Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОТЗИВИ


„Вездесъщият“ или окото на камерата


За новия български филм „Вездесъщият“



„Вездесъщият“

Драма, България, 2017, 120 мин.
Сценарист: Илиян Джевелеков, Матей Константинов
Режисьор: Илиян Джевелеков
Оператор: Емил Христов
Продуцент: Матей Константинов, Илиян Джевелеков
В ролите: Георги Стайков, Борис Луканов, Ирмена Чичикова, Тони Минасян, Михаил Мутафов, Теодора Духовникова, Велислав Павлов, Весела Бабинова, Анастасия Лютова


„Тъй като всичко, което притежаваме, е в социума, същността е нещо малко, но е наше“. Тази мисъл на Гротовски може да се перифразира в новия български филм „Вездесъщият“ – тъй като живеем във век на технологии, дори и малкото наше (индивидуално, характерно, интимно) може да стане публично. Последиците от този „пърформативен“ жест са разрушителни. Творбата изследва именно крайния предел на човешкото любопитство, превърнало се от невинен опит за регулиране на житейска ситуация (разкриването на поредицата от кражби на старинни вещи от дома) в патологична наслада от откриването на чуждите тайни. Главният персонаж – Емил (актьорът Велислав Павлов – автентичен и запомнящ се) трансформира собственото си битие и това на обкръжението си (семейно, приятелско, служебно) в зловеща игра на тотален видеоконтрол, в който той започва да се изживява като могъщ капелмайстор. Позицията наблюдаващ/наблюдавани разпилява парчета от реалности, в които нравствено-етичните норми се прекрачват, за да изплува плявата от човешките слабости, пороци, лъжи, измами. Окото на камерата - необходим инструмент на съвременността, се слива с необузданото воайорско желание, изкушаващо човека. То набира ускорение (разгръщането на сюжетната фабула – разпадането на един брак, кризата в междуличностните отношения, любовните афери, интригите в рекламния офис, смъртта…), за да се превърне в бич, нанасящ зловещи рани. Рани, които трудно ще заздравеят в една „физическа“ действителност, подкопана от дигиталната образност на паралелната истина. Защото почти всеки от персонажите във филма има две лица – за пред обществото и скрито, при което допуска само избрани, т.е публично и лично. Нарушаването на баланса, на тайната на „вътрешното пространство“, провокира срив и ражда драматичната колизия. Трагичното в нея е пряко следствие от сложната, неразрешимата дилема на човешкото битие – самотата на Индивида (като избор, но и като съдба) и нуждата от Другия. А в тази екзистенциална дилема на срещи и раздели се „забъркват“ поредица от опозиции: любов – омраза, етика – предателство, фактология и илюзия, посредственост и талант, красив жест и грозна бруталност, смях и сълзи…, т.е. поредица от противоположни чувства, нагони, действия… Всичко това е визуално синтезирано от оператора Емил Христов, за да достигне своя апогей във финалната сцена (Емил, смазан от своето обсебващо хоби, тича под погледа на уличните камери). Тази сцена е и субектът на филмовото декодиране – може ли отделният човек да се скрие от окото на камерите и какво произтича от тоталния видео контрол?

„Вездесъщият“ е съвременен, макар и прекалено словоохотлив „разказ-приказка“ (задкадровият глас прекалява с резюмирането на случващото се на екрана, някак си подценявайки мисловната дейност на зрителя) за границата на контрол, персонално пространство и толерантност. Съвременният интериор и екстериор, разпознаваемите персонажи, актуалността на разработената тема (доколко техниката превзема битието ни и доколко игнорираме живото, безхитростно общуване, цената на истинските чувства, етиката и моралът през XXI век…, макар и не достатъчно художествено уплътнени), актьорските попадения (Владислав Павлов, подкупващо симпатичен в някак двойствената си по сценарий природа и Михаил Мутафов – бащата на Емил - поредната запомняща се роля на актьора), „картините“ – огледални отрязъци от динамиката на „скритото“ настояще…, са предпоставка филмът да бъде близък до публиката и да я провокира. А нима една от целите на киното не е именно да ни „изважда“ от летаргията на обикновено делничното?

 



Автор: Ориета Антова

12.03.2018 - 21:16

Посетено: 464


Етикети: български филм, Вездесъщият, Илиян Джевелеков, Матей Константинов, отзиви, Ориета Антова




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=27285&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Биографичната книга "Руслан Райчев" с премиера във Варненската опера
коментари: 0 посетено: 157
-
bg . "Внимание! Обектът наблюдава!" - изложба на Антон Стоянов
коментари: 0 посетено: 137
-
bg . Националната галерия представя Румен Жеков - "Избрано"
коментари: 0 посетено: 189
-
bg . Проф. Светозар Донев: Уебър е Моцарт на мюзикъла
коментари: 0 посетено: 141
-
bg . Оле Фрам и Стефан А. Щерев за радиобалета и Бузлуджа. Възстановка, отработване, отчуждение. Радиобалетът като перформативна памет
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . Грандиозна „Аида“ на Античната и средновековна крепост "Туида" в Сливен
коментари: 0 посетено: 99
-
bg . "Summertime 2019" - сборна изложба в галерия "Париж"
коментари: 0 посетено: 157
-
bg . Ден на Франция с френски цигански суинг и Para Hot Jazz
коментари: 0 посетено: 217
-
bg . Шекспирова Паталеница представя „Венецианският търговец“
коментари: 0 посетено: 138
-
bg . Николо Коцев, „Кикимора“ и Бургаската опера доказват, че рокът не е мъртъв
коментари: 0 посетено: 211
-
bg . Изложба на Елза Гоева в галерия "Дечко Узунов"
коментари: 0 посетено: 161
-
bg . Бургас с два фестивала в едно - музика от 90-те и кулинария
коментари: 0 посетено: 142
-
bg . Балетните премиери "Танц при изгрев слънце", "Лотос" и "Следващият" на сцената на Старозагорската опера
коментари: 0 посетено: 133
-
bg . 17 години от премиерата на култовия "Вечерен акт"
коментари: 0 посетено: 133
-
bg . Вокалът на “Iron Maiden” Брус Дикинсън с авторско шоу в София
коментари: 0 посетено: 154
-
bg . „Дидона и Еней“ от Хенри Пърсел – първата премиера на Театър Римски терми – Варна 2019  
коментари: 0 посетено: 172
-
bg . Даниела Димова: Любовта не признава царица ли си, или не
коментари: 0 посетено: 224
-
bg . Цвета Христофору: Музиката е театър, целият живот е театър
коментари: 0 посетено: 151
-
bg . Юбилейна изложба живопис на Иван Вълканов
коментари: 0 посетено: 290
-
bg . Шесто издание на Международна лятна академия АЛЕГРА 2019, Русе
коментари: 0 посетено: 165
-
bg . Вагнеров фестивал за седми път
коментари: 0 посетено: 156
-
bg . Изложба "Синтез" - индонезийско и българско съвременно изкуство
коментари: 0 посетено: 240
-
bg . "Майсторлък от душа и сърце" - изложба в Националния етнографски музей
коментари: 0 посетено: 176
-
bg . Група D.VINE е хедлайнер на Еко Фестивал 2019, Казанлък
коментари: 0 посетено: 236
-
bg . "Концерти за малчугани и великани" за пръв път в град Казанлък
коментари: 0 посетено: 165
-
bg . Танци и култури от Изтока: Индонезия - танцов уъркшоп
коментари: 0 посетено: 162
-
bg . ФОН: Млади автори от Пловдив - групова изложба
коментари: 0 посетено: 234
-
bg . "SENSUS" - самостоятелна изложба фотография на Гергана Мудова
коментари: 0 посетено: 207
-
bg . Пловдив World Fest 2019
коментари: 0 посетено: 191
-
bg . Нона Йотова с премиера в Театър 199
коментари: 0 посетено: 202
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти