Музика

Надя Кръстева и Бойко Цветанов в "Реквием" от Верди

Опера в Летния театър – Варна 2013

Надя Кръстева и Бойко Цветанов в "Реквием" от Верди


◊ СЪБИТИЕТО

На 30 юли от 21.00 ч. в Опера в Летния театър - Варна 2013 ще прозвучи едно от най-прекрасните произведения, създадени в областта на музикалното изкуство – "Реквием" от Верди.

Държавна опера Варна подготви представянето му по повод 200-годишнината от рождението на големия италиански композитор. В рамките на ММФ „Варненско лято” и четвъртото издание на Опера в Летния театър, в изпълнението на Реквием от Верди ще вземат участие оркестърът и хорът при Държавна опера Варна, както и смесеният хор „Морски звуци”. Диригентът Вито Кристофаро от Италия, в сътрудничество с диригентите на хоровете Стефан Бояджиев и Росица Щерева, ще направи публиката съпричастна към това сакрално произведение.

Подборът на солистите за Вердиевия шедьовър е изключително важен, а в този случай той обединява четирима брилянтни творци. Това са водещото сопрано на Варненската опера Линка Стоянова, солистката на Виенската Щатсопер - мецосопраното Надя Кръстева, покорила с красотата и таланта си най-престижните оперни сцени в света, солиста на операта в Цюрих Бойко Цветанов, обявен за един от петимата най-значими тенори на съвремието и баса Апостол Миленков, който живее и твори в Австрия.


◊ ТВОРБАТА

Верди замисля своя "Реквием" в края на 1868 г., в знак на почит към личността и творчеството на Росини. Идеята е най-талантливите композитори по това време да се обединят и да напишат траурна меса по повод годишнината от смъртта на „най-уважавания италиански композитор”. По жребий, на Верди се пада заключителната част Libera me. Този Реквием бил написан през ноември 1869 г., но така и не бил изпълнен пред публика. По-късно Верди решава да напише свой собствен Реквием в чест на Росини, но работата тече мудно. Тласък за по-скорошното завършване на произведението дава смъртта на знаменития писател Алесандро Мандзони през май 1873 г., пред когото Верди се прекланя още от младежките си години, считайки го за „образец на добродетелта и патриотизма”.

Верди завършва своя истински Реквием на 10 април 1874 г. Първото му изпълнение се състои точно една година след смъртта на Мандзони – на 22 май 1874 г. в миланската катедрала „Сан Марко”, като на диригентския пулт застава самият автор. След няколко дни произведението е прието с огромен успех в Миланската „Ла Скала”. Следват също толкова успешни изпълнения през 1875 г. под диригентството на автора в Париж, Лондон и Виена, а след това и в Мюнхен, Петербург и др. Истинско откровение за публиката навсякъде по света, творбата разкрива дълбините на човешката душа – толкова силна и същевременно толкова слаба пред изпитанията на живота и неизбежността на смъртта. Реквием носи трепета пред могъществото на Твореца и същевременно полета на вдъхновението на човека – творец на своя малък свят.


◊ СОЛИСТИТЕ

Надя Кръстева (Австрия) – мецосопран 

„Богатите, опушени цветове и невероятно дълбоката чувственост на гласа бяха съпроводени от естествеността на актьорската й игра и огнения й темперамент в тази роля, пробен камък за всяко мецосопрано”, пише Джон фон Райн в „Чикаго Трибюн” по повод изпълнението на Надя Кръстева в нейната коронна роля Кармен на сцената на Чикагската опера. Освен в Чикаго, Кармен на Надя Кръстева са аплодирали зрителите на много водещи световни оперни сцени като Виенската опера, Болшой театър, Deutsche Oper в Берлин, Амстердам, фестивалите Санкт Маргаретен и Савонлина и т.н. И в Опера в Летния театър незаличим спомен оставиха нейните превъплъщения като Кармен и Амнерис („Аида). След като през 2002 г. получава покана от Виенската опера, Надя Кръстева бързо се превръща във водеща фигура и любимка на публиката във Виена, където дебютира като Фенена в „Набуко” и изпълнява с огромен успех почти всички големи мецосопранови партии като Кармен („Кармен”), Леонора („Фаворитката”), Адалджиза („Норма”), Сара („Роберто Деверьо”), Еболи (във френската и италианската версия на „Дон Карлос”), Мария Джезуалдо („Джезуалдо”), Улрика („Бал с маски”), Жулиета („Хофманови разкази”), Марина („Борис Годунов”),  Прециозила („Силата на съдбата”), Мадалена („Риголето”), Олга („Евгений Онегин”, Сузуки („Мадам Бътерфлай”) и др. Надя Кръстева гостува непрекъснато на най-престижните оперни сцени и музикални фестивали в Европа, САЩ и Япония – както с всички гореизброени роли, така и с партии като Далила, Амнерис, Принцесата („Русалка”), Венус („Танхойзер”), Реквиемите на Верди и Моцарт, Девета симфония на Бетовен, оперни гала концерти и солови рецитали. През октомври 2013 г. Надя Кръстева ще дебютира и в Миланската Скала като Амнерис в „Аида”, а в календара й по-нататък следват гостувания в Берлин със същата роля, както и с Прециозила в Мюнхен, Адалджиза и Жулиета във Виена, премиера на Кармен в Савонлина и др.

Бойко Цветанов (Швейцария) – тенор

Бойко Цветанов е роден в София, завършва оперно пеене в Държавната музикална академия в класа на проф. Чавдар Хаджиев. Специализира при Маргарита Лилова във Виена и при Борис Христов в Рим. Голямо влияние за творческото му израстване играе специализацията му в академията “Верди” при прочутия Карло Бергонци в град Бусето, Италия. От 1982 г. Бойко Цветанов е солист на Националната опера в София. През 1988 г. печели първа награда в Международния певчески конкурс в Билбао - Испания, а през 1991 г. се присъединява като солист към трупата на операта в Цюрих – Швейцария. Бойко Цветанов има изключително богат репертоар – над 60 централни тенорови партии в опери на Верди, Пучини, Доницети, Росини, Чайковски, Белини и други, в кантатно-ораториални произведения, както и редица опуси на български композитори. Гастролира по целия свят, пее в най-известните оперни театри по света, с изтъкнати певци и диригенти. Гастролира на оперните сцени в Германия, Австрия, Италия, Швейцария, Холандия, Франция, Испания, Португалия и др. Западно-европейската преса го определя сред петте най-значими тенорови гласове в съвременния оперен свят. Бойко Цветанов е пял многократно със състава на Варненската опера, както на ММФ “Варненско лято”, така и в други спектакли. Неговото участие, прекрасния му глас и ярко артистично присъствие оставят незабравими впечатления у аудиторията.

Линка Стоянова – сопран

Линка Стоянова завършва Музикалното училище във Варна със специалност оперно пеене и НАМТИ в Пловдив. От 1993 до 1995 г. специализира в класа на проф. Маргарита Лилова, през 1999 г. печели ІІ място на Международния младежки музикален конкурс “Бряг на надеждата” в Добрич. В периода 2003-2004 г. е солистка в Старозагорската опера. В репертоара й влизат роли като Елизабет от “Дон Карлос”, Леонора от “Трубадур”, Амалия от “Бал с маски”, Дездемона от “Отело”, Одабела от “Атила”, Елвира от „Ернани”, Реквием от Джузепе Верди; Мими от “Бохеми”, Чо-Чо Сан от “Мадам Бътерфлай”, Тоска от едноименната опера на Пучини; Неда от “Палячи” (Леонкавало), Микаела от “Кармен” (Бизе), Дона Анна от “Дон Жуан”, Графинята от “Сватбата на Фигаро” и Реквием от Моцарт. Печели аплодисменти на оперните сцени в Германия, Австрия, Италия, Франция, Швейцария, Португалия, Испания, Норвегия, САЩ, в спектакли на Софийска опера и балет, Пловдивската опера и др. От 2005 г. Линка Стоянова е една от водещите солистки на Държавна опера Варна.

Апостол Миленков (Австрия) – бас

Апостол Миленков е роден в София, завършва ДМА „П. Владигеров” през 2000 г. в класа по оперно пеене на проф. Реса Колева и става лауреат на конкурса за камерна музика „Л. Пипков” през май същата година. От септември 2003 г. живее във Виена, където работи на свободна практика. Апостол Миленков е постоянен участник в продукциите на „Л.Е.О. Театър” Виена и  основен гост-солист в концертите на Симфоничен оркестър Мьодлинг, редовно гостува на Моцартовия фестивал в Залцкамергут, Opernwerkstatt Виена, Детската опера във Виенска опера, постоянен солист е в „Моцарт Реквием” в Карлскирхе – Виена, също така е много ангажиран в областта на камерната и кантатно-ораториалната музика. От лятото на 2010 г. Апостол Миленков гостува редовно в България – на ММФ „Варненско лято”, както и в Софийската опера и балет, където впечатлява с образите на Атила в едноименната опера, на Закария („Набуко”) и Рамфис („Аида”), Ескамилио („Кармен”) и Вотан („Валкюра”).


Автор:
Виолета Тончева
Публикация:
28.07.2013 г. 18:52
Посетено:
1769
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/17432-nadya-krasteva-i-boyko-tsvetanov-v-rekviem-ot-verdi