Музика

Оркестър "Симфониета" представя непознати музикални образци

Произведения от Ян Щамиц, Бетовен, Рихард Щраус

Оркестър "Симфониета" представя непознати музикални образци


◊ СЪБИТИЕТО

Оркестър "Симфониета" представя непознати музикални образци


6 април, неделя, 11:00 часа,
Варна - Градска художествена галерия „Борис Георгиев“

Камерен ансамбъл „Симфониета“ – Варна
Диригент проф. Милко Коларов

Солисти:
. Росен Идеалов – кларинет
. Светослав Славчев - фагот

В програмата:
. Ян Щамиц (1717-1757) – Концерт за кларинет и оркестър
. Лудвиг Ван Бетовен (1770-1827) – Концертен дует за кларинет и фагот №3
. Рихард Щраус (1864-1949) – Концертино за кларинет, фагот и оркестър


◊ ПОВЕЧЕ ЗА КОНЦЕРТА

Първият концерт за 2014 година на Камерен ансамбъл „Симфониета“ съдържа три непознати във Варна творби, които ще бъдат изпълнени от виртуозни солисти. Солиращите инструменти също не са сред често срещаните. Свикнали сме да разпознаваме ефектът от тяхното участие в оркестрови пиеси, но не и като солиращи инструменти. Авторите на произведенията са сред големите реформатори в симфоничната музика от последните три столетия. Чешкият композитор Ян Щамиц е сред основателите на Манхаймската оркестрова и композиторска школа от средата на 18. век. Неин отличителен белег е голямата самостоятелност на духовите инструменти в оркестъра. Дотогава те намират изключително рядко място в художественото оркестрово музициране в сравнение с широко разпространените струнни инструменти. Включването на повече духови инструменти в оркестъра, което последователно провежда Щамиц, дава много по-широк диапазон в изразните средства, включително и по-голямо динамично разнообразие. Лудвиг Ван Бетовен продължава линията, наложена от Майнхамската школа и чешкия си предшественик Щамиц. Концертен дует за кларинет и фагот №3 е типичен пример за стремежа на великия немски композитор да популяризира възможностите на двата духови инструмента – кларинет и фагот. При Рихард Щраус, чиято 150-годишнина отбелязва цял свят, майсторското свирене на духови инструменти, е доведено до апотеоз. В това отношение той е повлиян и от своя бележит немски предшественик и учител Рихард Вагнер.

Солисти на програмата ще бъдат двама изключителни майстори-инструменталисти с много богата творческа биография. Концертът ще бъде дирижиран от проф. Милко Коларов, с когото Камерен ансамбъл „Симфониета“ свързва всички постижения и инициативи в продължение на вече девет години.
 
* * *

Светослав Славчев за програмата:

Любопитен факт за Дуетите за кларинет и фагот от Бетовен

В каталога на Кински и Халм, публикуван през 1955г., систематизиращ произведенията на Лудвиг Ван Бетовен, дуетите за кларинет и фагот WoO 27 са посочени като автентични, но по-късни изследвания пораждат съмнения относно този факт. Елиът Форбс, в изданието си "Животът на Бетовен" подсказва, че дуетите, написани в Бон, едва ли не са написани от музиканти за забавление. Изследователите знаят, че произведенията са отпечатани в Париж за пръв път между 1810 и 1815 г., като по тях няма никакви забележки или коментар от композитора. В края на краищата, няма начин да се определи със сигурност дали тези дуети са дошли от перото на Бетовен. Въпреки това, ако те наистина са произведения на Бетовен от края на 18-ти век, то ще бъде трудно да се установи по отношение на стилови черти и устройства, което се дължи на факта, че стилът на композитора все още се развива по това време.

Независимо от техния произход, тези три дуета са приятни и значителни творения. Всеки се състои от три части, както следва:
№1: Allegro commodo; Larghetto sostenuto; Rondo-Allegretto;
№2: Allegro affettuoso; Aria-Larghetto; Rondo-Allegro moderato;
№3: Allegro sostenuto; Aria con Variazoni-Andantino con moto.


Накратко за Дует-концертино от Рихард Щраус:

Дует-концертино за кларинет, фагот и оркестър е едно от последните произведения на гениалния композитор Рихард Щраус. То е посветено на Хуго Бургхойзер, който е фаготист на Виенската Филхармония и професор по фагот по онова време.

Първото изпълнение е било от радио оркестъра на Лугано – Швейцария на 04 април 1948 г. Щраус обяснява на диригента Клеменс Краус, че произведението има връзка с историята на Ханс Кристиан Андерсен „Свинарят” в която един принц (партията на фагота) се дегизира като свинар и работи в царския дворец, за да ухажва една арогантна принцеса (партията на кларинета).

На приятеля си Бургхойзер, Щраус обяснява друг сценарий, в който танца на една принцеса (партията на кларинета) е смутен от странния и налудничев танц на мечката (партията на фагота) и когато на края двамата започват да танцуват заедно, мечката се превръща в красив принц.

Каквато и да е историята, Дует-концертино на Щраус е гениално и мелодично произведение в 3 части. Първата част Allegro Moderato започва със сладка, носталгична, почти моцартова мелодия. В началото кларинетът има водеща роля, но когато музиката набере инерция, двата инструмента си партнират равностойно. Тихо тремоло в цигулките води към нежното Andante (втора част), която започва с монолог на фагота. В последствие се присъединява и кларинета, и двамата започват един красив диалог. Третата част – Рондо (Allegro ma non troppo ) е по-дълга от първите две. Едно симпатично люлеене в основната тема е в основата на частта, която има два контрастиращи епизода.




Автор: Любомир Кутин
04.04.2014 г. 12:40
Посетено: 1173
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/18906-orkestar-simfonieta-predstavya-nepoznati-muzikalni-obraztsi