Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ГОДИШНИНИ


100 години от рождението на Руслан Райчев


Руслан Райчев – един български диригент от световна класа


100 години от рождението на Руслан Райчев

 

Руслан Райчев (1919-2006) беше уникално явление в нашата опера, а и в българската музикална култура. За разлика от повечето свои колеги, които се профилираха на „симфонични”, „оперни” и „оперетни”, той беше „универсален” – просто защото можеше всичко. Беше роден, както за театъра, така и за концертния подиум. Направи забележителна, блестяща кариера не само у нас, но и в чужбина, може би единствена по рода си и по мащабите си за български диригент досега. Мисля, че ако се беше родил германец или англичанин щеше да бъде признат наравно с Абадо или Курт Мазур.

Роден е на 5 май 1919 в Милано, по време на гастроли на прочутия си баща, тенорът Петър Райчев (1887-1960), първият наш певец със световна слава. Като малък учи пиано при Карло Лопати и завършва детския и средния отдел на Миланската консерватория „Джузепе Верди”. 14-годишен се завръща в България с родителите си и продължава да учи пиано при проф. Панка Пелишек и проф. Андрей Стоянов. Завършва немското училище в София. През 1944 се дипломира във Виенската консерватория, където учи за диригент при проф. Лудвиг Райхвайн и междувременно е частен ученик на прочутия Карл Бьом, тогава главен диригент на Виенската Щатс опера. Скоро става и негов асистент. Продължава и уроците си по пиано – вече при последния ученик на Ференц Лист - Емил фон Зауер. Учи и право, завършва го, но никога не по практикува.

През пролетта на 1944 е назначен за диригент на операта в Кьонингсберг (сега Калининград), но не се задържа за дълго и пристига в София. В Операта му поверяват балета „Бахчисарайски фонтан” на Асафиев, с който започва българската му кариера. Но скоро напуска София и през 1946 г. заминава за Варна. Там директор и режисьор е баща му. Заедно с него поставя шедьовъра на Сметана „Продадена невеста” и с премиерата й на 10 септември 1947 официално се открива Варненската народна опера. След като изнася много представления и концерти, се връща в София и става главен диригент на новооснования Държавен музикален театър. На тази сцена работи до 1950 година като поставя няколко класически оперети на Целер, Калман, Щраус-син, Офенбах. Недоволен от условията за работа в Оперетата, решава да я напусне. От 1951 до 1956 година оглавява Пловдивския симфоничен оркестър и го превръща във филхармония. По това време това е най-добрият оркестров състав след столичната филхармония. Но, подобно на именития си баща, Руслан Райчев не може да се задържи за дълго на едно място.

През 1956-1958 е вече в Русе. В дунавската ни столица работи за симфоничния оркестър и за Русенската опера. Престòят му, макар и кратък, дава силен тласък на двата състава. Неговите концерти и особено постановката му на „Манон” на Масне с незабравимите Пенка Маринова и Николай Здравков отбелязват връх в историята на тези институти. „Манон” е отличена на преглед на оперните театри, а записът влиза в Златния фонд на БНР. След години се връща като гост, за да постави с успех друга френска опера „Фра Дяволо” на Обер, също с първокласен солистичен състав: Константин Янков, Виолета Шаханова, Ана Ангелова, Иван Добрев. 

След Русе Руслан Райчев отива в Стара Загора. В най-стария музикален театър след столичния, той поставя  „Бохеми” и „Бал с маски”. За две години е главен диригент на основания от него симфоничен оркестър на Перник и столичния хорГусла”. После отново е в София, в Операта, като междувременно дирижира и много симфонични програми....

През 1968 г., когато за първи път е директор на Софийската народна опера, не след дълго се отказва от директорските си задължения и става неин главен диригент, като работи и за първокласната Пловдивска филхармония (днес съкратена от неуките ни управници). Това съвместителство продължава шест творчески сезона, след което 55-годишният маестро заминава за Германия. Западните импресарии го приемат като „дар от небето” (голям диригент  с голям репертоар!) и веднага го включват в активна професионална дейност – от 1974 до 1979 г., той е вече генерал музикален директор на музикалните състави на цялата провинция Шлезвиг Холщайн. После пак става главен художествен ръководител и главен диригент на… Софийската опера! Опитът му да привлече за системно сътрудничество в нея най-известните български оперни певци от чужбина и да регламентира задграничните гастроли на тези от тях, които са на щат в операта, завършил с грандиозен скандал! Руслан Райчев е „детрониран” от директорския пост и продължил да работи в операта като диригент. Тогава е поканен да постави музикално операта „Борис Годунов” от Мусоргски в парижката Гранд опера и той приема предложението. В разгара на подготовката на премиерния спектакъл, неочаквано получава от България съобщение, че е определен да дирижира тържествения концерт по случай 50-годишнината на Николай Гяуров, като и двете изяви съвпадали. Благодарение на изключителната си съобразителност и гъвкавост, намира единственото правилно решение за  ситуацията – с частен френски самолет, обезпечен от Гранд опера „прелита” до София, за да дирижира концерта на Гяуров и веднага след него „отлита” обратно до Париж, за да осъществи на другия ден премиерата на „Борис Годунов”! От този момент започва голямата му световна  кариера. Гастролира редовно в почти цяла Европа, дирижира в Милано (първи и засега единствен български музикант, изявил се там!), Рим, Париж, Лондон, Виена, Москва, Берлин, Стокхолм, Варшава, Прага, Букурещ... А също и по света – Щатите, Канада, Бразилия, Чили, Япония, Австралия, Корея... Дирижира редица звезди на световната опера: Доминго, Френи, Капучили, Карерас, Гяуров, Ричарели, Ското, Брузон...

През целия си творчески път Руслан Райчев работи упорито, неуморно, задълбочено, по немски прецизно. Но темпераментът му, без съмнение бе южен – български, италиански (майка му бе италианка от Милано). Умението му да гради форма, да бъде пределно верен на стила на автора, да работи упорито и всеотдайно с певците и оркестъра (като за кратко време винаги постига отлични резултати!), да прави истински, вълнуващ музикален театър го нареждат сред големите световни диригенти на нашето време. Той спи само по 4-5 часа, репетира с певците и съставите през целия ден, вечерта дирижира спектакъл или концерт, редовно прави записи за БНР, БНТ, Балкантон и чужди фирми – част от тях биват отличени с авторитетни награди. Поддържа един обширен оперен репертоар. Трудно е да се отделят най-големите му успехи. Всички те са плод на един забележителен синтез между неговата емоционалност и неговия интелект. И все пак, бих отделил: „Отело”, „Набуко”, „Дон Карлос”, „Аида”, „Кармен”, „Манон”, „Фра Дяволо”, „Война и мир”. Работи изключително резултатно с певците, защото разбира от пеене и е роден театрал. Авторитетът му като музикант е огромен и въпреки трудния му характер, е ценен и уважаван от всички.

Може да се каже, че в годините след войната до 1989, когато българската държава създаваше условия за култура и изкуство на високо ниво, Руслан Райчев и Асен Найденов бяха двамата стожери на българската музикална култура.

Мястото му сега е празно. Днес българските музикални театри и оркестри (доколкото останаха след разрушителните „реформи”) се нуждаят от втори Руслан Райчев и дано скоро да се появи такъв, защото скоро ще останем без оркестри, диригенти и инструменталисти...

 

 



Автор: Огнян Стамболиев

05.05.2019 - 15:18

Посетено: 293


Етикети: годишнини, Руслан Райчев, диригент, музика, класическа музика, опера




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=29566&sid=25






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Изложба FINALE на Гауденц Б. Руф
коментари: 0 посетено: 81
-
bg . "Хаос" в Театър 199
коментари: 0 посетено: 82
-
bg . Дубравка Угрешич в България
коментари: 0 посетено: 88
-
bg . "Киномания" с конкурс за детски игрални и анимирани филми
коментари: 0 посетено: 103
-
bg . Фестивал "Midalidare Rock" се завръща с второ издание
коментари: 0 посетено: 107
-
bg . "На ръба" - международна графична изложба в галерия "Стубел"
коментари: 0 посетено: 117
-
bg . Гледай “Киномания” и стани “Киноман на годината”
коментари: 0 посетено: 63
-
bg . Представяне на новата книга на Румен Василев в Сливен
коментари: 0 посетено: 197
-
bg . Къща музей „Пейо К. Яворов“ официално става собственост на Столична община
коментари: 0 посетено: 106
-
bg . Малки японски истории от извора: среща с Юлияна Антонова-Мурата в Стара Загора
коментари: 0 посетено: 95
-
bg . Георги Господинов с една от най-големите литературни награди в Европа
коментари: 0 посетено: 179
-
bg . Представяне на Антония Апостолова и книгата "Потъване в мъртво море"
коментари: 0 посетено: 90
-
bg . Международна седмица на свободния достъп до научна информация
коментари: 0 посетено: 153
-
bg . Младежки театър „Николай Бинев“ представя нов прочит на класиката „Ромео и Жулиета“
коментари: 0 посетено: 118
-
bg . Изложба "Да извадиш от забвение"
коментари: 0 посетено: 191
-
bg . "Драгостин Фолк Национал" на 25 години
коментари: 0 посетено: 150
-
bg . Започна второто издание на Европейска литературна награда „Димитър Димов“
коментари: 0 посетено: 189
-
bg . "Знаци" - изложба на Димитър Солаков
коментари: 0 посетено: 182
-
bg . Български хайку съюз отново ще зарадва своите почитатели в Деня на японските бойни изкуства и традиции
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . Карикатурен салон 2019
коментари: 0 посетено: 191
-
bg . "Манаки - история в снимки" - изложба на Янаки и Милтон Манаки
коментари: 0 посетено: 230
-
bg . CineLibri 2019: А. Б. Йехошуа представя „Жената от Йерусалим"
коментари: 0 посетено: 174
-
bg . Представяне на книгата „Музиката - стъпала към майсторството“ от Цветан Добрев
коментари: 0 посетено: 164
-
bg . Представяне на алманаха "Достоевски: мисъл и образ". Том 3
коментари: 0 посетено: 218
-
bg . "Концерти за малчугани и великани" с покана за юбилейния X Еко фестивал, Казанлък
коментари: 0 посетено: 161
-
bg . Софийска премиера на "Слънчогледова нива. Хайбун" от Людмила Балабанова
коментари: 0 посетено: 155
-
bg . Клуб "Журналист" представя новата книга на Силвия Стефанова
коментари: 0 посетено: 188
-
bg . Изложба "Другото тяло" в Галерия Гешов
коментари: 0 посетено: 129
-
bg . Археологическата изложба „Яйои“ представя артефакти от този исторически период
коментари: 0 посетено: 158
-
bg . Нов български университет на Международния панаир на книгата във Франкфурт
коментари: 0 посетено: 183
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти