Празници / фестивали

София филм фест със специална програма български филми "Жените в киното"

Прожекциите ще бъдат през март в София

София филм фест със специална програма български филми "Жените в киното"

 

◊ СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ СЪС СПЕЦИАЛНА ПРОГРАМА

26-ият София Филм Фест, който предстои през март, ще представи специална програма с филми на български жени - режисьори. Сред тях са Адела Пеева (стартирала през 80-те години), Иглика Трифонова (през 90-те), Зорница София, Светла Цоцоркова и Надежда Косева (в първото десетилетие след 2000). Звездата на всички останали изгрява след 2010 г. – Кристина Грозева, Майя Виткова, Ралица Петрова, Елица Петкова, Мина Милева и Весела Казакова, Яна Титова. Филмите ще бъдат представени от техните автори в Дома на киното в периода 1-10 март 2022 г. Програмата няма претенция да включи всички успехи на жени в новото българско кино, споделят организаторите на СФФ.

 

◊ БЪЛГАРСКИТЕ ЖЕНИ-РЕЖИСЬОРИ В ПРОГРАМАТА НА СФФ

Иглика Трифонова, която ще получи Наградата на София и ще бъде председател на Международното жури на 26-ия СФФ, е една от най-активно работещите и успешни съвременни български режисьорки. Навлиза в киното с документални филми, но световно признание получава с игралните „Писмо до Америка“ (2000) и „Разследване“ (2006). „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син“ (2016) е творба, по която Иглика работи 10 години. Проектът стартира от международния копродукционен пазар София Мийтингс и печели наградата ScriptEast за най-добър сценарий от Централна и Източна Европа на Фестивала в Кан (2011). Филмът е по действителен случай от Международния трибунал за войната в бивша Югославия и разказва за сръбски младеж, свързан с военните престъпления в Босна, който трябва да свидетелства в Хага срещу висш сръбски военен.

Чия е тази песен?“ (2003) на майсторката-документалист Адела Пеева е една от най-успешните нейни творби в 50-годишната ѝ кариера на режисьор. Показан на над 60 фестивала, удостоен с много престижни награди, филмът е „комично-драматичен и трагичен разказ за търсенето на истината за една песен“ в почти всички балкански страни. Адела Пеева е единственият български режисьор с номинации за документален филм от Европейската филмова академия за „Чия е тази песен?“ и „Развод по албански“ (2008). Тя е и първата българска жена-режисьор, носител на Наградата на София на Столичната община и СФФ. През 2017 Адела Пеева създава сайта www.zeni-bg-kino.com, който фокусира вниманието върху работата и постиженията на жените в българското кино.

Мила от Марс“ (2004) е космическият старт на Зорница София, представен на първото издание на пазара за копродукции София Мийтингс. Главната роля във филма се изпълнява от актрисата Весела Казакова, която през 2006 г. е включена в специалната селекция на Берлинале „Shooting Stars“ за изгряващи звезди.

Светла Цоцоркова печели една от първите Награди Джеймисън за български късометражен филм на София Филм Фест с „Живот със София“ (2004). Дебютира през 2014 с „Жажда“, стартирал от фестивала в Сан Себастиан. Вторият ѝ пълнометражен филм „Сестра“ (2019) има световна премиера отново в Сан Себастиан в програмата „Нови режисьори“, където е отличен с почетен диплом. Сценарият е на Светослав Овчаров и Светла Цоцоркова, които са и продуценти на филма, реализиран в копродукция с Доха - Катар. „Сестра“ започва пътя си като проект на София Мийтингс и е подкрепен от фестивалите в Арас (Франция), Солун (Гърция), Хонконг (Китай).

Надежда Косева създава през 2005 г. новелата „Ритуалът“, част от омнибуса „Поколение – изгубени и намерени“, открил Форума на младото кино в Берлин. Реализира пълнометражния си дебют „Ирина“ през 2018 г., удостоен с над 15 международни награди. Сюжетът проследява Ирина, която трябва да спаси семейството си и решава да стане сурогатна майка – да износи детето на непознати хора срещу заплащане. Постепенно тя открива какви чувства и емоции стоят зад обичта и прошката…

Режисьорският тандем Кристина Грозева и Петър Вълчанов не би имал същия заряд без яркото женско присъствие в него, белязано и с впечатляващи роли на актрисата Маргита Гошева. „Урок“, „Слава“ и „Бащата“ са представяни в различни издания на пазара за копродукции София Мийтингс и имат престижни награди от цял свят, като последният получи „Кристален глобус“ в Карлови Вари.

През 2014 г. „Виктория“ на Майя Виткова-Косев е първият български пълнометражен игрален филм с премиера нa нaй-знaчимия фecтивaл зa нeзaвиcимo ĸинo в cвeтa „Cъндaнc“. Следват нaд 70 мeждyнapoдни участия и много нaгpaди. „Виктория“ е огледален образ на живота - смях, тъга, страдание и възторг. Историята проследява едноименната героиня, родена в края на комунизма и обявена за „бебе на десетилетието”, тъй като се ражда без пъп. Политическите промени в България изправят пред изпитание отношенията между Виктория и майка ѝ, която се е зарекла да не ражда дете, докато в страната властва тоталитаризъм.

Пълнометражният дебют на Ралица Петрова „Безбог“ (2016) изненада със своя изключителен пробив – той бе удостоен със „Златен леопард“ за най-добър филм на фестивала в Локарно и с призовете за най-добра актриса (Ирена Иванова) на Екуменическото жури и на критиците в Швейцария. В колекцията му има още над 20 награди от цял свят, сред които Голямата награда на журито на СФФ 2017.

Елица Петкова дебютира с филма „Жалейка“ (2016), който спечели признание от журито в конкурса „Генерация 14+“ на Берлинале и бе победителят в Международния конкурс на 20-ия СФФ. Първоначално Петкова се фокусира върху документалното кино. През 2015 г. нейният късометражен „Абсент“ е включен в програмата на „Cinéfondation” в Кан. Пълнометражният „Жалейка“ разказва за 17-годишната Лора, която трябва да се справи с реалността след смъртта на своя баща. И въпреки че тя иска да се наслаждава на младостта си, желанието да живее нормален живот е пресечено от недоволството на другите, които я карат насила да играе ролята на сирак…

Режисьорският дебют на актрисата Яна Титова „Доза щастие“ (2019) е  създаден по истинската история в автобиографичния роман на журналистката Весела Тотева „Падение и Спасение: Изповедта на една хероинова наркоманка“.

Жените наистина плачат“ (2021) е вторият пълнометражен игрален филм на режисьорското дуо Мина Милева и Весела Казакова след „Котка в стената“ (2019, с премиера в Локарно) и няколко успешни документални филма. Представен пред селекционери на София Мийтингс, филмът стартира от основната програма в Кан, участвайки в „Особен поглед“. Следват Карлови Вари, Сараево, бляскава премиера в София и още десетки фестивали и признания. „Жените наистина плачат“ е семейна драма за правото да бъдеш себе си през усмивка и прошка, филм за жената - неудобна, бореща се, модерна.

 

Автор:
Момчил Цонев
Публикация:
07.02.2022 г. 20:05
Посетено:
1061
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/11/news/34088-sofiya-film-fest-sas-spetsialna-programa-balgarski-filmi-zhenite-v-kinoto