Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОТЗИВИ


Bach to Jazz на Кварто Квартет


Умело хвърлената ръкавица



Bach to Jazz на Кварто Квартет

Петъчна вечер. Ангажиментите за седмицата са към края си и настъпва времето за разнообразие и почивка, когато вярната публика на Кварто Квартет и други любопитни фенове на джаза и класиката се отправя към зала „България“ в очакване на новия, десети сезон на емблематичния български камерен състав. В публиката присъстват дипломати, гости, медии, културни критици и много ценители на хубавата музика. Правят впечатление младите хора, дошли да чуят този концерт-провокация. Разнообразна публика в елегантно или небрежно облекло, но с много общо по между си в поведението, обноските и нетърпението, което се чете в очите им и изостреното внимание на всички, очакващи началото на концерта. Предстои им да чуят нещо изключително, при това, с гордост споделям, българско и родно.

Първата половина на концерта щедро е предоставена на пианиста Христо Казаков, което не е никак случайно. Именитият български музикант е дългогодишен сценичен партньор на цигуларя Иван Пенчев и Кварто Квартет. Христо Казаков излиза на сцената, за да ни представи една знакова и изключително рядко изпълнявана поради своята сложност творба на Йохан Себастиан Бах, а именно „Голдберг вариации“. Казаков е музикант, на когото сцената отива, както като част от състава на квартета, така и когато той е насаме с рояла си... и с едно Висше измерение, до което той ни докосна тази вечер. Забележително е да се види привидната сдържаност, с която той интерпретира тази гениална творба, която е в контраст с изключителните му възможности на изпълнител. Специално е усещането на абсолютен себеконтрол, което той внушава на публиката. Със сигурност тази привидна лекота е коствала изключително много подготовка на именития пианист. Творбата е като препратка към други времена и нрави. Нежната и некомплицирана тема претърпява всевъзможни контрасти на темпа, динамики, хармонии, щрихи и настроения. Казаков ни превежда през цялата тази музикална вселена с умение и знание, то струи от цялото му същество. В цялостното изпълнение има много близост със слушателя. На моменти творбата звучи неразбираемо, комплицирано, хаотично, почти безразсъдно в своята хармонична провокация и точно когато си помислим, че нещата ще излязат от контрол внезапно хармоничната мисъл прекъсва и се разрешава в неочаквано семпла форма. Пианистът ползва със завидно умение десния, а по някога и левия педал на рояла. Подчертава мелодии в легато, които сякаш са безкрайни, докато вътрешното нагнетяване на хармониите е постигнато с безброй виртуозни гамовидни пасажи, а полифоничната и мелодична линия, които Бах съблюдава докато си играе на полутоново движение в баса е изключително впечатляваща. Тази творба, която е труд на един зрял и смел, почти безразсъден Бах (често напомнящ ни за лудостта на друг гений - Лудвиг Ван Бетовен), павира мостовете към последвалите го класици и неслучайно е емблематична за именития български пианист. Казаков притежава всички необходими музикантски и човешко-философски качества, за да й отдаде най-дълбок реверанс. На два пъти между вариациите го забелязваме да скръства ръце пред него в знак на умиротворение и съсредоточаване. Първият път си казваме, че вероятно предстои да чуем нещо много виртуозно и това е точно така. Към средата на творбата е една от първите хармонични експанзии на композитора. Когато виждаме Казаков със скръстени ръце за втори път между вариациите, заинтригувано мислим, че вероятно предстои нещо също толкова влудяващо, но вместо това започва красива, бавна вариация в минор. Темата звучи едновременно тържествено и силно емоционално. Впечатляваща също така е преценката за паузиране между отделните вариации на интерпретатора. Понякога ни се струва, че сякаш произведението почти напълно прекъсва. Друг път тази пауза е просто един по-дълго поет дъх...

И така, на един дъх грандиозното произведение завършва с обещаното второ явяване на темата. Забележително е времето и пространството в интерпретацията на Христо Казаков. 

Фразата използва темпото само като препоръка. Тя неизменно разгръща своя живот под неговите ръце и добива логична последователност, почти в крайния възможен момент, който докато слушаме осъзнаваме, че е магически подбран... Залата си поема дълбоко въздух. Произведението е завършило. От началото на „Голдберг“ вариациите в тази тяхна интерпретация са минали 55 минути. Минути на вълшебно изживяване от съпреживяването на една изключително значима творба за всички времена.

Следва поискания от публиката бис, който съставлява Органна прелюдия от Бах. С удивление наблюдаваме Христо Казаков да поставя ноти на пулта на рояла. Току-що той е изпълнил за нас едночасова творба от изключителна сложност наизуст... А органната прелюдия е красива мелодия, съпроводена от взаимно допълващи се хармонии, които ни превеждат познатото ни от „Голдберг“ вариациите поле на духовни изживявания.

Втора част на концерта е „Приключенията на Хипократ“ - петчастно произведение за струнен квартет на Чик Кърия. Музикантите от Кварто посрещат своята публика с радост и вълнение от предстоящия нов сезон за квартета. Поднасят им поредно музикално предизвикателство, толкова характерен знаков белег на известния наш състав. Очакваме да чуем нещо сложно за разбиране и слушане. За изпълнение сложността със сигурност е изключителна. Но за всеки любител на джаза, този програмен квартет не е изненада нито в своята структура, нито в ритмическите решения, нито дори и в осъвременената Бахова фактура и полифония. На моменти чуваме Шостакович, Прокофиев, Пиацола. В други фрази разпознаваме Дебюси. Но тази музика е трудна за описване. Тя просто трябва да се чуе. Интерпретацията на това произведение след Голдберг вариациите все пак ни оставя с известно чувство за малко съкратен в своята дължина музикален експеримент-сюита. Тук частите са контрастни, сложни, полифонични, революционни, провокативни и безкрайно интересни, но за наше съжаление някак кратки, почти като незавършени или може би внезапно завършени. Гениалният пианист и композитор Чик Кърия, с характерния си почерк на музикант от световна класа е направил опит да прехвърли на струнните инструменти от състава изразността, ритмичната структура и умишленото закачане на „класически погрешни“ хармонии,- типични за музиката на джаза.

Опитните музиканти от Кварто квартет покоряват и това музикално предизвикателство със замах. Може би все пак поемат риска изключително сложната фактура да отнеме от обичайното им „полудяване“. Тук полудяването е равносилно на удавяне, а те съумяват да се движат по острието на бръснача без да изгубят самите себе си или представата къде в нотния текст се намират. В класическите фрагменти, които се явяват в тази музика, квартетът се чувства в свои води, а отдалечаването от сигурния бряг в накъсаната и сложна ритмически структура е премерено поет риск.

Насладихме се на интригуващ и нестандартен концерт в тази свежа октомврийска вечер. Bach to Jazz бе умело хвърлена ръкавица от страна на прекрасните музиканти от Кварто. Концертът загатна какво да очакват гостите на състава в ежемесечните и невъобразимо предизвикателни проекти на квартета. Кварто е другото, непознато за България лице на камерното музициране, без аналог в световен мащаб по отношение на честотата на концертите, тяхната неимоверна сложност и изключително музикално разнообразие.

Очакваме с нетърпение следващите проекти на тези наши музиканти, които съвсем определено заслужават още много от специалното внимание на публиката си, което получиха тази вечер.

 



Автор: Деница Димитрова

15.10.2018 - 13:16

Посетено: 716


Етикети: Кварто Квартет, концерт, Христо Казаков, музика, Bach to Jazz, Quarto Quartet




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=28383&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Кварто са уникални
Лили Крумова2018-10-20 18:31:23

Много добри музиканти. Винаги правят концерти на европейско ниво, те са невероятно интересни за слушане.

Моите фаворити
Христина Пенкова 2018-10-21 17:11:24

Кварто са и мои фаворити. Всеки концерт е преживяване. Цигуларят им е изключителен музикант, умее да държи публиката емоционално с часове. Почти не пропускам техен концерт.


Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . "Романтиците обичат концептуализма" - изложба на Свилен Стефанов
коментари: 0 посетено: 89
-
bg . Форум ще дискутира нуждата от промени в Общия устройствен план на Столична община
коментари: 0 посетено: 131
-
bg . "Портрет на художника като млад" - изложба на Иван Савов
коментари: 0 посетено: 76
-
bg . Премиера на „Казимир и Каролине или И любовта никога не спира” в Драматичен театър „Сава Огнянов” – Русе
коментари: 0 посетено: 115
-
bg . Продължава месецът на Радичков в Пловдив
коментари: 0 посетено: 66
-
bg . Премиера на "В тъжните дни не говорим за птици" - съвременна португалска поезия
коментари: 0 посетено: 78
-
bg . Закуската с Митеран – 30 години по-късно
коментари: 0 посетено: 114
-
bg . Обръч на страха или „Далеч от брега“
коментари: 0 посетено: 115
-
bg . Представяне на Асен Христофоров, Избрани съчинения - том 4
коментари: 0 посетено: 118
-
bg . „Прототип“ - самостоятелна изложба на Иван Паскалев в пространството на 0GMS-шкаф
коментари: 0 посетено: 152
-
bg . Премиера на „Спътник на радикалния мислител” от Алек Попов – за „Писателят като пърформър”, „Писателят като spy” и „Писателят като съвест”
коментари: 0 посетено: 259
-
bg . Представяне на книгата "Гражданската война в Гърция" от Тасула Засаки-Хили
коментари: 0 посетено: 137
-
bg . Национален литературен конкурс на тема “Да уловиш звезда“
коментари: 0 посетено: 199
-
bg . Резултати от конкурса на Сдружение "Постоянно образование", клон на японския образователен център „Номура” за интегрирано образование през целия живот - Токио
коментари: 0 посетено: 107
-
bg . IV Международно биенале на изкуствата „DANUBIAN” в Русе
коментари: 0 посетено: 107
-
bg . 50 000 души участваха заедно в откриването на Пловдив - Европейска столица на културата 2019
коментари: 0 посетено: 136
-
bg . Mузикалната модерност: Втора виенска школа и радикално новото
коментари: 0 посетено: 216
-
bg . Via Mavis – трима българи, които градят своя собствен път в джаза
коментари: 0 посетено: 110
-
bg . Мюзикълът „Бразилски нощи” на русенска сцена
коментари: 0 посетено: 141
-
bg . „Последно лято“ или носталгията по един безвъзвратно загубен свят
коментари: 0 посетено: 123
-
bg . Френски цигански суинг с Para Hot Jazz в Студио 5
коментари: 0 посетено: 106
-
bg . Представяне на "Сибирски тетрадки" на Йордан Радичков
коментари: 0 посетено: 143
-
bg . Спектакълът „Ние сме всички цветове“ ще се предава на живо
коментари: 0 посетено: 260
-
bg . Театър ВЕСЕЛ посреща „Патиланци“
коментари: 0 посетено: 107
-
bg . VI Международна научна конференция „Идеи, идеали – възход и крушение“
коментари: 0 посетено: 303
-
bg . Читателски клуб на НБУ: Разговор за книгата „Английският пациент“ от Майкъл Ондатджи
коментари: 0 посетено: 136
-
bg . Премиера на „Зимна приказка“ по Шекспир в Столичен куклен театър
коментари: 0 посетено: 131
-
bg . Театърът на Живота или личната експресия от един спектакъл
коментари: 0 посетено: 182
-
bg . Литературен Резонанс: Първан Стефанов - поет, преводач, драматург, журналист
коментари: 0 посетено: 120
-
bg . Девети Атанас-Славови четения: „Носталгиите“
коментари: 0 посетено: 183
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти