Музика
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
ppIANISSIMO 2012: Шуберт на клавир от неговото време
XV Международен фестивал за съвременна клавирна музика
◊ СЪБИТИЕТО
Петнадесети международен фестивал за съвременна клавирна музика
ppIANISSIMO 2012
Шуберт на клавир от неговото време
23 март, 19:30 часа, БНР, Студио 1
Вход свободен
Василий Илисавски (Русия) – фортепиано модел „Йохан Фритц” (Виена, 1825 г.)
Галина Драганова (България) – фортепиано модел „Йохан Фритц” (Виена, 1825 г.)
Във втория концерт от петнадесетото издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO 2012 ще прозвучи музика от Шуберт, изпълнена на копия на исторически инструменти от времето на композитора. Акустичните характеристики на фортепианото (модел „Йохан Фритц”, Виена, 1825 г.) ще предоставят възможност на изпълнителите да ни доближат максимално до автентичния звук, който Шуберт е чувал, композирайки и изпълнявайки творбите си.
Програма:
Франц Шуберт (Австрия):
. Соната в A dur, D 959 (1828)
. Фантазия за четири ръце в f moll, Op. 103, D 940 (1828)
. Фантазия в C dur (Странникът), Op. 15, D 760 (1822)
◊ ИЗПЪЛНИТЕЛИТЕ
„Необикновен, вдъхновен музикант, чисто удоволствие е да слушаш неговото изпълнение.” – пише Марта Аргерих за пианиста Василий Илисавски.
Петербургският музикант, от няколко години живеещ в България, изпълнява своя репертоар както на съвременно пиано, така и на съответните за творбите инструменти от XVIII и XIX век: Дебюси – на роял модел „Ерар” (1887 г.); Шуберт и Шуман – на фортепиано (хамерклавир) модел „Йохан Фритц” (Виена, 1825 г.); Хайдн – на фортепиано (хамерклавир) модел „Щайн” (Виена, 1788 г.); Скрябин – на руско пиано с английска механика.
Василий Илисавски е роден през 1972 г. и започва обучението си по пиано на шестгодишна възраст. След завършване на музикалното училище „Римски-Корсаков” (Петербург) с пиано, композиция и чембало той постъпва (през 1991 г.) в Петербургската консерватория в класа на проф. Елена Шишко. През следващата година става лауреат на първия международен конкурс „Сергей Прокофиев”, което спомага развитието на соловата му кариера в Русия. Оттогава той е постоянен гост в петербургските зали и солист на Петербургската филхармония.
През 90-те години Василий Изявява се и като чембалист заедно с ансамбъла за старинна музика "Ars consoni".
През 1995 г. получава стипендия от Gartow-Stiftung (Хамбург) и учи при Олег Майзенберг във Висшето училище по музика в Щутгарт. Германският му дебют е в Stadthaus Ulm през 1994 г. В същия период свири често в дует с руския виолончелист Кирил Кравцов, с когото записват няколко рецитала за радиостанциите Bayerischer Rundfunk, SWR и NDR.
През 1997 г. става лауреат на конкурса „Клара Шуман” (Дюселдорф).
След 1999 г. Василий Илисавски се връща към музицирането на исторически инструменти. Специализира фортепиано при Екарт Зелхайм (един от пионерите на възраждането на фортепианото) във Висшето училище за музика в Тросинген и при Барт ван Оорт в Антверпен.
Участва в множество музикални фестивали в Европа и Русия, както и в повечето значителни фестивали в България. Провежда лекции, концерти и майсторски класове по старинно пиано в редица европейски и руски консерватории, както и регулярен (от 2010 г.) семинар в НМА „Проф. Панчо Владигеров”, София.
През 2004–07 г. няколко пъти взема участие в театрално-музикални проекти в Линсхотен (Холандия). През 2009 г. е поканен като актьор и музикант в постановката „Вариации на тема Любов” на театър "Die Tonne" в Ройтлинтен (Германия). През 2010 г. става един от създателите на спектакъла „Сантименталният пътешественик Дон Джовани” в Червената къща (София).
„Той притежава всички качества, за да бъде един от най-значителните пианисти на нашето време.” (Нелсон Фрейре)
„Изключително дарование.” (Rheinische Post)
Галина Драганова е от малкото пианисти, получили равностойно образование както в областта на съвременната пианистична школа, така и в традициите на изпълнителското изкуство на старинни инструменти. Тя е единственият изпълнител на историческо фортепиано (хамерклавир) в България.
Завършва СМУ „Христина Морфова”, Стара Загора – в класа по пиано на Нели Камбурова и НМА „Проф. Панчо Владигеров”, София – при проф. Димо Димов.
През 1996 г. печели място в майсторски клас във Висшето училище за музика в Щутгарт, където завършва аспирантура при проф. Волфганг Блозер. В Германия се заражда интересът и към хамерклавира – инструментът, съществувал във времето от синовете на Йохан Себастиан Бах до Роберт Шуман – и към автентичното изпълнение на съответните стилове. Галина прави специализация при проф. Екарт Зелхайм във Висшето училище в Тросинген – най-големият немски институт за старинна музика.
През 2001 г. продължава в Кралската консерватория в Хага (Холандия) – Европейски център за барокова и класическа музика и в Амстердамската консерватория, където завършва магистърска степен при проф. Барт ван Оорт.
Посещава майсторските класове на Вера Горностаева, Катрин Викерс, Малколм Билсон и Алексей Любимов.
През 2003 г. е поканена като асистент в класа по историческо пианофорте на проф. Екарт Зелхайм.
В годините 2002–04 Галина Драганова живее в Брюксел, а от септември 2004 г. – в Хага. Концертира в Белгия (Palais des Beaux–Arts, Фестивала „Клаудио Монтеверди”), Холандия (Фестивала за старинна музика в Утрехт) и Германия с репертоар от виенската класика и ранния романтизъм, представен на съответните исторически модели фортепиано.
През 2005 г., за първи път в България, тя изнася серия от концерти на хамерклавир, които предизвикват интерес както сред широката публика, така и в професионалните среди. Участва на фестивала „Софийски музикални седмици” и Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора, заедно с камерен ансамбъл „Софийски солисти”. Изнася лекция за студенти и преподаватели от Музикалната академия в София и прави записи на хамерклавир за Българското национално радио.
През 2006 г. е поканена на фестивалите „Софийски музикални седмици”, „Варненско лято” и „Аполония”, където представя различни като музикален стил солови и камерни програми, с участието на старинни струнни инструменти, хамерклавир и съвременно пиано.
Заедно с Василий Илисавски създават дуото „Хамерклавир”, което изпълнява творби из репертоара за четири ръце от XVIII и XIX век.
Галина Драганова е основател на фондацията „Старинна музика”, която провежда образователна програма в НМА „Проф. Панчо Владигеров”, с участието на водещи изпълнители на автентични инструменти.
◊ ФЕСТИВАЛЪТ ppIANISSIMO
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO (Пианисимо) е единствен и уникален като концепция в националната и световна практика. Той е фокусиран предимно върху неизчерпаемите възможности на пианото като клавишен и перкусионен инструмент. Освен „лаборатория” за съвременно изкуство фестивалът е и творческо пространство за утвърдени и дебютиращи изпълнители, „изследващи” сложните процеси на съвременната клавирна музика. ppIANISSIMO е „генератор” за нови изпълнители и „стимулатор” за ново творчество. До този момент в четиринадесетте издания на фестивала са взели участие над 220 изпълнители и са прозвучали композиции от близо 300 творци. Голяма част от дебютиралите на ppIANISSIMO пианисти и композитори са вече сред водещите имена на съвременната култура. Почти всички изпълнения в концертите са световни или български премиери, а най-доброто от прозвучалата най-нова музика показва пътя на бъдещата класика.
С петнадесетото си издание фестивалът има амбицията да разшири своя тематичен спектър, като включи в програмата си концерти, представящи и предшествениците на пианото чрез съвременен за историческата им конкретност репертоар, изпълнен на съответните инструменти (автентични или копия по модел).
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO е проект на фондация „Пианисимо” и Българското национално радио.
Автор:
Илия Граматиков - координатор програма
Публикация:
22.03.2012 г. 12:35
Етикети:
Посетено:
1640
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/15/news/14381-ppianissimo-2012-shubert-na-klavir-ot-negovoto-vreme