Музика
Концерт „Бах и италианците“
В програмата: произведения от Й. С. Бах, Г. Ф. Хендел, Т. Мерула, А. Вивалди
◊ ПОКАНА
Музикантите от Консорта за стара музика Concerto Antico Ви канят на своя празничен концерт в чест на покровителката на църковната музика св. Цецилия и 330-годишнината от рождението на Бах. Концертът ще се състои на 22 ноември от 19.15 ч. в Католическата катедрала „Св. Йосиф“ в София.
Ана Иванова - цигулка, Марина Тодорова - цигулка, Катя Вълева - цигулка, Янко Маринов - чембало, Деян Иванов - обой, Ивайло Донков - тенор, Анна Куртенкова – сопран, Атанас Кръстев - виолончело, ще изпълнят произведения от Йохан Себастиан Бах, Георг Фридрих Хендел, Тарквинио Мерула, Антонио Вивалди.
Преди месец с концерта си „Бах и италианците“ те изпълниха Камерна зала „България“ не само с публика, но и със стилната си музика. Поради големия интерес Concerto Antico и съмишленици са подготвили своеобразен римейк на програмата си, за да удовлетвори желанието на публиката и отбележи тържеството на покровителката на църковната музика св. Цецилия.
Concerto Antico и съмишленици ще зарадват почитателите си с изпълнението на Ивайло Донков (Гласът на България - 2013) на новооткритата Хенделова Gloria, впечатляваща не само с виртуозeн концертантен италиански стил, но и със зрялост на мелодическата изразност. Известният у нас и в чужбина виолончелист Атанас Кръстев ще ни завладее с бравурния сол мажорен концерт на Антонио Вивалди (RV 413). Младата Анна Куртенкова, ще представи Сватбената кантата на Бах - "Изчезнете тъжни сенки!" (Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202), думи, които самата св. Цецилия изрича не веднъж в молитвите си към Бог.
Очакваме Ви!
Вход свободен. Любезно призоваваме след концерта публиката да направи дарения за музикантите и поддръжката и обновяването на инструментите.
Поканете всички приятели, и приятелите на своите приятели - така тази боговдъхновена музика ще достигне до повече хора!
◊ ПОВЕЧЕ ЗА КОНЦЕРТА
Светицата, която просиява с духовните си подвизи през ІІІ в. е родена около 200 г. Тя се отдава на служение на Бог и понася стоически мъченията на езичниците. Те прекъсват житейския й път, когато тя е едва на 30 години. Сред най-големите подвизи на мъченицата е нейният брак с езичник, когото тя не само въвежда в лоното на Църквата, но и заставя никога, да не поглежда към нея с плътски желания. Така сватбата и брачните взаимоотношения между двамата стават еталон за благочестие и богоугодност в християнския свят. Семейството прекарва нощите в молитви, славословия и музика отправена към Създателя. Затова след 1599 г., когато се възражда култа към св. Цецилия с намирането на нейните мощи, тя започва да се почита като покровителка на музиката.
Темата вълнува както композитори и изпълнители, така и много художници, които създават стотици творби с лика на светицата, често застанала зад орган – господарят на инструментите. Хендел създава величествената си „Ода за св. Цецилия“, за да бъде изпълнена точно на 22 ноември в Лондон през 1739 г.
Днес нетленните останки на мъченицата са в сърцето на Рим – базиликата „Св. Цецилия ин Трастевере“. Ежедневно пред тях отдават почит с песен хиляди богомолци, а в храма могат да бъдат чути стотици концерти годишно.
Ето защо музикантите от Concerto Antico и съмишленици отново влизат в католическия конкатедрален храм „Св. Йосиф“, с който ще отдадат почит към подвига на своята закрилница св. Цецилия и отново ще припомнят 330-тата годдишнина от смъртта на музикалния колос на бароковата епоха – Йохан Себастиан Бах.
В периода от 1708 г. до 1717 г. Йохан Себастиан Бах (1685–1750) е главен органист при двора на херцог Вилхелм Ернст (1662–1728) във Ваймар. Херцогът често пътува, а през 1713 г. при завръщане от странстване в Холандия той носи специален подарък на любимеца си Бах – копия на множество произведения на Вивалди (1678–1741) и други италиански майстори. Този музикален дар оказва силно влияние върху композитора и през следващите години той не веднъж се връща към него, за да черпи вдъхновение, форми и мелодии. Пример за това са Баховите обработки на творби на Корели, Легренци, Вивалди и др. Така около 1718 г. в Кьотен изпод перото на Бах се ражда прочутата му сватбена кантата Weichet nur, betrübte Schatten (BWV 202), която на 3 декември 1721 г. вероятно е била изпълнена на втората му сватба, лично от булката – шестнадесет години по-малката от него Анна Магдалена (1701–1760).
По време на Кьотенския период (1718-1723 г.) Бах жадува да се срещне и с друг музикален колос на епохата – Георг Фридрих Хендел (1685–1759). За съжаление двамата никога не се виждат, но в концерта „Бах и италианците“ тази среща ще се осъществи именно чрез представянето на техни творби повлияни от италианския стил.
През 1707 г. Хендел е в Италия. Навярно там той композира своята солова сопранова кантата Gloria (HWV deest). Любопитен факт е, че тази изгубена творба бе открита едва през 2001 г. в Кралската музикална академия в Лондон. След възкресяването й, някои музикални критици гръмко отбелязаха, че е един от творческите върхове на Хендел, съпоставим с неговата оратория Messiah (HWV 56). Кантатата е запазена в късен препис от колекцията на дългогодишния приятел, музикален и творчески партньор на Хендел – Уилям Савидж (1720–1789). Световната премиера на Хенделовата Gloria е осъществена през май 2001 г. и е поверена на гранд дамата на старата музика Емма Къркби.