Музика
Премиера на "Катули Кармина" и "Кармина Бурана" във Варна
Турне в Бенелюкс лобира за кандидатурата на Варна за европейска столица на културата 2019
◊ СЪБИТИЕТО
След премиерните спектакли на „Кармина Бурана” и „Катули Кармина” от Карл Орф на 28 септември на оперната сцена във Варна, екипът на българо-холандската продукция с диригент Найден Тодоров, режисьор Мариане Бергльоф, хореограф Мартин Зомерлате, сценограф Андрей фон Шлипе, костюмограф Катрин Рьоле, заминава на турне в страните от Бенелюкс.
От 1 до 16 октомври в различни градове на Холандия и Белгия, сред тях Хага и Ротердам, ще бъдат показани 13 спектакъла на варненската постановка. В турнето участват български и чуждестранни солисти, 100 хористи и балетисти от Държавна опера Варна, хористи от Държавна опера Русе, както и младежи от Детско-юношеската опера при Общински детски комплекс Варна.
Солисти нa балета: Анна Андреева, Румен Стефанов, Илияна Славова, Николай Димитров, Павел Иванов, Евгения Минкова, Илиана Божкова, Галина Велчева. Солисти: Валерий Георгиев, Георгиос Филаделфефс, Карина Скжешевска, Ирина Жекова, Дитер Гофинг, Пламен Димитров.
На плакатите и всички пиар и рекламни материали за гастролите е отбелязано, че Варна е кандидат за европейска културна столица през 2019 г. Това е част от професионалния лобизъм, с който Театрално-музикален продуцентски център Варна подкрепя кандидатурата на града за престижния статут на културна столица на Европа.
◊ КАТУЛИ КАРМИНА
Карл Орф е една от самобитните индивидуалности в музикалната култура на 20. век, забележителен реформатор на музикалния театър от ранга на Монтеверди, Глук и Вагнер. Стремежът към единство между музика, говор и движениe, характерна черта в неговото творчество, се забелязва най-добре в забележителното му музикално-сценично произведение “Кармина Бурана”. Още преди да се запознае с текстовете от 12. и 13. век, известни под името Codex Buranus, през 1930 г. Орф предприема първото си пътуване в Италия, където се заражда идеята за създаването на „Катули Кармина” по текстове на римския поет Гай Валерий Катул, живял в 1. в. пр.Хр. Завърнал се в Мюнхен през есента на 1930 г., Карл Орф композира седем части за A capella (многогласно хорово пеене без инструментален съпровод), хор по латински текст – “Catulli Carmina І”, следващата година пише още три допълнителни части – “Catulli Carmina ІІ” и едва през 1943 г. преработва и завършва цялото произведение за сценично изпълнение. Премиерата се състояла на 6 ноември 1943 г. в Лайпциг.
„Катули Кармина” буквално означава “Песни на Катул”, но в случая „carmina” може да се преведе и като "стихове”. Към първоначално създадените 7 акапелни части Орф прибавя още 5 нови хорови части, като пише сам латинските текстове за уводната и заключителна част. В този окончателен вид Сценичните игри Катули Кармина (термин на Орф) в 3 действия с дълъг пролог и кратък финал, с времетраене от около 45 минути, са създадени за 3 хорови състава, двама солисти – сопран и тенор, 4 пиана, 4 тимпана и още редица ударни инструменти и балет.
Основната идея на сюжета се движи около нещастната любов на Катул към патрицианката Лесбия и разрешението на вечния въпрос: любов (олицетворена чрез хор на младежите) и страст (олицетворена чрез хор на старците). Накрая любовта побеждава. Цялата творба се отличава с голямо вътрешно напрежение, извънредна жива ритмика, повторение или разчленение на отделни думи за акцентиране на смисъла. През 1976 г. Карл Орф казва в един разговор по повод “Катули Кармина”: „Катул вече я беше композирал, аз само записах музиката. Никоя музика не е така първично танцувална, както тази”.