Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ОТЗИВИ


За юбилейната изложба на Крум Дамянов в „Райко Алексиев”



За юбилейната изложба на Крум Дамянов в „Райко Алексиев”

Снимка: Ани Петрова


По повод своята 80-годишнина големият скулптор Крум Дамянов откри юбилейна изложба в столичната галерия „Райко Алексиев”. Дори сам по себе си този факт е забележителен, защото авторът, който стои зад създаването на едни от най-значимите монументални ансамбли – „Самарското знаме” в Стара Загора, „Създателите на българската държава" в Шумен,  "Асеневци" във Велико Търново и „Камбаните - Знаме на мира” в София сякаш се бе отдръпнал от активния артживот. Ако не броим камерната му експозиция от преди три години в галерия „Нюанс”, както и някои спорадични изяви. Сега галерия „Нюанс” отново застава зад едно от най-важните събития в нашия културен живот.

Крум Дамянов сякаш бе замлъкнал, за да избухне отново с пълна сила и то с такава мощна изложба, каквато София, а може би и България скоро няма да има. Това не са просто силни думи, а добре осъзнато твърдение – плод на наблюденията от последните 20 години. За колко самостоятелни изложби на скулптори може да се сетим в последно време? Само на неколцина и то предимно от малки пластики. За експозиция на едромащабни фигури първо се изисква подходяща зала (а такива не останаха много), второ голям ресурс - творчески, чисто физически, а и логистичен. Какъвто малцина вече имат. Но ето, Крум Дамянов ни поднася ценен подарък със своята изложба, при това подготвена само за последната година! А можеше спокойно, както обикновено се прави, да изложи гипсови подготовки за своите паметници, да добави снимки – и тя пак щеше да е много интересна, защото скулпторът оставя значително наследство.

Явно Крум Дамянов е подходил нестандартно, за да изрази онова, което най-много го занимава в момента – като творчески търсения и като послания. Той е от малцината скулптори, които ясно заявяват своята днешна гражданска позиция, което личи в ред от показаните творби и явно затова той е държал толкова много на актуалността на изложбата.

Първото впечатление от видяното в „Райко Алексиев” е колко далеч е напреднал и доразвил темите и образите,  някои от които сме виждали и преди като Орфей, Сурикатите, Саломе и Помпей. Ваятелят е обогатил тези класически митологични образи, като ги е подредил в такива композиции, че им придава неочаквано съвременно звучене. Дава им ново тълкувание и смисъл. Така например, певецът на певците – Орфей при него е обезглавен и стъпкан („Танцът на вакханките”). Други са певците на днешния ден – уродливи сатири с конски глави и копита, покачили се високо на дървото („Следобедът на сатирите”). Много сарказъм и дори горчивина има в тези фигури, израз на свръхактивна гражданска позиция на автора. Такива са още „Ритуално шествие”, „Съд” и „Скорпиони”. Колко хора на изкуството правят подобно „критично” изкуство, въпреки претенциите на мнозина?

В тази група виждаме „Ритуално шествие” – тържествена процесия, която носи на раменете си носилки и покачени на тях маймуни. Скулпторът тръгва от идеята за популярните религиозни процесии в Испания, за да ни върне тук, на родна почва и да ни покаже кои са нашите божества. Сурикатите, едни от любимите негови животни, са заобиколили и еднакво реагират на  падналата глава на Орфей - в застрашително-любопитна поза („Конфликт”). Иронична препратка към т.нар. обществено мнение, което чисто рефлекторно може да се настрои и да осъди и най-светлите умове. Горчиво-саркастична е композицията „Съд”, в която има цял сюжет – на предна линия е застанала фигура на колене, пред нея – три персонажа без лице, в червено, покачени на постамент. Двата скорпиона („Скорпиони”) пък са се вплели в мъртва схватка, сякаш за да ни илюстрират какъв ще е изходът от вечните дрязги и скандали, от които е раздирано обществото ни. Изумително е как с помощта на изразните средства на скулптурата може да се предаде така динамично противоборството, конфликтът – люби теми на Крум Дамянов.

В общо 10-те фигури и композиции, които са изложени в „Райко Алексиев” има и по-лирични, но и те сякаш са раздирани от вътрешни противоречия („Саломе”) и динамика. Предадени от скулптора по уникален начин – всяка фигура носи огромна вътрешна енергия, която сякаш всеки момент ще се взриви и ще разкъса материала, от който са направени и той ще се разхвърчи на хиляди частици. А ние ги виждаме точно в този момент. Изумителен творчески подход, изключително сложен за изпълнение. Защото всички тела  се състоят от множество неразгадани предмети, споени по невъобразим начин. Получава се такава вихрушка и ритъм, сякаш фигурите ще излетят в космоса („Танцът на вакханките”).

Даваме си сметка, че подобен род скулптури не биха били така въздействащи, ако не бяха подплатени с огромно майсторство, плод на дългогодишния опит и огромното въображение на техния автор. Който може да съедини и несъединими неща. И да експериментира – с материала – алуминия и да го оцветява. Накрая трябва да кажем, че в изложбата за своята 80-годишнина Крум Дамянов е вложил много младежка дързост, смелост и новаторство, все едно пътят му в скулптурата тепърва започва. Какъв оптимизъм и вяра в собствените си сили и изкуство! Затова юбилейната изложба на Крум Дамянов на „Раковска” 125  не бива да се пропуска. Тя трудно може да се повтори.




Автор: Мариана Първанова

16.10.2017 - 13:38

Посетено: 1050


Етикети: Крум Дамянов, изложба, скулптура, отзиви, Мариана Първанова, юбилейна изложба




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=26455&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Как Грохотът отеква
коментари: 0 посетено: 295
-
bg . Кирил Аврамов от хаоса твори изкуство
коментари: 0 посетено: 323
-
bg . Отмъкнати моменти за поезия
коментари: 0 посетено: 365
-
bg . „Вечерята“, или за „непосилната лекота на битието“
коментари: 0 посетено: 175
-
bg . Ъндърграунд фолклор в една каналджийска бригада през соца
коментари: 0 посетено: 221
-
bg . Власт, управление и обществено развитие
коментари: 0 посетено: 145
-
bg . Светът на организационното поведение
коментари: 0 посетено: 186
-
bg . В капана на „Нелюбов“
коментари: 0 посетено: 242
-
bg . В Едемската градина „С птици и с дървета разговарям“
коментари: 0 посетено: 237
-
bg . Пияните neoдачници в Танцът Делхи
коментари: 0 посетено: 543
-
bg . Принципи на базите от данни
коментари: 0 посетено: 172
-
bg . „Перфектните непознати“ – перфектна дисекция на човешките отношения
коментари: 0 посетено: 198
-
bg . Семиотични орбити
коментари: 0 посетено: 204
-
bg . Любен Зидаров рисува духа на Париж
коментари: 0 посетено: 531
-
bg . Природни стихии и риби в творбите на Росен Рашев-Рошпака и Силвия Чанева
коментари: 0 посетено: 161
-
bg . „Възвишение“ или голготата българска
коментари: 0 посетено: 212
-
bg . „Вездесъщият“ или окото на камерата
коментари: 0 посетено: 231
-
bg . „Изгубеният свят” на чехите протестанти в България - „историческо огледало” на нашето съвремие
коментари: 0 посетено: 282
-
bg . Този град не е лишен от памет
коментари: 0 посетено: 302
-
bg . Лудостта като бягство от света показва Лилия Абаджиева в „Хенри IV”
коментари: 0 посетено: 610
-
bg . Хитовият „12-те гневни” с премиера в театър „Възраждане”
коментари: 0 посетено: 630
-
bg . Една книга в унисон с природата…
коментари: 0 посетено: 319
-
bg . За новото издание „Векът на структурализма“
коментари: 0 посетено: 308
-
bg . Никога румънското общество не е било критикувано от един нехранимайко
коментари: 0 посетено: 456
-
bg . Третокурсниците на проф. Атанас Атанасов провокират с „Papas in motion“
коментари: 0 посетено: 534
-
bg . Шест истории с таксита правят дисекция на обществото в „Посоки”
коментари: 0 посетено: 347
-
bg . „Бялата сянка” – стихосбирката на Христина Мирчева и моето усещане за нея
коментари: 0 посетено: 411
-
bg . Несъзнаваните аналогии или изкуството да пиеш силно кафе
коментари: 0 посетено: 311
-
bg . ФСБ в зала „Армеец“ - виртуозният юбилей
коментари: 0 посетено: 441
-
bg . Захари Бахаров и особеностите на националния характер в „Чамкория”
коментари: 0 посетено: 860
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти