Музика

100 години от рождението на Борис Христов - концерт в Русенска опера

Концерт на Мариана Цветкова и Пламен Бейков

100 години от рождението на Борис Христов - концерт в Русенска опера


◊ СЪБИТИЕТО

На 5 март, от 19.00 часа в зала Филхармония ще се състои вълнуващ галаконцерт, посветен на великия български бас Борис Христов. На 18 май се навършват 100 години от рождението на емблематичния за България глас, превърнал се в еталон и символ на голямата българска оперна певческа школа по света.

В концерта ще участват световната оперна певица Мариана Цветкова и басът Пламен Бейков, хор „Дунавски звуци” и оркестърът на Държавна опера Русе. На диригентския пулт ще застане австрийският диригент Антъни Арморе.

В стилната програма на концерта ще прозвучат арии и песни, дуети от Бетовен, Верди, Вагнер, Шостакович, Парашкев Хаджиев, Мусоргски и др.

Оперната прима Мариана Цветкова се връща винаги в своя роден град Русе с много трепет, емоция и радост и специално за русенската публика ще предложи истински вокални бисери от своя богат репертоар. Пламен Бейков ще се присъедини с изискано подбрани ефектни арии и песни за бас от различни стилове и епохи.

Сопраното Мариана Цветкова и басът Пламен Бейков са едни от последните ученици на прославения български оперен певец Борис Христов. Като съвсем млади певци те имат възможността да специализират в неговата Българска академия за изкуство и култура (Accademia Bulgara di Arte e Cultura) в Рим от средата на октомври 1990-та до края на април 1991-ва година.

С този концерт Русенската опера първа се присъединява към поредицата от събития, посветени на 100-годишнината от рождението на Борис Христов у нас и в чужбина.


◊ СОЛИСТИТЕ

Mариана Цветкова завършва Вокалния и Музикално-теоретичен факултети на Българската музикална академия през 1992, Вокалния факултет на Indiana University  в класа на Мартина Аройо през 1997 и специализира в Рим в академията на Борис Христов  за млади оперни певци през 1991. Дебютира на оперната сцена през 1991 в ролята на Ан Трулов  в продукцията на Пламен Карталов на операта „The Rake’s progress” от Стравински на международните фестивали на Торино и Салерно.
 
Международната й кариера стартира с първото й представяне в Миланската Скала през 1999 в ролята на Мадалена от операта „Андре Шение”, последвана от „Ариадне от Наксос” на Рихард Щраус през 2000 под палката на Джузепе Синополи. Следват изяви в Мюнхенската държавна опера, Дойче Опер Берлин, Национален театър – Токио, Земпер Опер Дрезден, Национален театър Рио де Жанейро, както и участия с Националния оркестър на Лион, оркестъра на Radio France, Софийска Филхармония и много други. Най-ярките роли, с които певицата се налага на родните и големи международни сцени са на Аида, Амелия от „Бал с маски”, Леонора от „Трубадур”, Елизабет от „Дон Карлос”, Турандот, Ариадне от “Ариадне от Наксос”, Брюнхилде от “Пръстенът на нибелунга”, Ортруд от „Лоенгрин”, Елизабет от „Танхойзер”, Тоска, Сантуца от „Селска чест”.

В Софийската опера дебютира през 1994 в ролята на Аида, a от 2010 година е в трупата на  Национална опера, с участие в  продукциите на тетралогията „Пръстенът на нибелунга”, „Бал с маски”, „Турандот”, „Селска чест”, „Трубадур”, „Андре Шение”, „Лоенгрин”.
Осъществила е записи към Deutsche Grammophon и Naxos Records. От 2010 година е гост-преподавател във Вокалния факултет на Католическия Университет в Южна Корея.

Сред наградите и отличията, на които е носителка са: Grand Prix на конкурса в Тулуза (1998), Лауреат на конкурса „Кралица Елизабет“ в Брюксел (1996), Втора награда на конкурса, провеждан от фондация Пучини в Ню Йорк (1999), награди от фондациите: „Олга Фораи“, „Герда Лиснер“ и „Съливан”. През 2013 получава Кристална Лира на Съюза на музикалните и танцови дейци в България за постижение в музикално-сценичните изкуства и ролята и на Брунхилде от „Залезът на боговете” в продукцията на Софийската национална опера.


Пламен Бейков специализира в Българската академия за изкуство и култура под главното педагогическо ръководство на Борис Христов (1990-91) и завършва оперно пеене в Кралския колеж за музика в Лондон (1993-97). Работи в класовете на италианското сопрано Грациела Шутти и английския бас-баритон Стивън Робъртс.

В следващото десетилетие певецът разработва респектиращ концертен репертоар, който включва камерни произведения от около 200 песни – творби на най-изявените европейски композитори от епохите на Барока, Класицизма, Романтизма и Новото време, също множество кантати, меси и оратории. Всички тях, редом с основните басови и някои бас-баритонови драматични и комични роли, певецът е изпълнявал в повечето европейски страни, в САЩ и Русия. Участвал е в продукции на националните оперни театри на България – София, Татарстан – Казан, и Босна и Херцеговина – Сараево.

Сред най-престижните сцени са Auditorio Nacional – Мадрид, Palau de la Musica Catalana и Teatro Liceu – Барселона, Зала „Чайковски” и Зала „Светланов” в Международния дом на музиката – Москва, Голямата филхармонична зала – Санкт Петербург.

Решаващи в развитието на певеца остават срещите и работата с изявени творци като Генадий Рождественски, Джан Джаноти, Бойко Богданов, Марко Боеми, Найден Тодоров. Записвал е за фонда на БНР и БНТ, както и за компаниите “Балкантон”, “Гега”, “Мега” и “Наксос”.



Автор: Сийка Лапачка, Държавна опера Русе
03.03.2014 г. 15:06
Посетено: 998
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/18692-100-godini-ot-rozhdenieto-na-boris-hristov-kontsert-v-rusenska-opera