Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ОТЗИВИ


Пътешествието в романа „Произшествието” на румънския автор Михаил Себастиан



Пътешествието в романа „Произшествието” на румънския автор Михаил Себастиан



Добрият роман има задължително свой „център”. И в случая не става дума за послание, герои и сюжет. „Центърът” е онова авторово проникновение, лично откритие и малка истина, към които писателят ни води умишлено. „Центърът” е рамка и простор, колкото повече нива има в конструкцията на един роман, толкова по-труден и интересен е пътят до „центъра”.

Aко не бях пристрастна, щях да кажа, че Балчик, за който разказва румънският автор Михаил Себастиан, е част от „центъра” на „Произшествието”. В този роман Балчик присъства в спомените на главния герой Паул, който усеща повея на вятъра от плажа на Балчик дори когато се намира в планината над Брашов. Балчик е и в модернистичните платна на художничката Ан. Балчик е място, където героят се е чувствал щастлив и жив, в пълна хармония със себе си.

На няколко пъти срещам Балчик (важен курорт за две съседни държави), а и морска Добруджа, в румънски художествени произведения. Давам си сметка, че благодарение на Йовков, Добруджа е поле, а благодарение на автори от северната ни съседка е и море. А всъщност Южна Добруджа е и двете едновременно: поле и море.

Михаил Себастиан (кръщелно име: Йосиф Хехтер) е роден на 18 октомври 1907 г. в Браила, Румъния и умира на 29 май 1945 г. в Букурещ. Той е писател, драматург и литературен критик, публицист, изучава философия и право в Букурещ. Сътрудник е на списанието „Кувънтул”, където се запознава с Мирча Елиаде. Привлечен е от вълнуващите идеи на интелектуалците от литературния кръг „Критерион”, който включва такива имена като Емил Чоран, Мирча Елиаде и Йожен Йонеско. В началото на 40-те години на миналия век му се забранява да работи като журналист, отнема му се и лицензът на пледиращ адвокат, защото е евреин.

„Произшествието” (1940) е роман, съхранил атмосферата от епохата между двете световни войни и стилистично повлиян от френските писатели Марсел Пруст и Жил Ренар. Романът изпъква чрез модерната си конструкция на фона на плеадата от класически румънски произведения от епохата, експериментиращи с цветове, сензуално изображение и психология. В българската литература се говори за „романова вълна” от 50-те и 60-те години на миналия век. Очевидно т.нар. „романова вълна” в румънската литература е по-рано, в междувоенния период. У нас добра популярност от това време придобиват: Ливиу Ребряну, Камил Петреску, Чезар Петреску, Мирча Елиаде. Със съжаление казвам, че междувоенното романово време на северната ни съседка е по-добро като качество, идеи и разнообразие от нашето от 50-те и 60-те. Вероятна причина е натрапчивата тежест на идеологията у нас – с преработка или не – „Тютюн” продължава да намирисва на „производствен” роман. И днес в литературно отношение румънците ни изпреварват: прави ми много силно впечатление разнообразието от почерци и възможността да съжителстват заедно, социалните и съвременни теми са им по-важни от военно-историческото наследство и историята като документ. На това отгоре нямат и проблем с националната си гордост, за да я изтъкват постоянно!

Михаил Себастиан избира нещо просто като сюжет. Личи си, че не динамиката на „външното” случване е важно в разказа му. Още от първата страница „Произшествието” ни представя пътно произшествие, чиято жертва е млада жена (Нора) – тя е блъсната от трамвай и намира подкрепа в млад мъж (Паул), който страда от болезнени спомени по друга жена (Ан), с която е в процес на  раздяла, като надеждата за връщане към нея е все още жива. В този любовен триъгълник на Паул ще му се наложи да намери себе си и да преосмисли своите представи за живота в рамките на 20 дни: 18 декември 1934 – 7 януари 1935. В тази кратка сюжетна линия си проличават писателските умения. Трудно е, когато няма гримаси, маскаради, пушки и велики каузи, липсва и еклектиката, която да насложи различни „области” ведно. Романът е сънен, протяжен, детайлен, дори кинематографичен на моменти. Михаил Себастиан изгражда апатичен герой, който обаче не е мелодраматичен, и в това е съвременното звучене на човешката самота. В стилистично отношение книгата е „опакована” с ясен и надежден език, който оприличавам на черно-бялото и нямо кино. Именно в ясните и семпли проекции се вижда важното, липсва орнаментика, но не и атмосферност. Експресията е приглушена, така по-ясно се усеща пулсацията на романа, която гради ритъма на текста и застиването на героите. 

Освен за Балчик, романът е за Брашов и Букурещ. Столицата на северната ни съседка присъства не в един или два текста, които съм чела. Букурещ е любимо място за описание на румънските творци: понякога пълно с пустота и фалш, друг път с полет и желание за развитие, но при всички положения е обичан град. При Миахил Себастиан Букурещ е с ясно очертани топоси и линии, град, в който Паул работи като адвокат. Букурещ и Балчик са на художничката Ан, а Брашов и планината на учителката по френски Нора. Важно е в живота си човек да не се предпазва от меланхолията и самотата, а да ги преминава, така ми прозвуча Михаил Себастиан. Начинът, по който допуска разказа да стигне до нас е учудващо лесен и естетически достъпен, без преиграване и патриархалност (последното е преекспонирана тема в литературата ни). В същото време, лесна ситуация на произшествие няма!
 
В романа си Михаил Себастиан тръгва по пътя на несъзнаваното пътешествие, инстиктивно, но не и първично. Пътешествие към другия, което крие рискове, но не и гибел. Докрай Паул запазва една дистанция от хората и лека инертност, което го превръща в симпатичен наш съвременник, с малко хладен ум, той не е погубен за живота и новите приключения. Напротив, успява да се научи да кара ски (спорт, чрез който човек изглежда величествено), като през цялото време тялото му пулсира за Балчик и морето...

Морализаторстването е далечно за Михаил Себастиан. (Още една съвременна разказваческа позиция, когато става дума за големи автори. Не харесвам мърморещите и налагащи се писатели, като че ли книгите са за бебета, които трябва да се възпитават непрестанно...) Леко снизходителният и небрежен тон на румънския писател ни води не само по улиците на Букурещ, препраща ни към спомени, сънища, зимни и летни курорти, малки и по-големи градове. В българската литература може би само Вежинов постигна този градски фокус, описвайки сполучливо социалистическа София. Казвам като устойчива позиция, а не като мимолетна случка или няколко разказа. Г. П. Стаматов в друго време противопоставя столица-село, виждайки ужаса на големия град. София „не диша” твърде много чрез българската литература, а това е сериозен пропуск и липса на важен вид популярност за всяка столица.

Има нещо повече, което ме води към „центъра” на романа „Произшествието”. Център, граничещ с поредната заблуда за героя Паул (може би), който открива Нора, а забравя Ан? Каква лежерност на съзнанието и поквара на ума. Едва ли.

Трябва ми време да помисля.


_________________________

Михаил Себастиан. "Произшествието". ИК „Изида”, София, 2017. Превод от румънски: Христо Боев







Автор: Дияна Боева

12.09.2017 - 18:02

Посетено: 236


Етикети: Михаил Себастиан, Произшествието, ИК Изида, румънска литература, роман, Христо Боев, отзиви, Дияна Боева




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=26288&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
ВИП новина . Премиера на „Корупционната България. Том II. 1997-2005”
коментари: 0 посетено: 385
-
bg . Представяне на книгата "История на сценографията" от проф. д-р Васил Рокоманов
коментари: 0 посетено: 223
-
bg . Представяне на книгата „Невидимата общност“ от доц. д-р Магдалена Елчинова
коментари: 0 посетено: 115
-
bg . Новият филм на Гийермо дел Торо с ексклузивна прожекция на "Киномания" три дни след премиерата в САЩ
коментари: 0 посетено: 106
-
bg . Концерти за малчугани и великани
коментари: 0 посетено: 149
-
bg . Изложба "Речник на колумбийски думи и изрази в испанския език”
коментари: 0 посетено: 61
-
bg . Представяне на книгата „Politics: A reader“
коментари: 0 посетено: 70
-
bg . Големият Михаил Мутафов на 70
коментари: 0 посетено: 269
-
bg . Яворовият дом в София отваря врати
коментари: 0 посетено: 198
-
bg . "Солта на морето" - изложба скулптура и живопис на Христо Христов
коментари: 0 посетено: 93
-
bg . Държавна опера Стара Загора открива своя оперен сезон с „Дон Карлос“
коментари: 0 посетено: 82
-
bg . За юбилейната изложба на Крум Дамянов в „Райко Алексиев”
коментари: 0 посетено: 343
-
bg . Давид Гросман - специален гост на CineLibri 2017
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . Оля Стоянова – за историческите факти и вдъхновението
коментари: 0 посетено: 199
-
bg . Столичната библиотека ще представи сборника „Йовковите архиви разказват. Документи и спомени"
коментари: 0 посетено: 239
-
bg . "Различни сезони" - изложба на Веселин Начев
коментари: 0 посетено: 258
-
bg . „Истанбул червен” спечели наградата на CineLibri за най-добра киноадаптация по книга
коментари: 0 посетено: 244
-
bg . В основата на решението на Албания за признаване на българското малцинство стои учен от БАН
коментари: 0 посетено: 234
-
bg . Трети софийски фестивал за камерна музика Аgitato'
коментари: 0 посетено: 226
-
bg . Премиера на книгата "Планетата на дядовците" от Здрава Каменова
коментари: 0 посетено: 346
-
bg . Традиции от красота – Сенке-джиссоку
коментари: 0 посетено: 237
-
bg . Два грандиозни спектакъла от Белгия и Буркина Фасо закриват десетото издание на One Dance Week
коментари: 0 посетено: 179
-
bg . Инициативата „Театрален уикенд в Сатиричния театър” продължава и през новия сезон
коментари: 0 посетено: 152
-
bg . "Сътворение и разрушение, или отговорността на бащинството" - изложба на Димитър Солаков
коментари: 0 посетено: 271
-
bg . Фотографска изложба „25-и кадър“
коментари: 0 посетено: 147
-
bg . Бойка Велкова като кралица в режисьорския си дебют в Народния театър
коментари: 0 посетено: 346
-
bg . Поетична вечер в Гьоте институт
коментари: 0 посетено: 238
-
bg . Представяне на общоуниверситетско издание „Пиеси за справедливостта“
коментари: 0 посетено: 237
-
bg . Първо издание на Фестивал за съвременна музика и изкуство Конкордиа
коментари: 0 посетено: 233
-
bg . „За татко“ - изложба живопис на Асен Пунев (1927-2011)
коментари: 0 посетено: 150
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres