи от борхесианския имагинариум ще бродят неизменно около вас в това хранилище на звукови събития, в тази своеобразна и причудлива звукова пинакотека и вие ще осъзнаете тяхното присъствие – тогава, когато видението вече е минало покрай вас. Така впрочем, както бродеха и около мен...“ (Георги Арнаудов)


Най-младата от виолончелистите в този проект Лиляна Кехайова свири във Виенския камерен оркестър, соло чело е на „Камерата Орфика НБУ” и генерален секретар на лятната академия и фестивал „Международна музикална академия Орфеус” във Виена. Партнира на едни от най-значимите световни имена в музиката като Жерар Косе, Марио Хосен, Майкъл Лудвиг (концертмайстор на Филаделфийска филхармония), Владимир Менделсон, Филип Бернолд, Милена Молова, Волфганг Клос, както и възможността да се изявява в най-престижни зали като Музикферайн (Виена), Атенеум (Букурещ), Палау де ла Музика (Барселона) и Зала Дворжак (Прага).

Родена в град София, Лиляна Кехайова е четвърта генерация музикант. На 6-годишна възраст взима първите си уроци по виолончело при Ани Атанасова. След като завършва НМУ „Любомир Пипков” София, постъпва във Виенската консерватория в класа по виолончело на професор Лилия Байрова-Шулц. За младата си възраст тя вече е лауреат на много престижни конкурси – „Concertino Прага” (2006) в Чехия; на Виенската консерватория „Фиделио"; конкурса „Млади Виртуози” (София) и др. По пътя си към върховата изява на майсторския стил на музициране Лиляна работи с едни от най-видните педагози: Антон Никулеску (Румъния), Доминик Де Вилиенкур (Франция), Йозеф Луитц (Австрия), Владимир Перлин (Русия), Гавриел Липкин (Израел), Мартина Шукан (Швейцария), Волфганг Панхофер (Австрия) и др.

Участва в редица фестивали, сред които „Приятели на музиката” Удине 2017, престижният цикъл на фондация Ботин „Тематични концерти” 2016 в Сантандер, „Международния уъркшоп и фестивал за диригенти” 2015 в София, „Музикалният круиз на Вилиенкур” 2014, „Кастелянско културно лято“ 2011 в Сплит и др.
Лиляна Кехайова е стипендиант на „Томастик-Инфелд”, „УниКредит – Банка Австрия“, 2012 получава стипендия от Виенската консерватория, след което печели и голямата стипендия на австрийската фондация „Албан Берг".
 
Методиката, чрез която намира изява талантът на виолончелиста Лиляна Кехайова е от школата и почерка на Лилия Байрова-Шулц – педагог по виолончело в един от най-успешните класове на Виенската консерватория. Лилия Байрова-Шулц получава първите си уроци от баща си Йончо Байров. При него продължава и обучението си във Виенската консерватория. Тя е възпитаник и на светилата Хайнрих Шиф, на Борис Пергаменшиков и на Валентин Ербен. Майсторски класове я срещат с Даниил Шафран, Янош Щаркер и Харвей Шапиро. През 1991 е поканена на Пиатигорски семинар в Лос Анджелис, където работи интензивно с Лин Харел.
Печели цяла палитра от първи награди – на националния конкурс в България 1982 и 1983, на конкурса в Леобен, Австрия, на Виенска филхармония, на международния виолончелов конкурс на Европейския съюз. Концертира активно в Европа и Америка. Участва ярко в културния живот на Австрия като солист и камерен музикант. Солира на Радиосимфоничния оркестър във Франкфурт, на Варшавската филхармония, на Виенския камерен оркестър, на Брукнер оркестър Линц, на Симфоничния оркестър на Българското национално радио, на Филхармония Хамбург, на Кончерто Ротердам, на Филхармония Марибор, на Моцартеум оркестър Залцбург, на Филхармония Копенхаген и други елитни оркестри, емблематични за високата класа на музикалната сцена.

Връх в кариерата й са изпълнението на концерта за виолончело от Кристоф Пендерецки с Варшавската филхармония под палката на самия Пендерецки и двойният концерт от Йоханес Брамс с Юлиан Рахлин.

Кристиян Шулц е главен диригент на „Моцарт колегиум Виена”, „Вибрации” в Златната зала на Музикферайн във Виена. Произлиза от известна виенска фамилия. Завършва дирижиране и виолончело в Университета по музика и изобразително изкуство във Виена.
Член е на Виенския симфоничен оркестър, свири като солист и камерен музикант. С музиканти от елитния състав създава през 1977 „Посланици”, на който е артистичен директор. Шулц е бил асистент-диригент на Владимир Федосеев, Яков Крайцберг и Франц Велзер-Мьост. Дирижирал е Филхармония Енеску в Букурещ; Симфоничния оркестър на Монреал; Ванкувър опера, както и Тонкюнстлер оркестър в Австрия; Филхармония „Сан Диего”, Чикагска филхармония, Нюрнбергските симфоници, Филхармоничния оркестър в Малайзия и, не на последно място, Виенския симфоничен оркестър.

На подиума под диригентската палка на Кристиян Шулц ще чуем брилянтните млади музиканти от „Камерата Орфика НБУ“. Оркестърът е създаден от проф. д-р Марио Хосен. В него участват бивши и сегашни възпитаници на университета и носи артистичната мисия да реализира мащабно културно сътрудничество на музиканти от Обединена Европа, да бъде посланик на българската музикална школа – заставайки на една от най-престижните сцени в България, редом до световни имена от виолончеловата школа.

Департамент „Музика“ на Нов български университет е модерна образователна институция в областта на музикалното и танцово изкуство, който се утвърди като структура с иновативни методи на работа, със силен преподавателски екип, с чудесна материална база, даваща възможност на младите музиканти в България да се обучават по съвременен световен стандарт без да напускат пределите на родината си. Освен обучение след средно образование в бакалавърска програма „Музика“, департаментът предлага магистърски програми на български и английски език, а на докторско ниво – програма с възможност за научно изследване в областта на теоретичното музикознание или в изпълнителския профил. Всяка година департаментът организира серия от майсторски класове за виртуозно майсторство на водещи професори от Европа.


Вход с покани и билети, които може да се закупят на касата на Зала "България" и на www.eventim.bg


Автор:
НБУ
Публикация:
27.05.2017 г. 14:44
Посетено:
1183
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/25818-tsikalat-solisti-interpretatori-predstavya-butikovi-kontserti-v-zala-balgariya