Празници / фестивали

Театрален фестивал „Дебюти на границата на текста“ – II част

27 септември - 7 октомври 2019, Къща-музей „Андрей Николов“

◊ СЪБИТИЕТО

Театрален фестивал „Дебюти на границата на текстаII част

27 септември - 7 октомври 2019
Къща-музей „Андрей Николов“ към Националната галерия

„Дебюти на границата на текста“ събира в рамките на театрален фестивал дебютни спектакли и първи представяния на българска сцена на пиеси и сценични версии, които стъпват на гранични междужанрови пространства и провокират традиционните представи за обхвата на словото и текста.

„Дебюти на границата на текста“ е проект на Фондация „Гъливер клиринг хауз“, подкрепен от Програма „Култура“ на Столична община, с медийното партньорство на онлайн медията „Дневник“, който се изпълнява в партньорство с Националната галерия.

Провежда се в Къща-музей „Андрей Николов“ към Националната галерия на адрес: София, ул. „Любен Каравелов“ 15.

Първата част на фестивала - юни 2019, а втората - 27 септември - 7 октомври 2019.

 

◊ ПРОГРАМА

BigBanda Soundscapers и Театрална Компания МОМО представят:

Каспар
от Петер Хандке

27 септември | петък | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 12/10 лв.
28 септември | събота | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 12/10 лв.

- първо сценично представяне в България

Провокативната пиеса на Петер Хандке, определяна най-често като „антипиеса“, се представя за пръв път на българска сцена. Намерено е 16 годишно момче, което не говори и постепенно се научава да говори под въздействие на своите „учители“.

Каспар. Човекът-мистерия, детето, идиотът, невинният, измамникът, животното, богът, празният лист, първият и последният жител на планетата. Какво е да си човек? Какво е словото, думата, изречението? Как формират? Какво дават, какво вземат? Петдесет години след написването на един от най-енигматичните текстове за театър на двадесети век, четирима независими артисти надникват в мистерията...

Един спектакъл на: Александър Митрев, Александър Евтимов – Шаманчето, Иван Николов opnn, Веселин Димов
Текст: Петер Хандке
Превод: Владко Мурдаров
Глас: Живко Джуранов

*

Театър „Друга линия“ представя:

Дневник на скръбта
по Ролан Барт

29 септември | неделя | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 12/10 лв.

- първа сценична версия на текста в България

Пърформанс, следващ текста на потока на съзнанието. След смъртта на майка си Ролан Барт започва да води дневник, в който изследва състоянието си на скръб в продължение на близо две години. „Дневник на скръбта“ е опит върху съпреживяването. Движени от въпроса доколко можем да съпреживеем чуждата болка и изобщо способни ли сме да чувстваме извън себе си, екипът създава ситуация на приближане към жестовете на скръб. Това е опит да откъснем баналността и сантимента от болката и да видим какво стои зад тях.

Ролан Барт (1915-1980) е френски мислител, семиолог, философ. Сред по-важните му книги се открояват „Подготовката на романа“, „Системата на модата“, „Митологии“, „Нулева степен на почерка“ и други. „Дневник на скръбта“ е недовършен ръкопис.

Пърформансът е реализиран с любезното съдействие на издателство АГАТА-А. 

Участват: Дайана Димитрова и Виктор Ганчев
Сценограф: Кети Маринова
Музикално оформление: Любомир Минчев, Георги Атанасов –Minstrell и Кети Маринова
Режисьор: Стефан Прохоров

*

За доброволното робство
по Етиен дьо ла Боеси
превод: Лидия Денкова

премиера

2 октомври | сряда | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 12/10 лв.

- първа сценична версия на текста в България

Пърформанс на границата между театъра и изкуството, базирано на текст (text-based art). Спектакъл, който публиката чете, слуша и гледа едновременно, противопоставяйки се постоянно на класическия текст на Дьо ла Боеси, на хуманистичните доводи и на идеите, върху които се гради съвременната демокрация. Публиката непрекъснато се изправя срещу ирационалността на гражданското си поведение и абсурдния характер на това поведение. „За доброволното робство“ е опит за приобщаване на зрителя, който приема и се подчинява, независимо от всичко. Питаме в името на какво.

С участието на: Виктор Ганчев
Сценограф: Кети Маринова
Музика: Георги Атанасов – Minstrell
Видео: Гергана Лазарова - Рънкъл
Режисьор: Стефан Прохоров

*

Три

4 октомври | петък | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 12/10 лв.

- първо сценично представяне в България

Авторски едноактен фрагмент, създаден по метода дивайзинг (Devised theatre).
Дивайзингът представлява колаборативен творчески процес, в който всеки член на работната група допринася за изграждането на оригинален художествен продукт, като споделя своя личен опит и го „превежда" на езика на театъра.

Началото на XX в., щат Ню Инглънд. Полицейски разпит на три жени, заподозрени в убийството на един и същ мъж. Оказва се, че и трите имат личен мотив да искат смъртта му. Но коя от тях го е убила?

С любезната подкрепа на НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов".

Участват: Анелия Мангърова, Катерина Стоянова, Полина Недкова
Режисьор: Елица Йовчева
Текст за театър: Елица Йовчева
Архитект на сценичното пространство: Александра Йотковска
Автор на костюмите: Александра Йотковска
Автор на музиката: Цветан Пейчев
Фотограф и автор на плаката: Мария Цветкова

*

Три думи от Бесарабия

7 октомври | понеделник | 19:30 | бг | Червена зала | вход: 8/6 лв.

- премиерно представяне и дебют на всички участници

Документален пърформанс - разказ за едно пътешествие из села и градове на Бесарабия, съотнесен със стари български и с възрожденски текстове. Вариации върху темите за границите на езика, народното и културното самосъзнание, паметта, опозицията свое – чуждо. Презентация на любителска трупа с бесарабски българи, живеещи в България.

Участници: Радко Ковачев и Атанас Йонков (пътешественици), Наталия Деренжи (бесарабска българка), Галин Георгиев (фолклорист), Ценка Кучева (ръководител на проекта). С подкрепата на Дружество „Родолюбец“.

Автор:
Център за култура и дебат "Червената къща"
Публикация:
26.09.2019 г. 17:56
Етикети:
дебютипърформансспектаклифестивалДебюти на границата на текстаТеатрален фестивал
Фондация „Гъливер клиринг хауз
Къща-музей „Андрей Николов“
Посетено:
1168
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/11/news/30198-teatralen-festival-debyuti-na-granitsata-na-teksta-ii-chast