Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ОТЗИВИ


Никога румънското общество не е било критикувано от един нехранимайко


За романа „Дефект” на румънския автор Флорин Иримия


Никога румънското общество не е било критикувано от един нехранимайко

 

Отдавна не бях чела толкова болен, саркастичен и поетичен роман. Както отбелязва и румънската критика, никой досега не си е позволявал така крайно да диагностицира румънските съвременни проблеми чрез образа на един отявлен нехранимайко, който е движен уж от своя план в живота, който така и не открива. А и не желае да открие.

Сякаш изобщо няма значение за какво се разказва в романа „Дефект” на Флорин Иримия. Възмущението от действителността, която наводнява и превръща днешния човек (визирам румънец) в безпризорен хамстер е голямо. Има нещо „оголено” в тази книга, до кокал. Цялата тази крайност се смекчава чрез едно наглед незабележимо нещо: текстурата на текста. Не става дума за несъществуващата плавност на повествованието, а за играта с различните регистри и начина, по който функционират комплектувани и на мястото си. Бъркотията в главата на героя Едуард води до подреден и скопчен разказ, който, ако човек се опита да размести, ще открие, че става дума за изключително добре подреден и мислен текст.

Завиждам на румънците за този автор. Начинът, по който Флорин Иримия се впуска в действителността не е на показ, т.е. не чрез шаблони или чрез „прегръдки” и компромиси с днешното, не и чрез химерични бягства в историчността. По-скоро е чрез онази фикция, която се стреми да отгледа не кротко и неугледно „дете”, а диво и необуздано, за да служи за назидание. Играта с реалностите в „Дефект” заплита и отплита сюжета. Фикционалните дневници на някои от героите носят не толкова личен момент, колкото са част именно от тази игра на живот. Действието се развива на три континента, разказвачите сменят местата си, учители имигрират от бедност, семейства се разпадат, дете се ражда, без да бъде обичано, приятели се лъжат, майка умира като слугиня в Италия, проститутки преиграват, директор на училище забогатява чрез осиновяване на деца в чужбина, лекари не желаят да докосват раково болни… В цялата тази болезнена гама Румъния присъства като властна и отдалечена фигура. Този хашлашки модел на изобличение и желание на нехранимайкото Едуард да прави каквото си иска, е свежа струя непукизъм в литературното съвремие. Едуард минава през всичко учудващо безучастно.

Флорин Иримия е писател, който не се стреми да балансира, разбере, или да очовечи героите си (тръпки ме побива като видя някой да ме възпитава или назидава чрез книгите си). Не, той иска да стигне до онзи край, който гласи, че Румъния отказва да търпи корумпирани политици и ченгета от репресивния апарат на комунизма във властта, че интелектуалният елит е първият, който се противопоставя и отрича зависимостите и продажбата на държавата им.

В разговор с мен, писателят споделя: „Разбира се, интелектуалният елит на страната отдавна си бе дал сметка (ако не си е давал сметка винаги) каква катастрофа е представлявал комунизмът за Румъния, комунизмът бе и заклеймен като такъв официално в Парламента от 2006 г., но обикновеният човек, неосведоменият и прехвърлил вече определена възраст, не знам доколко съзнава или иска да осъзнае това. В Румъния съществува центробежна сила, желаеща промяната, която гледа в бъдещето и желае родината ни да бъде модернизирана в ускорен ритъм, това предполага по-добро и по-решително интегриране на страната ни в Европейския съюз, но съществува, вярвам, също толкова силна и обратна по посока сила, която желае нещата да се върнат към предишния модел, когато правителствата не бяха държани отговорни за действията и делата им, и правосъдието бе само фасада, и тази сила се основава, как иначе, върху невежеството на бедните, необразованите и неинформираните, на които е достатъчно да им се обещае по-голяма пенсия, за да дадат вота си на индивиди, лишени от скрупули, от компетентност и честност, които нямат друга цел освен собственото си облагодетелстване”.

Зад постмодерната дисекция на съвременното румънско общество в романа „Дефект” стои болката по загубената човечност и непримиримостта, че животът отминава, но е трябвало да се случи по-иначе и добре за поколението след революцията в Румъния през 1989.

Образованието е представено като магнит за използвачи със завършен факултет, Секуритате пък предлага израстване, дълъг е списъкът с недостатъците на румънеца, а критичният дух завладява читателя, който се замисля за своята действителност, за общата ни действителност с една съседна държава, която не пропуска случай да покаже будност и желание да свали маските на обществената незрялост и лъжа. Флорин Иримия се отказва от всякакви оптимистични теории за страната, в която живее. И в това прозира дълбоката му вяра на писател, че литературата е начин светът да бъде по-култивиран, ако не днес, то утре или когато, това няма значение. Важно е, че ще се случи: думите са пробудени, текстът е в истината, а човекът в романа е смачкан и дефектен. Но пък такава е и реалността, днешната, но не и тази, която ще бъде. 

В романа Румъния не присъства като конкретни топоси: няма имена на булеварди, няма улици, това води до определени дистопични характеристики, но въпреки това страната е назована многократно. В съня на героя Лорин, майка му е старица, дори двамата са остарели. Пробуждането от този сън е зловещо. В романа се откриват и личностни въпроси: какво да правим със своите и чуждите дефекти, да ги приемаме или да не ги забелязваме?

Нивата на разбиране в „Дефект” задават неговото пълнокръвие.

И сърдечността на писателя Флорин Иримия, роден в Яш, градът на меката и красива есен.

_________________

Флорин Иримия, "Дефект", изд. "Ерго". Сф., 2017. Превод от румънски Христо Боев; с подкрепата на Литературна мрежа Традуки

 

Флорин Иримия (р. 1976, Яш, Румъния) е лектор доктор във Факултета по литература в университета „Александру Йоан Куза“ в Яш. Пише литературни очерци от началото на 2001 г. като сътрудник на списанията „Обсерватор културал”, „Ромъния литерара”, „Дилематека”, „Тимпул ши суплементул де култура”. През 2009 г. дебютира като белетрист в списанието „Ноуа литература” (под псевдонима Едуард Тауту), а през 2011 г. в издателство „Брумар“ излиза романът му „Дефект”, номиниран за участие във Фестивала за дебютен роман в Шамбери, Франция (2013). Преводач е на романа „Орикс и Крейк” на Маргарет Атууд, съвместно с Николета Иримия превежда и романа „Наричаха я Грейс” на Маргарет Атууд. В издателство „Полиром“ се появяват книгите му „Един мрачен прозорец” (2012), „Някои неща за теб” (2014) и „Мистерията на китайските колички” (2016).

 



Автор: Дияна Боева

11.02.2018 - 15:18

Посетено: 485


Етикети: Флорин Иримия, румънска литература, роман, Дефект, Христо Боев, отзиви, Дияна Боева, издателство Ерго




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=27130&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Игра с огледала в галерия „Нюанс”
коментари: 0 посетено: 362
-
bg . "Жертвоприношение" на Тарковски
коментари: 0 посетено: 306
-
bg . „Арт алея” отпразнува 15 години с изложба
коментари: 0 посетено: 260
-
bg . Как Грохотът отеква
коментари: 0 посетено: 338
-
bg . Кирил Аврамов от хаоса твори изкуство
коментари: 0 посетено: 502
-
bg . Отмъкнати моменти за поезия
коментари: 0 посетено: 495
-
bg . „Вечерята“, или за „непосилната лекота на битието“
коментари: 0 посетено: 746
-
bg . Ъндърграунд фолклор в една каналджийска бригада през соца
коментари: 0 посетено: 295
-
bg . Власт, управление и обществено развитие
коментари: 0 посетено: 182
-
bg . Светът на организационното поведение
коментари: 0 посетено: 241
-
bg . В капана на „Нелюбов“
коментари: 0 посетено: 287
-
bg . В Едемската градина „С птици и с дървета разговарям“
коментари: 0 посетено: 278
-
bg . Пияните neoдачници в Танцът Делхи
коментари: 0 посетено: 591
-
bg . Принципи на базите от данни
коментари: 0 посетено: 216
-
bg . „Перфектните непознати“ – перфектна дисекция на човешките отношения
коментари: 0 посетено: 263
-
bg . Семиотични орбити
коментари: 0 посетено: 234
-
bg . Любен Зидаров рисува духа на Париж
коментари: 0 посетено: 568
-
bg . Природни стихии и риби в творбите на Росен Рашев-Рошпака и Силвия Чанева
коментари: 0 посетено: 183
-
bg . „Възвишение“ или голготата българска
коментари: 0 посетено: 231
-
bg . „Вездесъщият“ или окото на камерата
коментари: 0 посетено: 270
-
bg . „Изгубеният свят” на чехите протестанти в България - „историческо огледало” на нашето съвремие
коментари: 0 посетено: 316
-
bg . Този град не е лишен от памет
коментари: 0 посетено: 328
-
bg . Лудостта като бягство от света показва Лилия Абаджиева в „Хенри IV”
коментари: 0 посетено: 632
-
bg . Хитовият „12-те гневни” с премиера в театър „Възраждане”
коментари: 0 посетено: 694
-
bg . Една книга в унисон с природата…
коментари: 0 посетено: 350
-
bg . За новото издание „Векът на структурализма“
коментари: 0 посетено: 341
-
bg . Никога румънското общество не е било критикувано от един нехранимайко
коментари: 0 посетено: 486
-
bg . Третокурсниците на проф. Атанас Атанасов провокират с „Papas in motion“
коментари: 0 посетено: 577
-
bg . Шест истории с таксита правят дисекция на обществото в „Посоки”
коментари: 0 посетено: 374
-
bg . „Бялата сянка” – стихосбирката на Христина Мирчева и моето усещане за нея
коментари: 0 посетено: 433
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти