По света
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
"Дон Жуан" на акад. Пламен Карталов възхити публиката в Крайова
Един оригинален прочит на шедьовъра на Моцарт предложи нашият известен режисьор
Наскоро акад. Пламен Карталов, нашият най-успешен оперен режисьор, се завърна от Крайова, Румъния, където постави с голям успех „Дон Жуан” на Моцарт. Солистичната гарнитура бе съставена предимно от млади гласовити и амбициозни изпълнители от редица театри от страната, а също и от чужбина, както и от артисти от местната трупа. Музикалното ръководство пое опитният и прецизен Георге Станчу, главен диригент на Операта в Констанца.
Голямата заслуга за успеха, без съмнение, бе преди всичко на нашия режисьор, преди това реализирал много успешно „Аида” и „Бал с маски” на Верди в Националната опера, Букурещ. Тук той предпочете да изгради един напълно нетрадиционен, авангарден спектакъл без да определи мястото и времето на действието. Целта, която си беше поставил, бе да разкрие универсалното, вечното в тази гениална творба на Моцарт и да я приближи максимално до нашето съвремие, до нашата чувствителност като избегне всякаква конкретност, епоха, натура, бит. И мисля, че успя да постигне своите внушения чрез един пределно динамичен и силен откъм драматични акценти спектакъл. Оригиналното му решение да построи на сцената един огромен лабиринт (сценограф Разван Драганеску), в който да се движат като в един омагьосан кръг героите, без да могат да излязат от него, защити идеята му, че всеки от тях търси себе си, но все не успява да намери мястото си и да се осъществи. Явно, че беше работил доста сериозно с всеки от изпълнителите, за да получи този ансамбъл, да достигне до тези силни, универсални внушения, да защити идеята си. В случая добро решение бе и съкращаването на някои моменти и най-вече на втория финал.
Василий Добровски (Дон Жуан), Даниел Матейеску (Лепорело), Наоми Мондра (Церлина), Рената Вари (Донна Елвира), Ирина Поливанова (Донна Анна) се справиха отлично както с трудните си певчески задачи, така и с пределно раздвижените мизансцени от постановчика. За успеха принос имаше и много популярният в Румъния моден дизайнер номер едно Каталин Ботезату, на когото Карталов беше поръчал да направи богати и ефектни костюми, които спечелиха възторга на публиката. Режисьорът и художникът по осветлението Роберто Бужор изградиха майсторски и светлинната партитура в пълна хармония с музиката на Моцарт, което направи спектакъла още по-атрактивен. Премиерата се посрещна много топло от публиката, която дълго и възторжено аплодира изпълнителите и режисьора на финала. Медиите я приеха и отразиха като значимо събитие, достойно за кандидатурата на града за Eвропейска столица на културата през 2021.
Операта в Крайова – Opera Romana, Craiova не беше пожалила средства за този мащабен проект. Трябва да се подчертае, че в съседна Румъния, въпреки кризата, не се правят драстични и безсмислени, както у нас, съкращения и икономии в културата.
Крайова - София
Автор:
Огнян Стамболиев
Публикация:
03.11.2014 г. 16:10