Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОТЗИВИ


Голготата на Анна Каренина в Tеатър „София”


За спектакъла "Анна Каренина", реж. Николай Поляков


Голготата на Анна Каренина в Tеатър „София”
Анна Каренина (Мила Банчева) и Вронски (Антон Григоров) в сцена от спектакъла на Tеатър „София” „Анна Каренина”. Сн.: Театър "София"


Любовта като голгота, в името на която може да бъдеш разпнат от обществото и сам да се приковеш на кръста, когато прозреш, че абсолютно щастие в любовта не съществува. Това е може би ключът към голямата трагедия на Анна Каренина – поне в новата едноименна театрална версия, която вече имаме щастието да гледаме на сцената на Tеатър „София”. В обозримите 20 години не си спомням някой друг театър да е дръзвал да посяга към този чудовищен по своята сила и обем роман на Лев Толстой, и дори само заради това си заслужава да поздравим за смелостта режисьора Николай Поляков (автор е и на драматургичния текст) и целия екип на трупата. Веднага трябва да кажем, че рискът си е заслужавал – спектакълът е добре изпипан, много добре обмислен като визуално решение и извеждане на характерите. Той е необичаен – това не е класическа постановка, но не е и безсрамно осъвременена версия „по мотиви...”, а нещо като сплав между драма и пластически театър. Подкрепен от прекрасна визия и хореография.

Три часа зрителят, заедно с прочутата героиня на Толстой, изкачва стъпка по стъпка пътя на нейната голгота, за да стане свидетел на една от най-великите литературни трагедии. Отначало действието стриктно следва романа, но постепенно става ясно, че все повече се отдалечава от него или поне от представата ни за героите, която трайно сме си изградили още от ученическата скамейка. Обикновено сюжетът на „Анна Каренина” се свежда до следното - разглезена аристократка се влюбва в по-млад от нея мъж (Вронски) и въпреки нормите на общественото благоприличие, загърбва благополучния си семеен живот, като изоставя  доста по-възрастния от нея съпруг (Каренин) и детето си (Серьожа) в името на любовта. За да я накаже, нейният съпруг-сухар й поставя поредица от условия докато живеят разделени, включително и да не вижда детето си. Вронски също е влюбен в Анна, но постепенно все повече се отдава на светски живот. Чувствайки се изоставена от всички, отчаяна тя се хвърля под колелата на влака. Така героинята на Лев Толстой се превръща в символ на първата жена, която дръзва да отстоява своите чувства и права в обществото.

Във версията на Николай Поляков и Tеатър „София” героите са далеч по-благородни, а Анна Каренина изживява невероятно развитие – от благородна, щастливо омъжена дама до нещастна наркоманка. В първите сцени тя е елегантна и добродетелна аристократка, със светско чувство за хумор. Докато не я поразява като гръм любовта към Вронски (Антон Григоров). Вътрешната промяна в нея проличава на пищния бал, на който нейната роднина Кити (Симона Халачева) иска да й представи Вронски, в когото е влюбена. Тази блестяща сцена е предадена без думи, като мимическа, ужасна танцувална драма. Под музиката на валса кръжат влюбените един в друг Кити и Вронски. Влиза Анна, Вронски я вижда и с танцувална стъпка я подхваща за талията. Анна с победоносна усмивка кокетно завихря с него страстен танц, без да забележи колко се разстройва от това Кити, която прозира всичко за части от секундата. Животът за нея се срива. Всичко това е предадено в рамките само на 2-3 минути – блестящо актьорско изпълнение на Симона Халачева като Кити, която тук демонстрира и невероятните си танцови умения и гъвкавост. В „Анна Каренина” тя има няколко сложни, изключително трудни сцени, с които младата актриса се справя отлично и се вижда какъв напредък има в сравнение с първите си роли в трупата. Тя е ангажирана в една от т. нар. второстепенни роли в постановката, но както и останалите й колеги - Михаил Милчев (княз Шчербацки), Йорданка Любенова (княгиня Шчербацкая), Милена Гераскова (Доли), Юли Малинов (актьор), Юлиян Рачков (Льовин), Мартин Гяуров (Стива Облонски), Лора Мутишева (княгиня Тверская) и София Маринова доказват, че второстепенни роли няма. Всички са на висота, всеки е ярко индивидуален и човек може само да съжалява, че представлението не може да продължи по-дълго, за да има за всекиго от тях повече време за изява. Постановчикът само щрихира образа на Вронски (подходящ избор на Антон Григоров), който докрай обича Каренина, но тя го измъчва с неоправдана ревност. Специално следва да отбележим образа на съпруга на Анна – Каренин, който в интерпретацията на Ириней Константинов е дълбоко влюбен в нея (както и тя в началото), който всячески се опитва да спаси своя брак с безумни отстъпки (според тогавашните норми на обществото), но не успява, заради нейния максимализъм и младежка безкомпромистност.

