Музика
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
ppIANISSIMO 2012: Бах и Синове (Музиката на семейство Бах)
XV Международен фестивал за съвременна клавирна музика
◊ СЪБИТИЕТО
Петнадесети международен фестивал за съвременна клавирна музика
ppIANISSIMO 2012
Бах & Синове
(Музиката на семейство Бах)
25 март, 11:30 часа, БНР, Студио 1
Вход свободен
Зефира Вълова (България) – барокова цигулка
Василий Илисавски (Русия) – клавесин фламандски тип (XVII в.)
и фортепиано модел „Антон Валтер” (Виена, 1793 г.)
Петият концерт от петнадесетото издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO 2012 е посветен на музиката на най-именитите представители на многобройното семейство от музиканти, носещи фамилията „Бах”. Творбите ще бъдат изпълнени на копия на исторически инструменти от XVII и XVIII век.
Програма:
Карл Филип Емануел Бах:
Цигулкова соната (с облигатен клавесин) в C dur (Wq 73)
Йохан Кристиан Бах:
Соната за цигулка и клавесин в F dur
Вилхелм Фридеман Бах:
Фантазия за клавесин в e moll (F 21)
Карл Филип Емануел Бах:
Цигулкова соната (с облигатен клавесин) в F dur (Wq 75)
Йохан Себастиан Бах:
Соната за цигулка и клавесин c moll (BWV 1017)
Соната за цигулка и клавесин G dur (BWV 1019)
◊ ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ
Зефира Вълова е родена в София. Започва да свири на цигулка на петгодишна възраст в школата на детска филхармония „Пионер”, а от 1996 до 1998 г. учи при Райна Манолова. От 1998 г. е ученичка в НМУ „Любомир Пипков” в класа по цигулка на Дарин Върбанов. В НМА „Проф. Панчо Владигеров” учи при проф. Йосиф Радионов, а през 2006 г. получава степен магистър в класа на проф. Стойка Миланова. През 2009–10 г. специализира барокова цигулка при проф. Антон Щек (Германия) и Луси ван Даел (Холандия).
Участвала е в майсторски класове на проф. Ифра Нийман, Петру Мунтяну, Кеворк Мардиросян, Минчо Минчев; в курс за интерпретация на барокова музика в гр. Бланкенбург (Германия), където е носител на наградата на името на Айдел Фридрих Том, и в Брунек (Италия) с преподаватели проф. Стенли Ричи и Рейчъл Поджър; в майсторски класове по цигулка в Оберстдорф (Германия), Семеринг (Австрия) и по камерна музика в Райхенау (Австрия), с членове на струнните квартети „Барток”, „Мелос”, „Артис” и „Келер”; в Апелдоорн (Холандия) – при проф. Филип Графен.
Има награди от конкурсите за деца-цигулари в Благоевград (1996 г.), Международен конкурс „Недялка Симеонова” (2002 г.); за камерна музика от „Млади музикални дарования” (2000 г.) – сонатно дуо, „Светослав Обретенов” (2002 г.) – клавирно трио, Международна лятна академия Прага – Виена – Будапеща – награда за струнен квартет на "Томастик – Инфелд" (2005 г.), Оберстдорфско музикално лято (2005 г.) – струнно трио, Първи международен конкурс за австрийска камерна музика, София (2008 г.) – клавирно трио.
От 2001 до 2003 г. е концертмайстор и солист на камерен оркестър „Орфей", а от 2002 г. е втори концертмайстор на Оркестъра на Класик ФМ радио, който работи с изпълнители като Максим Венгеров, Найджъл Кенеди, Пинкас Цукерман, Светлин Русев, Максим Рисанов, Пепе Ромеро. В периода 2003–06 г. е концертмайстор на дамския Voodoo Orchestra със солист Васко Василев, а като концертмайстор и на Софийски фестивален оркестър участва в редица концерти в Италия, Холандия, САЩ, последните от които са под палката на Мартин Пантелеев.
Зефира Вълова е била солист на Академичния симфоничен оркестър към НМА „Проф. Панчо Владигеров”, Оркестъра на Класик ФМ радио, както и на ансамбъла „Арс Барока”.
През 2007 г. участва в Националния младежки оркестър на Холандия, дирижиран от Пол Гудуин и Джордж Бенджамин. Член е и на Бароковия оркестър на Европейския съюз за концертните турнета през 2008 г. под диригентството на Ларс Улрих Мортенсен, Рой Гудман, Енрико Онофри. През следващите години е поканена за концертмайстор на оркестъра в програми под ръководството на Петра Мюлеянс (2009 г.) и Тон Коопман (2010 г.).
Участва в камерни формации с Веско Стамболов, Теодосий Спасов, ансамбъл „Арс Барока”. С консорт за старинна музика Concerto Antico свири на едни от най-престижните фестивали за старинна музика в Барселона (Испания, 2007 и 2008 г.) и в Утрехт (Холандия, 2008 и 2009 г.) От 2007 г. инициира провеждането на първия по рода си в България ежегоден фестивал „Изкуството на Барока”.
