Празници / фестивали
Десето издание на Световен театър в София
31 май - 16 юни 2016
◊ СВЕТОВЕН ТЕАТЪР В СОФИЯ
„Пролетно тайнство“ и „Следобедът на един фавн“ на знаменитата канадска хореографка Мари Шуинар откриват десетото издание на Световен театър в София (31 май - 16 юни 2016)
Наричат Мари Шуинар „шаман на съвременния танц“, един от най-смелите и оригинални хореографи в света. През годините Мари Шуинар развива своя характерна танцова техника. Днес тя е сред най-влиятелните и емблематични новатори на международната танцова сцена. Канадската хореографка създава повече от 50 представления, играни навсякъде по света и превърнали се в знакови за съвременния танц от последните 30 години.
Мари Шуинар е носител на множество престижни международни награди, а представленията й са част от репертоара на някои от най-важните балетни сцени в света. Спектаклите й са били част от водещи международни форуми и сцени като Венецианското биенале, „Импулстанц“ - Виена, „Танц през август“ в Берлин, „Театър дьо ла Вил” в Париж и др.
Представленията на Мари Шуинар са населени с архаични и анималистични същества, с гротескни и сексуално заредени движения. Това е съвсем валидно и за танцовия спектакъл в две части, представящ собствените й интерпретации на революционните балети „Следобедът на един фавн“ и „Пролетно тайнство“.
• „Следобедът на един фавн“
солов танц
Хореография Мари Шуинар
Музика „Следобедът на един фавн“, Клод Дебюси (1894)
Изпълнители Карол Прийор / Меган Уолбаум
Продукция на Компания «Мари Шуинар» в копродукция с Националния център за изкуства (Отава) и Фондация «Лейдлоу» (Торонто)
Когато поетът-символист Стефан Маларме пише „Следобедът на един фавн“ през 1876 г., той сбъдва мечтата си да създаде театрална поема. Нейната музикалност вдъхновява Дебюси за своя прелюд „Следобедът на един фавн“ (1894 г.). През 1912 г. Вацлав Нижински създава първата си хореография за авангардния „Балет Рус“ в Париж по музиката на Клод Дебюси. Публиката била шокирана от еротичните движения, от суровата и животинска природа на тялото в един танц, който дръзко скъсвал с класическата традиция.
Мари Шуинар съхранява духа на големия Нижински. Тя изследва снимки на негови произведения и в собствената си хореография запазва характерните плоски профили, излезли сякаш от фрески и барелефи от античността на Египет и Гърция. Седемте нимфи от хореографията на Нижински, тук са символизирани от светлините на седем прожектора.
• "Пролетно тайнство"
едноактен балет
Концепция, хореография Мари Шуинар
Музика „Signatures sonores“ от Робер Расин, 1992
„Пролетно тайнство“ от Игор Стравински, 1913. Аранжимент на Boosey & Hawkes, Inc.
Изпълнители Себастиен Косет-Мас, Пейдж Къли, Валерия Галучио, Леон Купфершмид, Луси М. Мей, Скот МакКейб, Мариуш Островски, Саша Уелет-Дегир, Карол Прийор, Меган Уолбаум
Осветление Мари Шуинар; Костюми Лиз Вандал; Реквизит Завен Паре; Грим Жак Ли Пелетие; Прически Даниел Етие
Продукция на Компания „Мари Шуинар“ в копродукция с Националния център за изкуства (Отава), Международен фестивал за нов танц (Монреал) и Kunstentrum Vooruit (Гент, Белгия).
Балетът с музиката на Игор Стравински и хореографията на Нижински - „Пролетно тайнство”, бележи навлизането на модернизма в танца. За разлика от повечето версии на „Пролетно тайнство“, Мари Шуинар композира сценичното движение около множество солови изпълнения в опит да пробуди, чрез силни и чисти движения, мистерията във всеки един от танцьорите. „В моето „Пролетно тайнство“ не разказвам история“, казва тя, „няма развитие, причина и следствие. Има само синхрон. Като че ли се връщам в момента веднага след появата на живота. Представлението е разкриване на този момент. Имам чувството, че преди него е имало изключителна експлозия на светлина, някакво рязко просветване.“
„Световен театър в София“ е част от Календара на културните събития на Столична община за 2016 г.
Повече за фестивала на адрес: