Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

СЛЕД-И


Среща по повод новия роман на Георги Гроздев "Непотребния"


Безутешен роман-свидетелство за постхуманното ни време


Среща по повод новия роман на Георги Гроздев "Непотребния"


◊ СЪБИТИЕТО

На 26 ноември 2009, четвъртък, в Клуба на читателите на издателство “
Балкани” в книжарница “Хеликон”, бул. “Цар Освободител” № 10 се състоя среща по повод новия роман на Георги Гроздев “Непотребния”.
 
Отказът от традиционна премиера предполага предварително запознаване с книгата и разговор по теми и мотиви от нея. Ето защо още в самото начало актьорът от Народния театър “Иван Вазов” Стоян Алексиев прочете няколко “видения” от романа.

Водещият, проф. Божидар Кунчев, даде думата на всички желаещи и сам изказа своето мнение. Присъстваха известни критици, писатели, преводачи, журналисти, художници, почитатели на автора и на изящната словесност.
Георги Гроздев благодари на всички и предпочете “да потъне в Мълчанието”, според метафоричния израз от романа.


◊ КОМЕНТАРИ ОТ СРЕЩАТА В РЕЗЮМЕ

Ст.н.с. д-р Вихрен Чернокожев:
“Непотребния” е документално-метафизичен роман. На междата минало-бъдеще, бъдеще-минало Георги Гроздев търси да осмисли трайното в едно късопаметно за мнозина, още по за мнозина - лакомо потребителско днес. Издателската анотация чете новата Гроздева книга като продължение на “Плячка” – роман, който получи заслужено висока оценка не само у нас, но и в чужбина. Писах преди, че “Плячка” ще се чете като класическа анималистична проза, чиято актуална житейска задача е ако не да преодолее, то поне да направи по-поносима метафизическата безизходица на битието. Съвсем не съм бил прав; в метафизиката няма безизходица.

Сега, в “Непотребния” играта на живот и смърт вече не е игра, а откровение от други светове; там думите са напълно излишни. Непотребния Боян помни: природата се самоотрича, за да живее. Колцина обаче са човеците, които имат сили и смелост да се самоотрекат, да останат в мълчанието или в тези 40 спасителни сънни видения на границата между реалното и метафизичното.

За мен “Непотребния” не е просто литературна задача, а опит за спасяване на човешкото, за приближаване към предизвикателната безкрайност. На другия полюс е невежеството, незнанието, демонстративният отказ от познание. Днес, когато семейната, родовата, личната, индивидуалната истории все повече инатливо се дистанцират от голямата национална история, книги като “Непотребния” оставят важни и същностни следи.


Проф. Симеон Янев:
Всеки средно грамотен читател (и писател), ако си даде труд да попрочита рецензиите за съвременни български книги в престижните вестници и електронни сайтове или пък гледа предаванията за книги по националната телевизия, може да си състави наръчник за „добро литературно писане”.

Има много рецепти, но и има задължителни съставки, чието отсъствие автоматично изхвърля книгата извън борда на успешните книги. Не мога да изредя всички, не защото са много, а защото пропорциите между тях са много, но не могат да бъдат пропуснати поне главните елементи – силно наподобителен на живота сюжет, с наличие на криминална или близка до нея интрига, доза мистицизъм, доза езотерика, някакъв тип анормалност, някакъв тип любов (за препоръчване анормална) и всичко това в стилистичните редове на всекидневната реч, силно, още по-добре вулгарно, оцветена.

Високата част на тая литература трябва да съчетава всичко това със семиотични загадки, цитати, да убеждава в ерудираност, създаваща самочувствие на автора и ласкаеща читателя.

Казвам всичко това, защото не намирам нищо от него от заглавието до финалната точка в новата книга на Георги Гроздев „Непотребния”. Тя е тотално сгрешена в избора на сюжет и герои – говори за непотребния, сиреч ненужния човек в един самоопияняващ се от нужност свят. Не е остро сюжетна, не се поглъща, чете се бавно и четенето й поне за мен бе колкото напред, толкова и назад.

Тази книга не е пластична, въпреки че най-големият успех на Георги Гроздев, поне в чужбина, идва с един определено пластичен роман „Плячка”.

Дотук казвам какво книгата не е, но това, което всъщност искам да кажа в тия редове е, какво тя е. Ще го кажа в няколко парадигми.

Книгата  е обърната към вътрешните светове на героите, но не е психологична. За мен като професионален читател, това е най-интересното в нея; вътрешното не се извлича, не се анализира, не се улавя в никакви потоци; то се графира. Фрагменти, сценки в едно реално протичащо сегашно време – похват, който не искам да нарека модерен, но който е напълно съответстващ на  съвременното светоусещане на човека. Разказът в сегашното е безмилостен; той не оставя илюзии за  миналост, завършеност или незавършеност – той е като фотоснимка – това е. Фотосите се нареждат и това ни превръща от зрители в съучастващи. Книгата може да бъде четена адекватно само със съучастие. Съучастието замества острата интрига - не като съпреживяване, а като съмислене. Именно затова тя трябва да се чете колкото напред, толкова и назад.

Понеже светът на действието е абсурден, мисълта търси опора сама в себе си, за да направи абсурда поносим.

Героите на „Непотребния” са пресирани от абсурда до степен, че загубват плътта си и съществуват като символи. Романът изобщо е поле на символи. Символите са знаци на абсурда – негов продукт и единствено негово противостояние. Те имат своя типология според това дали се вписват или му противостоят.

В тия имагинерни видения лесно можем да познаем днешното българско, съвсем не имагинерно, състояние. Това е и откровената цел на Георги Гроздев.

Ако диагнозата на едно общество е задача на литературата, романът безусловно е изпълнил своята. Но аз искам да отида и по-нататък. Много книги на български език запълват всекидневно българския пазар. Почти напълно обаче между тях липсват българските книги. Неистовият стремеж за продаваемост неизбежно изисква заличаване на марката. Романът на Георги Гроздев върви в обратната посока - той настоява на марката. Искам да виждам в това симптом, защото ценността на различието е реална само и единствено чрез образа на различното.


Юлиан Жилиев:
Четенето на романа "Непотребния" не поражда усещане за уют, към какъвто предразполага приятният повод за едно светско събиране. Писан в самота и четен в самота, с въпросите и размислите си изважда читателя от привидния комфорт на ежедневието, а и авторът не е артистът, който изкусно би прелъстявал публиката.

"Непотребния" е безутешен роман-свидетелство за постхуманното ни време, призоваващ към потребата от преосмисляне на "човешката природа" и посвоему е авторски отказ от участие в спектакъла на употребените.


Проф. Божидар Кунчев:
Обобщенията и внушенията на романа се отнасят до голяма степен и до съвременния свят въобще, в който все по-малко се говори за смисъл, цел и предназначение на човешкия живот. В който, както и в страната ни, все по-малко са онези, непотребните, устремени към Храма на истината и доброто, а не към борсата и банката, към шоуто, към това, което означава “криза на човешкото”. “Защо именно Човекът е непотребен? Защо думите изтляват и губят смисъл?” (с. 11). Ето го въпросът, който най-точно и лаконично ни подсказва за същностното в замисъла на този роман.




28.11.2009 - 22:40

Посетено: 916

Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=8965&sid=31






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Честваме 182 години от рождението на Васил Левски
коментари: 0 посетено: 127
-
bg . Концертът на Майкъл Бубле в София се отменя
коментари: 0 посетено: 122
-
bg . "Моменти” - изложба на Моника Тошева в Художествена галерия – Русе
коментари: 0 посетено: 103
-
bg . Биографичната книга "Руслан Райчев" с премиера във Варненската опера
коментари: 0 посетено: 194
-
bg . "Внимание! Обектът наблюдава!" - изложба на Антон Стоянов
коментари: 0 посетено: 155
-
bg . Националната галерия представя Румен Жеков - "Избрано"
коментари: 0 посетено: 202
-
bg . Проф. Светозар Донев: Уебър е Моцарт на мюзикъла
коментари: 0 посетено: 155
-
bg . Оле Фрам и Стефан А. Щерев за радиобалета и Бузлуджа. Възстановка, отработване, отчуждение. Радиобалетът като перформативна памет
коментари: 0 посетено: 121
-
bg . Грандиозна „Аида“ на Античната и средновековна крепост "Туида" в Сливен
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . "Summertime 2019" - сборна изложба в галерия "Париж"
коментари: 0 посетено: 170
-
bg . Ден на Франция с френски цигански суинг и Para Hot Jazz
коментари: 0 посетено: 224
-
bg . Шекспирова Паталеница представя „Венецианският търговец“
коментари: 0 посетено: 149
-
bg . Николо Коцев, „Кикимора“ и Бургаската опера доказват, че рокът не е мъртъв
коментари: 0 посетено: 226
-
bg . Изложба на Елза Гоева в галерия "Дечко Узунов"
коментари: 0 посетено: 172
-
bg . Бургас с два фестивала в едно - музика от 90-те и кулинария
коментари: 0 посетено: 152
-
bg . Балетните премиери "Танц при изгрев слънце", "Лотос" и "Следващият" на сцената на Старозагорската опера
коментари: 0 посетено: 138
-
bg . 17 години от премиерата на култовия "Вечерен акт"
коментари: 0 посетено: 136
-
bg . Вокалът на “Iron Maiden” Брус Дикинсън с авторско шоу в София
коментари: 0 посетено: 159
-
bg . „Дидона и Еней“ от Хенри Пърсел – първата премиера на Театър Римски терми – Варна 2019  
коментари: 0 посетено: 186
-
bg . Даниела Димова: Любовта не признава царица ли си, или не
коментари: 0 посетено: 231
-
bg . Цвета Христофору: Музиката е театър, целият живот е театър
коментари: 0 посетено: 157
-
bg . Юбилейна изложба живопис на Иван Вълканов
коментари: 0 посетено: 301
-
bg . Шесто издание на Международна лятна академия АЛЕГРА 2019, Русе
коментари: 0 посетено: 180
-
bg . Вагнеров фестивал за седми път
коментари: 0 посетено: 166
-
bg . Изложба "Синтез" - индонезийско и българско съвременно изкуство
коментари: 0 посетено: 258
-
bg . "Майсторлък от душа и сърце" - изложба в Националния етнографски музей
коментари: 0 посетено: 193
-
bg . Група D.VINE е хедлайнер на Еко Фестивал 2019, Казанлък
коментари: 0 посетено: 250
-
bg . "Концерти за малчугани и великани" за пръв път в град Казанлък
коментари: 0 посетено: 171
-
bg . Танци и култури от Изтока: Индонезия - танцов уъркшоп
коментари: 0 посетено: 167
-
bg . ФОН: Млади автори от Пловдив - групова изложба
коментари: 0 посетено: 243
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти