Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ПРАЗНИЦИ / ФЕСТИВАЛИ


Филм за Big Brother грабна голямата награда на „Златна роза” 2017


Голямо разнообразие и свежо младо попълнение показа 35-ото издание на фестивала за българско игрално кино


Филм за Big Brother грабна голямата награда на „Златна роза” 2017
Кадър от филма „Вездесъщият”, реж. Илиян Джевелеков


Българското кино е в добро здраве. Този извод се налага от току-що завършилия 35-и фестивал за българско игрално кино „Златна роза”, провел се във Варна от 30 септември до 7 октомври. Наградите са вече раздадени, жътвата от реколта 2016-2017 година вече е ясна и сега могат да се направят някои изводи и да се проследят известни тенденции.

Първото впечатление от юбилейното издание е голямото количество филми – 43 на брой, селектирани в две секции - за късометражно и игрално кино. Това количествено нарастване се дължи на сесиите за нискобюджетни продукции, които направи Националният филмов център и които дадоха шанс на повече, и то на млади кинаджии да снимат филми. Вливането на свежо попълнение веднага се усети, особено в късометражните форми, които представиха нов език и теми, често откровено социални и то доста мрачни. Изравняване нивото на младите и на по-опитните им колеги – това пък е впечатлението от пълнометражните игрални филми и именно това е най-радостната новина от „Златна роза“ 2017. Вече със сигурност може да твърдим, че израства ново, младо попълнение и ако се запази тази инерция, българското кино го очаква много добро бъдеще. А имаше години, в които бяхме започнали да се съмняваме, че то въобще може да бъде реанимирано.

През изминалите две години се забеляза нова тенденция – разнообразяване на жанровете и видовете, която сега вече пролича с пълна сила. На 35-ата „Златна роза” вече имаше два исторически филма – „Врагове” (режисьор Светослав Овчаров) и „Воевода” (режисьор Зорница София), към тях донякъде може да добавим и лентата за възродителния процес „Радиограмофон” (на Рузие Хасанова), два детски – „Лили рибката” (на Ясен Григоров) и „Дъвка за балончета” (на Станислав Тодоров), който не е точно детски, а и любовен, семейни драми – „Извън играта” (на Николай Волев) и „Вездесъщият” (на Илиян Джевелеков). Най-голяма група все пак си остава тази на екзистенциалните филми, които се занимават основно с душевните вълнения на човека и в които БГ кино продължава сякаш да се чувства най-уютно – „3/4”, „И после светлина”, „Асансьор за пациенти”, „Реквием за госпожа Й.”, „Уестърн”, „6,9 по Рихтер”, отчасти и „Вездесъщият”. Затова пък имаше чист екшън – „Бензин” (с Асен Блатечки), комедиите „Белгийският крал” и „Секс академия: мъже”, както и чиста трагедия - „Посоки”. Изброяваме този дълъг списък само за да докажем един стар постулат – единствено видовото разнообразие е доказателство за доброто състояние на киното в дадена страна. А когато има и поне средно ниво на добро качество, то значи е в добро здраве. Единствено това може да стане плодотворна почва, от която да поникне шедьовър.

На тазгодишната „Златна роза” беше най-любопитно какво се случва със социалното кино в България, особено след като видяхме каква скорост то набра в световен мащаб, превзе всички престижни кинофестивали и стигна дори до Оскарите, които, знаем, предпочитат по-лъскави продукции. В Кан се заговори дори за „нов социален реализъм”, както съобщи кинокритичката Вера Найденова по време на една от пресконференциите, които се провеждат в рамките на фестивала. След такива филми като „Източни пиеси”, „Урок” и „Слава”, „Безбог”, „Христо”, „Сняг” и донякъде „Каръци”, очаквахме, че социалното кино ще бъде най-многобройно, но не се оказа точно така. Все още българските режисьори предпочитат да стоят в сферата на екзистенциалното, но вече със силни социални моменти, каквито са например „Асансьор за пациенти” и „3/4”, които показаха и нещо ново – в тях главните герои са добрите хора, често с най-обикновени професии и съдби. Но техният живот, заснет понякога хиперреалистично, почти документално, може да бъде източник за вдъхновение. Такива са чудните деца и техният баща-физик, както и учителката по музика от нежния „3/4”, които са непрофесионални актьори, точно с такива професии в живота, каквито имат във филма. Много любопитен подход на режисьора Илиян Метев („Последната линейка на София”). Въобще, за да постигнат автентичност и достоверност, режисьорите тази година са поканили във филмите непрофесионални актьори, които направо могат да засрамят много професионалисти, като например Легионерът (Майнхард Нюман) от копродукцията „Уестърн” (Германия/България/Австрия), която откри „Златна роза”. Този на пръв поглед непретенциозен и скромен филм, направо ти влиза под кожата. С много топлота и симпатия показва трудното ежедневие на селяните, начело с техния негласен водач - каменоделеца Адриан в едно българско село до гръцката граница. Специално място следва да отделим на „Асансьор за пациенти”, защото след легендарния „Адаптация” на Въло Радев никой не беше посягал на темата за клиника за душевноболни и техния лекуващ лекар. През 2017 г. тази тема се третира коренно различно и новият филм на Иглика Трифонова няма нищо общо с „Адаптация”, стана ясно от прожекцията на фестивала. Те са напълно различни. „Асансьор за пациенти” носи повече човешки, не толкова обществени послания, с каквито беше заредена „Адаптация”. Той е камерен, с нетрадиционен подход – почти без сюжет, с дълги монолози на героите, които говорят директно пред камерата.

Най-яркият социален филм на „Златна роза” стана новият проект на Стефан Командарев „Посоки”, който като че ли бе и най-големият конкурент на „Вездесъщият” за голямата награда на фестивала. Той сякаш направо е слязал от телевизионния екран и от криминалните хроники. Без лустро и никакъв компромис той ни показва директно какъв живот живеем. На въпроса не са ли малко засилени мрачните тонове във филма, режисьорът Стефан Командарев обясни, че той е искал да направи филм-огледало на нашия живот, който да ни стресне, да ни накара да се огледаме, за да направим нещо. Че не може повече да се живее по този начин. „Надявам се, след като излезе по кината на 26 януари, филмът да предизвика дебат, размисли, за да се опитаме да се измъкнем от това статукво, което все повече приемаме за нормално. Филмът е израз на безпокойство за нас самите и за децата ни, за онова, което ще се случи с нас”, подчерта той.

Накрая трябва да отбележим, че е супер радостно, че все повече се увеличава броят на т.нар. зрителски филми, тоест с ясна насоченост към публиката и то с много добро качество, показва равносметката от феста. При това от различен вид. В тази графа може да сложим младежкия „12 А”, екшънът „Бензин” с 40 хиляди зрители, комедиите „Белгийският крал” и „Секс академия: мъже”. Най-радостно е, че сред тези филми попада и историческият „Воевода”, който вече е събрал 90 хиляди зрители пред екраните, надяваме се и „Врагове” на Николай Овчаров да го последва, защото го заслужава, и това бе един от най-силните филми на фестивала. Съвсем ясно послание към публиката има „Посоки” и особено – големият победител – „Вездесъщият” на режисьора Илиян Джевелеков, който грабна голямата награда „Златна роза”, заради това, че „през окото на вездесъщата камера филмът оголва самотната човешка душа в студения свят на съвременните технологии”. Въпреки че външно „Вездесъщият” сякаш ни показва какви опасности крие тайното следене на чуждия живот, в крайна сметка той ни доказва, че дори и да сложим навсякъде камери и да научим за най-интимните подробности от живота на близките ни, пак може да не разберем защо съпругата (Теодора Духовникова) на Биг Брадър, тоест на главния герой Емил (Велислав Павлов) плаче непрекъснато и крие своето отчаяние. Трябваше тя да му обясни как и защо се чувства така, за да разбере той нейното поведение. Тоест без съчувствие и съпричастност, без желанието наистина да разберем другия, ние пак ще живеем в състояние на пълна самота и отчаяние, дори и да сме най-добре платеният рекламен агент и да подсигурим живота си с камери.  



Автор: Мариана Първанова

09.10.2017 - 16:03

Посетено: 868


Етикети: Златната роза, фестивал, българско кино, Варна, български игрални филми




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=26419&sid=11






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Празник на музиката
коментари: 0 посетено: 153
-
bg . Ден на бащата – най-големият детски празник в Националния военноисторически музей
коментари: 0 посетено: 310
-
bg . Ден на дарителя в Национален музей "Земята и хората"
коментари: 0 посетено: 176
-
bg . Фестивал „Етюди и приятели“ – трето издание
коментари: 0 посетено: 161
-
bg . Европейски месец на фотографията 2018
коментари: 0 посетено: 129
-
bg . Литературният фестивал "Пловдив чете" 2018 започна
коментари: 0 посетено: 134
-
bg . 49. Международен фестивал „Софийски музикални седмици“
коментари: 0 посетено: 630
-
bg . 43 издателства, 14 шатри и богата програма на XVI Литературен фестивал "Пловдив чете"
коментари: 0 посетено: 228
-
bg . XVI Международни празници на духовите оркестри “Дико Илиев” - Монтана 2018
коментари: 0 посетено: 200
-
bg . Джаз форум Стара Загора представя: Красотата в музиката!
коментари: 0 посетено: 222
-
bg . С джаз за най-младата публика започна “Джаз форум Стара Загора”
коментари: 0 посетено: 161
-
bg . „ВарнаЛит“ 2018 – „не е важно срещу какво се борим, а зад каква кауза заставаме“
коментари: 0 посетено: 129
-
bg . Вълшебният Мини Арт Фест 8 е подарък за цялото семейство в Деня на детето 1 юни
коментари: 0 посетено: 111
-
bg . Децата на пазара – хепънинг по случай Първи юни
коментари: 0 посетено: 126
-
bg . Европейски литературен конкурс „Димитър Димов“ – голямата новина на откриването на „Варна Лит“ 2018 г.
коментари: 0 посетено: 229
-
bg . Започва цветното приключение „Варна Лит“ 2018
коментари: 0 посетено: 201
-
bg . Пролетен базар на книгата на открито
коментари: 0 посетено: 531
-
bg . Стара Загора посреща Седмия международен „Джаз форум“
коментари: 0 посетено: 335
-
bg . За първи път в България гледаме филми на феминистката Шантал Акерман
коментари: 0 посетено: 120
-
bg . Да пътешестваме из Прибалтика
коментари: 0 посетено: 307
-
bg . Ден на детето в Квадрат 500
коментари: 0 посетено: 203
-
bg . Издателство „Парадигма“ в културната програма на Пролетния базар на книгата и в шатра № 17
коментари: 0 посетено: 162
-
bg . XIII Международен фолклорен фестивал - Монтана
коментари: 0 посетено: 128
-
bg . Пролетен базар на книгата с Издателска къща "Хермес"
коментари: 0 посетено: 156
-
bg . С празник на буквите на открито София ще отбележи Деня на българската просвета, култура и славянската писменост - 24 май
коментари: 0 посетено: 149
-
bg . Програма на 49. Международен фестивал "Софийски музикални седмици"
коментари: 0 посетено: 237
-
bg . Нощ на музеите и галериите – Варна 2018
коментари: 0 посетено: 235
-
bg . Програма на Софийската градска художествена галерия и нейните филиали Галерия „Васка Емануилова“ и Галерия „Дечко Узунов“
коментари: 0 посетено: 195
-
bg . Програма на Националния етнографски музей за Европейската нощ на музеите
коментари: 0 посетено: 157
-
bg . „Петнадесета Пълна Нощ в музея“ в Регионалния исторически музей – Русе
коментари: 0 посетено: 224
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти