Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ОТЗИВИ


Връщане към българските корени в театрален сезон 2016-2017 г.


Гастролът на Варненския и Пловивския театър потвърдиха тази тенденция



Обръщане към класиката и към българските корени – може би това е най-характерното за театрален сезон 2016-2017 г. и това бе потвърдено от неотдавнашния гастрол на Варненския и Пловдивския театър в София. Тъй като тази година голям дял от номинациите за театралните награди на Съюза на българските артисти „Икар” се паднаха на извънстоличните трупи, затова интересът към представленията на Варна и Пловдив бе голям. През март те отново ще пристигнат в София с нова продукция, така че ще може да оформим окончателно впечатленията си от тяхната работа за отминаващия сезон.

Две от показаните представления - „Криворазбраната цивилизация” по Добри Войников, под режисурата на актьора Стоян Радев Ге. К. и „Вълци” по „Трънски разкази” на Петър Делчев на Диана Добрева се опират на българското, но подходът към поставянето им е коренно различен.  

Спектакълът на Стоян Радев Ге. К. „Криворазбраната цивилизация” е решен в стилистиката на България от началото на ХХ век и напомня малко лирическите романтични филми на късния Чарли Чаплин. Може би това се дължи на ретро сценографията и костюмите (дело на Даниела Николчова), както и на прекрасната музика, която звучи като фон през цялото време. Постановката далеч надхвърля добре познатия ни средношколски текст – малко наивната пиеса на Добри Войников, защото тя е обогатена с авторски вметки на режисьора. В представлението успоредно вървят три линии. Освен основния сюжет на „Криворазбраната цивилизация”, добавено е пътуване на една театрална трупа, която репетира „Криворазбраната цивилизация” в чакалните на различни гари. Водещо в тези интермедии е показване всеотдайността на актьорите към театъра и обяснение в любов към това трудно изкуство. Освен това в действието са вплетени автентични откъси от пресата от началото на ХХ век, от които научаваме как е била създадена морската ни трупа и критически текстове за нейните първи постановки. Тази „документална” линия се дължи на това, че спектакълът „Криворазбраната цивилизация” е посветен на 95-годишния юбилей на Варненския театър. Всичките линии се преливат плавно една в друга, така че зрителят на моменти сигурно се пита къде му се „губи”сюжетът на „Цивилизацията”, но пък това е обогатило постановката.

В този спектакъл няма главни и второстепенни роли, актьорите играят ансамблово в един специфичен сатиричен, на моменти гротесков маниер, който напомня много играта на самия режисьор – варненската звезда Стоян Радев. Този стил го открихме още в блестящото му превъплъщение като Ричард III, който актьорът постепенно доразви, за да го видим като Аркадий Чхеидзе в „Кавказкият тебеширен кръг” на Маргарита Младенова - роля, донесла му номинация „Икар” за главна мъжка роля. По време на спектакъла актьорите през цялото време са на сцената и извършват някакво действие, подход, който стана нещо като запазена марка за Александър Морфов.

„Криворазбраната цивилизация”  дава възможност на младата Гергана Арнаудова да блесне като Мадам Злата и две сцени с нейно участие предизвикват най-голям възторг сред зрителите. В едната тя се извива гъвкаво подобно на риба, а в другата – седи заедно със „съпруга” си Хаджи Коста – Николай Божков на обърната гарова пейка, така че зрителите от залата все едно ги гледат отгоре. Оригинално хрумване.

Онова, което обединява „Криворазбраната цивилизация” и „Вълци” е, че и двете пиеси са написани на архаичен български. Но докато първата носи езика на своето време - Добри Войников пише пиесата през XIX век, като нарочно изкривява малко думите за по-голяма комичност, то „Вълци” принадлежи на едно течение (може и така да го наречем) в българската литература и драматургия, което се опитва и то доста успешно да възкреси стария български говор. Тази мода не започва от „Възвишение” на Милен Русков или „Калуня-каля” на Георги Божинов, които толкова нашумяха, а има своите корени още от Йордан Радичков, Николай Хайтов, Боян Папазов, Възкресия Вихърова, Иван Добчев и Маргарита Младенова, за да бъде продължена и от Петър Делчев с неговите „Трънски разкази”, написани на автентичен трънски диалект. Те служат за литературна първооснова на „Вълци”, сценичната адаптация е на Александър Секулов.

Постановката „Вълци” е тревожен вик, че губим човешкото, че все повече се отдалечаваме от цивилизационното развитие на човечеството. Че сякаш оскотяваме и се връщаме назад към животинското. Героите на „Вълци” са изгубили много от своя човешки облик – те са заприличали на получовеци-полуживотни, живеят в някакви груба първобитна обстановка, облечени са в кожи. Те живеят като в глудница – посока в живота им дава „старшия” и, ако някой се отклони от предписанието, те са готови да го разкъсат на парчета и са по-безпощадни и жестоки от самите вълци. При тях действа само законът на дивата природа, тоест на по-силния. Загубили човешкото, те вече почти не могат да говорят и да изговарят думите, а от устата им излиза нещо като грубо мучене. В тях няма никаква доброта, съпричастност и любов, благородството и топлината, те са станали безпощадни, свирепи и жестоки, подозрителни и отмъстителни. Затова вълчият вой звучи като рефрен през целия спектакъл.  

Това силно социално послание е поднесено експресивно, стегнато и със сгъстени краски, така както го умее само Диана Добрева. Образно, почти без думи с ярки, почти пантомимични сцени. Може да наречем „Вълци” много „мъжки” спектакъл, за разлика от предишните й „Къщата на гнева“ и „Йерма”, които бяха далеч „по-женски” може би заради тематиката си и заради преобладаващото присъствие на актриси в тях. Докато суровия „Вълци” е откровено „мъжки” спектакъл. Софийската публика сигурно е открила за себе си страхотни актьори от пловдивската трупа, някои от които критиците добре познават - Добрин Досев, Ивайло Христов, Венелин Методиев, Красимир Василев, Димитър Банчев, Алексей Кожухаров, Димитър Димитров, Троян Гогов, Симеон Алексиев, а към тях се е присъединил и Герасим Георгиев-Геро. Не може да подминем майсторския монолог на Ивана Папазова, играта на Мария Генчева, както и сполучливия избор на непрофесионалния актьор Иван Костадинов като Попчето. Режисьорката е вплела в действието своята запазена марка - сцени-метафори, които приличат на живи картини (вселяване на вълк в човек, заплюване на съгрешилата мома Ягода с кървава слюнка, обругаване и кърваво малтретиране на божи човек), с които ще бъде запомнен спектакълът.

Воят и вопълът зловещо се надпяват, а човешката глутница е по-безпощадна от вълчата.

 



Автор: Мариана Цветкова

20.02.2017 - 17:00

Посетено: 885


Етикети: Драматичен театър Варна, театър, гастрол, София, Криворазбраната цивилизация, Драматичен театър Пловдив, Вълци, отзиви, Мариана Цветкова




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25138&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Беседа на тема "Живата връзка между Предание и Писание"
коментари: 0 посетено: 118
-
bg . Cinelibri парти с Рут Колева
коментари: 0 посетено: 151
-
bg . Столична библиотека на 89 години
коментари: 0 посетено: 155
-
bg . Програма на Международен Арт Форум „Алтер Его“ 2017
коментари: 0 посетено: 165
-
bg . Концерт на Ансамбъл за съвременна музика „CRUSH” (Германия), част от Софийски фестивал за камерна музика Аджитато’
коментари: 0 посетено: 179
-
bg . Старт на второто издание на проекта „Поезия в метрото”
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . Георги Константинов – поет на месеца за октомври в Столична библиотека
коментари: 0 посетено: 110
-
bg . Учредиха фондация в подкрепа на Народния театър „Иван Вазов”
коментари: 0 посетено: 233
-
bg . С почетна диплома се завърна Хорът на варненските девойки и жени от Рива дел Гарда
коментари: 0 посетено: 853
-
bg . "Спомени за Охрид" - изложба живопис на Валентин Топалов
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . Международен Арт Форум "Алтер Его" 2017
коментари: 0 посетено: 131
-
bg . Образователната програма на БНР разкри пред децата вълшебството на пианото
коментари: 0 посетено: 134
-
bg . Симфоничният оркестър на БНР ще отбележи с две премиери „20 години ppIANISSIMO"
коментари: 0 посетено: 171
-
bg . Концерт на Софийска филхармония от абонаментен цикъл "Извън петолинието"
коментари: 0 посетено: 956
-
bg . "Огледалото на душата" - изложба на Албино Пити
коментари: 0 посетено: 174
-
bg . "Лапидарии IV-VI" от полския писател и репортер Ришард Капушчински
коментари: 0 посетено: 145
-
bg . „В синьо-бялата омая” - изложба живопис на Светлин Ненов
коментари: 0 посетено: 137
-
bg . Безплатна детска образователна програма на БНР среща малчуганите със световноизвестни музиканти
коментари: 0 посетено: 197
-
bg . Фолкер Шльондорф получи лично наградата "Синелибри" 2017 за цялостен принос
коментари: 0 посетено: 127
-
bg . Божествената хармония на Барока
коментари: 0 посетено: 145
-
bg . Десети есенен салон за поезия
коментари: 0 посетено: 158
-
bg . За културните връзки между Япония и България – концерт „Взаимност"
коментари: 0 посетено: 121
-
bg . Японската култура се включва в програмата на фестивала CineLibri 2017
коментари: 0 посетено: 154
-
bg . Представяне на „Етнометодология и логика на всекидневното разбиране“ от проф. Кольо Коев
коментари: 0 посетено: 134
-
bg . Програма на Десетите Арнаудови четения
коментари: 0 посетено: 188
-
bg . Докоснат от музиката
коментари: 0 посетено: 282
-
bg . Представяне на книгата "История на сценографията" от проф. д-р Васил Рокоманов
коментари: 0 посетено: 354
-
bg . Представяне на книгата „Невидимата общност“ от доц. д-р Магдалена Елчинова
коментари: 0 посетено: 199
-
bg . Новият филм на Гийермо дел Торо с ексклузивна прожекция на "Киномания" три дни след премиерата в САЩ
коментари: 0 посетено: 215
-
bg . Концерти за малчугани и великани
коментари: 0 посетено: 260
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres