Празници / фестивали

Операта – в програмата на Фестивала на оперното и балетното изкуство – Стара Загора 2018

Три големи оперни заглавия влизат тази година в афиша на Фестивала

Операта – в програмата на Фестивала на оперното и балетното изкуство – Стара Загора 2018

Габриела Георгиева в ролята на Джоконда от операта „Джоконда“ на Понкиели, постановка на Държавна опера Варна

 

◊ ПРОГРАМА

Три големи оперни заглавия влизат тази година в афиша на Фестивала на оперното и балетното изкуство, който се провежда за 49-ти път от 27 ноември до 8 декември в Стара Загора.

На 30 ноември ще бъде представена разтърсващата опера на Дмитрий Шостакович „Катерина Измайлова“ – постановка на Пловдивската опера. На 4 декември гостува Македонската опера и балет със спектакъла на комичната опера „Севилският бръснар“ от Росини, а на 6 декември идва Варненската опера със своята най-нова постановка на операта „Джоконда“ от Понкиели.

 

30 ноември, петък, 19:00 Зала Опера

Държавна опера – Пловдив

„Катерина Измайлова“

Опера в четири действия от Дмитрий Шостакович

Диригент Абзал Мухитдинов

Режисьор Вера Немирова

Пластика Силвия Томова

Сценография и костюми Димана Латева

Диригент на хора Драгомир Йосифов

Концертмайстор Виеслав Новак

Солисти Пламен Бейков, Александър Баранов, Марияна Панова, Георги Султанов, Светлана Иванова, Марк Фаълър, Евгений Арабаджиев, Владимир Ников, Борис Кучков, Борислав Филипов, Александър Носиков, Цветанка Ангелова, Станимира Манолова и др.

Сюжетът на произведението е базиран на мрачната повест от руския писател Н. С. Лесков „Леди Макбет от Мценска околия“, както е било и първоначално заглавието на операта, преди да изпадне в немилост от Сталин за повече от 20 години. Шекспировата Лейди Макбет може да е тоталният образ на фатална жена, но когато става дума за елимиране на съперниците, именно Катерина Измайлова на Шостакович може да се похвали с „обирането на лаврите”.  Отегчена от своя груб съпруг, Зиновий, Катерина е „хваната“ от свекър си Борис в леглото с бруталния Сергей. Бесен, че самият той не е успял да преспи с Катерина, Борис пребива Сергей, преди да изяде порция гъби, която Катерина е поръсила с отрова. След като Борис е вече отстранен, следващият поред, е нейният съпруг. Катерина, с помощта на Сергей, удушава Зиновий. Но когато трупът е открит, насред набързо уреденото сватбено тържество на Сергей и Катерина, и двамата са изпратени на заточение в Гулаг. По време на дългото им пътуване, Сергей решава да „се залюби“ с красивата Сонетка, което насочва мисълта на Катерина към ново убийство.

„Катерина Измайлова” е потресаваща с жестокостта и бруталността си драма, а подходът на Вера Немирова не спестява нищо от характера й. Шостакович определя операта си като трагико-сатирична, но той казва още: „В тези жестоки условия на живот и любовта е такава.” Тези думи са определящи и за постановката, която се фокусира върху насилието и унижението на човека, а композиторът превръща музиката в инструмент на онази сила, която се надсмива над абсурдите и несправедливостта на живота.

В България „Катерина Измайлова“ се представя за първи път от Русенската народна опера през 1965 г. в присъствието на композитора. Режисьор е бил бащата на Вера Немирова - Евгени Немиров. 50 години по-късно Вера Немирова поставя „Катерина Измайлова“ отново в Русенската опера, а през 2018 година и в Пловдивската опера.

Режисьорът Вера Немирова е гост-професор в Музикалната академия „Ханс Айслер" в Берлин и доцент във Виенския университет. Нейни постановки се играят във Виенската Щатсопера, в оперните театри в Залцбург, Бон, Хамбург, Пекин, Малмьо и др. Билетите за нейната тетралогия "Пръстенът на Нибелунга" от Вагнер в операта във Франкфурт са разпродадени години напред.

 

4 декември, вторник, 19:00 Зала Опера

Македонска опера и балет - Скопие

„Севилският бръснар“

Опера в три действия от Джоакино Росини

Режисьор Урсула Хорнер

Сценография Мария Ветероска

Костюми Мария Пупучевска

Солисти: Мариян Йованоски, Елена Кончар, Благой Нацоски, Владимир Саздовски, Небойша Бабиќ, Николина Яневска, Кристијан Антовски и др.

Класическото заглавие на Росини ще бъде представено в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер. Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена, участвала e в над 30 постановки във Виенската опера, а по-късно режисира мюзикъли и опери в Европа и САЩ. Работила е съвместно със световния филмов режисьор Роман Полански.

Режисьорът Урсула Хорнер определя постановката като „Опера-буфа или всичко, което ви харесва, е позволено".

Спектакълът е изграден върху исторически препратки.

1816 г.: Доктор Бартоло преследва красиви и много по-млади жени, стремежът му да контролира всичко се превръща в страст, а неговите довереници разнасят из Севиля фалшиви новини. И целият град се смее.

2018 г.: Президентът на САЩ преследва красиви и много по-млади жени, стремежът му да контролира всичко се превръща в страст, а неговите ПР сътрудници  хранят обществото с фалшиви новини. И целият свят се смее.

200 години делят двете истории. Разликата - днес това е реалност! Ала не се притеснявайте: Доктор Бартоло не е клоун с оранжева коса! А операта играе в един малък фантастичен горски свят. Дребните душици живеят спокойно заедно, всеки момент готови за наслада. Всичко е позволено!

 

6 декември, четвъртък, 18:00 Зала Опера

Държавна опера - Варна

„Джоконда“

Опера от Амилкаре Понкиели

Диригент Григор Паликаров

Режисура и сценография Кузман Попов

Костюми Ася Стоименова

Хореография Румяна Малчева

Диригент на хора Цветан Крумов

В главните роли:

Джоконда – Габриела Георгиева

Сляпата – Бойка Василева

Алвизо – Евгений Станимиров

Лаура – Даниела Дякова

Барнаба – Пламен Димитров

Енцо Грималди – Валерий Георгиев

В основата на либретото на Ариго Бойто е драмата „Анжело – тиранинът от Падуа“ от Виктор Юго. Действието се развива във Венеция през 17-и век. Музикалната драматургия включва ярки масови сцени и конфликти, наситени със страсти и контрасти. След премиерата си в Миланската скала операта „Джоконда“ неизменно е част от репертоара на водещите световни театри. Във Варна „Джоконда“ оживя това лято след 71 години.

„Джоконда“ е великолепно произведение, което аз за първи път поставям. Възхитен съм от музиката на Понкиели. Осъзнавам, че той действително е бил голям майстор, от който са се учили всички композитори от следващите поколения, дори Верди е заимствал от него“ - споделя режисьорът Кузман Попов, който е и сценограф на постановката.

„Заглавието е голямо предизвикателство, певческите роли са изключително трудни, но ние разполагаме със солистичен състав, който може да изпълни това заглавие. Джоконда ще пресъздаде изтъкнатото българско сопрано Габриела Георгиева“. Певицата направи във Варна своя български дебют, тъй като досега тя е пяла Джоконда само в чужбина. На 6 декември тя ще се представи в тази роля за първи път и пред старозагорската публика. Спектакълът е от 18.00 часа.

Габриела Георгиева: “Съвсем скоро си припомних коя е ролята, която най-добре ме характеризира като певица, като вокално майсторство, като актьорска игра, като техника. Това е Джоконда на Понкиели. И може би Норма също. Норма е ролята, която много ми даде и много ме провокира. Това беше първата и единствена белкантова роля, която съм изпяла до момента. Тя по някакъв начин ми преподреди гласа, такова усещане имах след Норма. Ставах по-сигурна вокално във воденето на моя глас. Тя ми пасна като ръкавица. Сякаш е написана за моя тип глас с тези бързи пасажи, с пъргавината на гласа, с драматичните моменти, с лиричните. Аз имам  в моя глас драматизъм, защото имам тази тромпетност в гласа. Всъщност много често бъркаме и се заблуждаваме, че драматичността на гласа е в широкия и по-тъмен звук, а всъщност драматичността на гласа е в тромпетността, в метала, който пробива оркестъра по един начин. Аз имам този метал, който се носи и който прехвърля оркестъра. И затова, въпреки че не съм тежък глас, аз мога да си позволя да пея драматични роли като Турандот, Абигаиле, лейди Макбет. Джоконда също е такъв тип роля. В Джоконда всичко е много диво на моменти – там има едни страшни скокове на октави, много големи интервали, които са изключително трудни. Всъщност там се проявява моят глас най-добре, защото ролята ми дава възможността да изхвърля тази дива емоция, която имам по един веристичен начин. В Норма всичко е много по-шлифовано, по-рафинирано. А в Джоконда тези страшни скокове отговарят на моя глас,  мога да ги направя с тази емоция, с която бих искала. В Норма всичко върви в една линия, пак има такива скокове, но са в една белкантова линия. Докато при Джоконда всичко е много по-веристично и може да се излее много повече емоция в първичния й вид. Много е впечатляваща тази роля и смятам, че тя най-добре ме описва като актриса и като певица…“ (из интервюто на Миглена Стойчева специално за ФОБИ)

 

* * *

Цени на билетите: От 10 до 20 лева. Отстъпки за учащи и пенсионери – до 30%.

Абонаменти

Общ - 10 събития - 90 лв.
Опера и концерти - 7 събития - 60 лв.
Балет - 3 събития - 40 лв.

Билетна каса Опера: тел. +359 887 444 360; +359 885 509 829; +359 42 622 431;
Понеделник - Петък 10.30-13.30 и 14.30-19.15

Културно-информационен център - областна управа на бул."Цар Симеон Велики" 108, тел. +359 887 444 360; +359 885 509 829;
Понеделник - Петък 10.30-13.30 и 14.30-19:15
info@operasz.bg
Онлайн: www.operasz.bg

 

Автор: Сийка Лапачка, Държавна опера Стара Загора
30.11.2018 г. 12:37
Посетено: 376
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/11/news/28644-operata-v-programata-na-festivala-na-opernoto-i-baletnoto-izkustvo-stara-zagora-2018