Реализира записи за Меta Records с Веско Стамболов, за Brilliant Classics с блокфлейтиста Ерик Босграаф (Холандия) и ансамбъл Cordevento, с оркестъра Holland Baroque Society за Channel Classics, както и с полския ансамбъл Arte dei Suonatori за Alpha records, за БНТ и предаването „По вълните на музиката”, за БНР с ансамбъл „Арс Барока” – обявен за ансамбъл на 2007 г. в анкетата на предаването „Алегро виваче”.
„Необикновен, вдъхновен музикант, чисто удоволствие е да слушаш неговото изпълнение.” – пише Марта Аргерих за пианиста Василий Илисавски.
Петербургският музикант, от няколко години живеещ в България, изпълнява своя репертоар както на съвременно пиано, така и на съответните за творбите инструменти от XVIII и XIX век: Дебюси – на роял модел „Ерар” (1887 г.); Шуберт и Шуман – на фортепиано (хамерклавир) модел „Йохан Фритц” (Виена, 1825 г.); Хайдн – на фортепиано (хамерклавир) модел „Щайн” (Виена, 1788 г.); Скрябин – на руско пиано с английска механика.
Василий Илисавски е роден през 1972 г. и започва обучението си по пиано на шестгодишна възраст. След завършване на музикалното училище „Римски-Корсаков” (Петербург) с пиано, композиция и чембало той постъпва (през 1991 г.) в Петербургската консерватория в класа на проф. Елена Шишко. През следващата година става лауреат на първия международен конкурс „Сергей Прокофиев”, което спомага развитието на соловата му кариера в Русия. Оттогава той е постоянен гост в петербургските зали и солист на Петербургската филхармония.
През 90-те години Василий Изявява се и като чембалист заедно с ансамбъла за старинна музика "Ars consoni".
През 1995 г. получава стипендия от Gartow-Stiftung (Хамбург) и учи при Олег Майзенберг във Висшето училище по музика в Щутгарт. Германският му дебют е в Stadthaus Ulm през 1994 г. В същия период свири често в дует с руския виолончелист Кирил Кравцов, с когото записват няколко рецитала за радиостанциите Bayerischer Rundfunk, SWR и NDR.
През 1997 г. става лауреат на конкурса „Клара Шуман” (Дюселдорф).
След 1999 г. Василий Илисавски се връща към музицирането на исторически инструменти. Специализира фортепиано при Екарт Зелхайм (един от пионерите на възраждането на фортепианото) във Висшето училище за музика в Тросинген и при Барт ван Оорт в Антверпен.
Участва в множество музикални фестивали в Европа и Русия, както и в повечето значителни фестивали в България. Провежда лекции, концерти и майсторски класове по старинно пиано в редица европейски и руски консерватории, както и регулярен (от 2010 г.) семинар в НМА „Проф. Панчо Владигеров”, София.
През 2004–07 г. няколко пъти взема участие в театрално-музикални проекти в Линсхотен (Холандия). През 2009 г. е поканен като актьор и музикант в постановката „Вариации на тема Любов” на театър "Die Tonne" в Ройтлинтен (Германия). През 2010 г. става един от създателите на спектакъла „Сантименталният пътешественик Дон Джовани” в Червената къща (София).
„Той притежава всички качества, за да бъде един от най-значителните пианисти на нашето време.” (Нелсон Фрейре)
„Изключително дарование.” (Rheinische Post)
◊ ФЕСТИВАЛЪТ ppIANISSIMO
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO (Пианисимо) е единствен и уникален като концепция в националната и световна практика. Той е фокусиран предимно върху неизчерпаемите възможности на пианото като клавишен и перкусионен инструмент. Освен „лаборатория” за съвременно изкуство фестивалът е и творческо пространство за утвърдени и дебютиращи изпълнители, „изследващи” сложните процеси на съвременната клавирна музика. ppIANISSIMO е „генератор” за нови изпълнители и „стимулатор” за ново творчество. До този момент в четиринадесетте издания на фестивала са взели участие над 220 изпълнители и са прозвучали композиции от близо 300 творци. Голяма част от дебютиралите на ppIANISSIMO пианисти и композитори са вече сред водещите имена на съвременната култура. Почти всички изпълнения в концертите са световни или български премиери, а най-доброто от прозвучалата най-нова музика показва пътя на бъдещата класика.
С петнадесетото си издание фестивалът има амбицията да разшири своя тематичен спектър, като включи в програмата си концерти, представящи и предшествениците на пианото чрез съвременен за историческата им конкретност репертоар, изпълнен на съответните инструменти (автентични или копия по модел).
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO е проект на фондация „Пианисимо” и Българското национално радио.
Автор:
Илия Граматиков - координатор програма
Публикация:
24.03.2012 г. 13:41
Етикети:
Посетено:
1836
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/14402-ppianissimo-2012-bah-i-sinove-muzikata-na-semeystvo-bah