В постановката на Николай Поляков Анна Каренина сякаш не успява да се задържи на висотата и на дворянското благородство на своя съпруг. Тя няма неговия житейски опит и в крайна сметка се оказва, че не знае как да посрещне първите сериозни проблеми и трудности в своя живот. А това е как да защити любовта си пред съда на обществото. Като изнежена аристократка тя се оказва непригодна за истинския живот, впрочем както и снаха й Доли (за изневерите на съпруга си Стива), и Кити – за реалния живот на село. Тук спектакълът ни препраща към сходна ситуация в „Гордост и предразсъдъци” , където мечтата на г-жа Бенет е само как да омъжи по-изгодно петте си дъщери. Това е единствената социална реализация на аристократките в обществото през ХIХ век. Затова г-жа Бенет ги учи на добри обноски, да бродират, да правят реверанси, да валсуват и да могат да играят мазурка, за да се котират добре на баловете. От тук нататък – как да посрещат изневерите на съпрузите си, как да се справят с връхлетялата ги любов или с евентуално разорение, те не знаят. Напълно безпомощна е и Анна Каренина и това е интересното и актуалното в трактовката на Николай Поляков. Дали тази новаторска интерпретация може да бъде уловена от зрителите, може само да гадаем, защото в последните петнайсет минути не всичко е ясно. Изпълнителката на главната роля – Мила Банчева играе на финала една изнервена, почти истерична жена, разкъсвана от ревност към по-младия си любовник и злоупотребяваща с морфин, а не толкова Каренина, преоценяваща целия си живот. Която си дава сметка, че сигурно е било огромна илюзия, че може да постигне пълно щастие, ако заживее с любимия човек. Но животът се оказва много по-сложен, както впрочем би следвало да бъде и играта на актрисата. Физически тя напълно подхожда на героинята, но сигурно е нужна повече житейска зрялост и огромна, вътрешна енергия, за да изведе убедително образа до самия край. На висока нота, за да постигне истински драматизъм. Финалът приключва някак набързо и не става особено ясно защо Анна се хвърля под колелата на влака. Жалко, защото спектакълът си заслужава, особено първата част, която е блестяща.

Мисля, че постановката на „Анна Каренина” ще остане в историята на българския театър не само със смелостта и интересната си интерпретация, а и със страхотните си костюми и сценография, дело на Марина Райчинова. Специално следва да подчертаем и работата на хореографа Анна Пампулова, която ни показва как може да се разказва без думи, само с жестове, леки движения и на пръв поглед лек, елегантен танц една велика трагедия.




Автор: Мариана Първанова

28.11.2016 - 17:23

Посетено: 1932


Етикети: Театър София, Николай Поляков, Анна Каренина, театър, отзиви, Мариана Първанова




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=24701&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Запазената марка Владимир Генадиев отново в галерия "Възраждане"
коментари: 0 посетено: 57
-
bg . "Танц филм фест" показва 12 филма в навечерието на "Киномания"
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . Музикалният театър открива сезона на 29 септември с юбилеен концерт
коментари: 0 посетено: 74
-
bg . Световноизвестни имена в „Международна изложба акварел”
коментари: 0 посетено: 70
-
bg . Десето издание на Международния арт форум „БезГраници" - 2019
коментари: 0 посетено: 89
-
bg . „Морски сюжети” - изложба живопис, метал и скулптура на Венцислав Марков
коментари: 0 посетено: 80
-
bg . "Всяка година по същото време" с премиера във Велинград и Асеновград
коментари: 0 посетено: 97
-
bg . Духът на японското куклено изкуство оживява на сцената на Театър "Българска армия"
коментари: 0 посетено: 81
-
bg . „Див живот“ - изложба на Симеон Стоилов
коментари: 0 посетено: 102
-
bg . Изложба на участниците в Международно биенале на стъклото 2019 г.
коментари: 0 посетено: 84
-
bg . "In Belief is Power" - изложба на Христина Ташева
коментари: 0 посетено: 110
-
bg . България спечели две награди на Европейския конкурс за млади изследователи
коментари: 0 посетено: 87
-
bg . НБУ дари книги на изгорялото читалище в с. Катрище
коментари: 0 посетено: 167
-
bg . Духът на японската кукла Бунраку се пренася в Пловдив и София
коментари: 0 посетено: 88
-
bg . Филм на Мариус Куркински по разказ на Хайтов открива "Киномания"
коментари: 0 посетено: 73
-
bg . Софийската опера и балет присъжда най-високото си отличие на Райна Кабаиванска
коментари: 0 посетено: 94
-
bg . Канадска рок банда - гост на прощалния концерт на "Deep Purple" в София
коментари: 0 посетено: 84
-
bg . Новият филм на Роман Полански открива кино-литературния фестивал CineLibri
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . Ренато Брузон със „Златен плакет“ от Софийската опера и балет
коментари: 0 посетено: 100
-
bg . „И в кротък унес чака тя…“ Иван Лазаров и българското изкуство през първата половина на ХХ век
коментари: 0 посетено: 142
-
bg . Изложбата „Музеят – неочакван, отворен, споделен“ с изненадващ финал в Националния военноисторически музей
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . "Liber Mundi" - изложба фотографии и книги на Велин Белев
коментари: 0 посетено: 124
-
bg . "Прекалено много фотография" - изложба на Бранимир Каранович
коментари: 0 посетено: 177
-
bg . "Сънищата и сънотълкуването в българската традиционна култура" - публична лекция на проф. Анатол Анчев
коментари: 0 посетено: 232
-
bg . Национална литературна награда „Георги Черняков“ – 2019
коментари: 0 посетено: 220
-
bg . "Мечти и спомени" - изложба на Иван Стратиев
коментари: 0 посетено: 141
-
bg . Теодора Димова представя „Поразените” в София
коментари: 0 посетено: 190
-
bg . Откриване на индонезийска постоянна колекция в Национална галерия - Квадрат 500
коментари: 0 посетено: 162
-
bg . "Стъклени рисунки" - изложба на Дарина Цурева
коментари: 0 посетено: 139
-
bg . Концерт на Камерен ансамбъл „Софийски солисти“
коментари: 0 посетено: 125
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти