Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




ОТЗИВИ


Да уловиш бягащата река


За романа на Здравка Евтимова „Една и съща река”


Да уловиш бягащата река


Фасетъчната река на неподражаемия Христо Гочев, която тече върху корицата и Мадоната (по-късно ще разберем, че всъщност е Сара), е първият визуален анонс за историите, които ни очакват между страниците на романа. Признавам веднага, че ще ми е трудно да говоря без суперлативи за този роман. Колкото пъти се връщам към него, все откривам нови пластове и тази полисемантичност постоянно допълва и дооформя представата ми за цялото. Това е и най-хубавото на една книга – тя да занимава фантазията ти, да те води след себе си, а ти да я следваш, обсебен от магията на откривателствата и множащите се смисли, в които съучастваш.

То е като да следваш течението на реката, която бяга пред теб, хем е една и съща, хем не е... Реката тече, всичко тече, всичко се променя. Дори прочутата крилата фраза на Хераклит Panta rhei се е преобразила у Сенека като Реката, в която никога не влизаме два пъти...

Здравка Евтимова използва тези два цитата за епиграф на романа си, подтиквайки ни към търсене на фината и почти неуловима разлика между тях, а също и към разсъждението защо все пак заглавието на романа е ориентирано към Сенека, а не към Хераклит. Може би, защото интерпретирайки Хераклит, Сенека олицетворява движението (на мисълта), т.е. самата промяна. И още защото, ако Хераклит назовава явлението, Сенека предпочита да обърне гледната точка от явлението към човека. Той - човекът е, който не влиза два пъти в една и съща река...

Несъмнено гледната точка към човека е важната за Здравка Евтимова. Тя поставя трите сестри Люба, Сара и Пирина в центъра на събитията, така че останалите герои се явяват в различна степен техни производни. Сестрите привличат или отблъскват другите, извеждат ги от обичайното им равновесие, подбуждат ги към понякога неочаквани за самите тях реакции. Те са, които водят - съзнателно или не драматургичното действие. Светът - особено мъжкият свят в Старо село, се върти около трите местни грации.

Красивата Сара – по-голяма луна от истинската на небето, твърдоглава, с гръб от мъгла и гърди от пролетен вятър, нехае за двойките в училище, защото от малка знае как да подлудява мъжете и съзнателно упражнява тази си дарба. Любовният талант дори й носи невероятно признание – благодарен клиент, комуто тя възвърнала мъжката сила, издига църква в нейна чест, където - ако се помолиш на Света Сара, ще бъдеш възнаграден с любов.

Пирина - за разлика от Сара, не допуска никого до себе си и от 10-годишна носи камък в джоба си. Камъкът е свобода, както я е научил баща й. Освен че си служи убедително с това оръжие, Пирина също като Сара притежава лечебна дарба. Песента й може да прилича на мънкане, но е пълна със змейове, които хапят. Може да няма мелодия, нито думи, но вдига линеещия Калчо на крака.

Най-малката сестра Люба здравомислещите герои в романа намират за завеяна откачалка. Тя живее в измисления свят на книгите и умее да си приказва единствено с тях. Иначе „най-много прилича на облаче, защото в него има всичко – буря и горещина, жажда и влага, дъждове и деца, заровили се в топлата прах. Но това можеше да забележи само човек, когото Люба е учила на буквите от българската азбука.”

Всяка от трите сестри води своята житейска битка, свързана на първо място с изтощителната работа сред запръжките и тенджерите в кухнята на „Черната вдовица”. Завръзката идва с уволнението на момичетата от собственика на мотела – мутрата Яков, който владее всичко наоколо, върти бизнес с проституция, търговия с деца и наркотици. Заради борчове Яков си присвоява къщата на сестрите, заедно с Пирина - свободолюбивата Пирина...

Тук тръгва потресаващият разказ за оцеляването, чиято цена се измерва с всякакви унижения, от които изнасилването далеч не е най-страшното. Опитът на един отчаян, разпадащ се свят да се справи със съдбата си на жертва... Дъното на живота, което те изпълва с обида, омерзение и гняв и само ако си силен като Пирина ще понесеш непоносимото и ще се пребориш за своя истински избраник. А ако си безпомощната Люба и живееш единствено чрез книгите, те ще ти помогнат, ще ти вдъхнат надежда в най-ужасния момент. Книгите по чудодеен начин ще накарат дори изнасилвача Киро, който е виждал повече убити, отколкото разплакани, да се влюби в Люба и да се промени.

Защото човек, дори и зле да живее, жадува за любов, за добро и за знание – вярва Здравка Евтимова и кара своите герои да докажат правотата й. В парадигмата на тази вяра се вписват всички сюжетни линии – от мисията на Люба да просвещава циганчетата до парвенюшкия стремеж към лукс и будещата насмешка пристрастеност на кръчмаря Ано към Шекспировите сонети. Трогателно и обречено е влечението към Люба на дребния бисексуален Давид, който за да я впечатли, й подарява най-скъпата Шекспирова книга, нищо че съдържа комедии и дори като своя библейски предтеча се възправя срещу голиата Киро.

Ето я и баба Марица, която достатъчно дълго целувала един учен мъж, за да разбере за реките Марица, Арда, Струма и Бистрица и да кръсти на тях внучките си. Направила го не само заради мъжа, а „защото водата никой не може да я тъпче.” И т.н., и т.н.

Срещу апокалиптичната метафора на пожара, в който изгаря запалената от хората на Яков църква на Сара: „Тресна тътен. Тревата подскочи, дърветата се обърнаха с корените нагоре. Небето грохна” в края на книгата стои доминантната метафора на възраждането и вярата. И всички - пияниците, гробарите, ромите, всички участват в градежа на новата църква. Тя – както и предишната, няма да е съобразена с църковния канон, но по-важното е, че те имат нужда от църква и вяра. Вече са го разбрали, знаят го, защото „Господ беше дошъл тук и мъкнеше камъни с тях за строежа. Всички от Старо село го познаваха.”

„Една и съща река” не е феминистки роман, но интригува със силните си женски характери. В много от разказите на Здравка Евтимова присъстват ярки женски образи, в романа „Четвъртък” има четири такива, тук са три. Трите сестри от „Една и съща река” навяват асоциация за Вяра, Надежда и Любов, също за Чехов. Не само заради тройката, а защото след Чехов всички добри разказвачи се съизмерват с него. Здравка Евтимова определено притежава „чеховски” качества - брилянтно конструиран сюжет, ярки персонажи, достатъчно различни и оригинални, за да се появи между тях задължителното за повествователната интрига напрежение. И още - логично разгръщане на наратива и вкус към детайла, който пестеливо и прецизно изграден, характеризира образи и ситуации. Изчистен диалог, никаква претрупаност, никакви клишета.

В повече от Чехов у Здравка Евтимова има приказност. И ако търсим общото излъчване или общото настроение на романа, то идва именно от завладяващата поетичност, зад която нееднозначно прозират романтика, наивност, дори лудост, чудатост и щуравост, наред с изконните кодове достойнство, любов, морал. Поетът Валентин Дишев нарича това митически реализъм.

Енигматично и витално напук на всички беди, Старо село на Здравка Евтимова се родее със селото на Йордан Радичков, като мислене,  поведение и език. По „радичковски” - и в същото време съвсем самостойно, звучи метафоричното писане на Здравка Евтимова. Метафорите са еквивалент на прозрението и пречистването, тяхната образност и красота завладяват читателя още в началото и го пускат чак в края на романа. Не, не го пускат, а продължават още дълго да го държат в свой плен.

Представете си например: Къща от плет и кал, „напълнена с книги до кръста”; Или момиче, което „мълчи 10 часа, докато кучетата чакат да свърши лятото”; Човек, „беден като изсъхналата кал по улицата към корията”; „Дъжд болен, ситен и страхлив”; „Въздух, който се огъва”; „Вятър, който побягва”. „Приказка, сладка като пъпеш и безкрайна като релсите край Струма”.

Каква магьосница на думите е Здравка Евтимова!

В едно отдавнашно интервю, на въпроса какъв талант най-много би искала да притежава, тя отговаря: „От най-малките парчета, от остатъците на нещо разбито, да направя друго нещо здраво и хубаво, като му дам част от себе си.” Точно това е направила Здравка Евтимова в последния си роман. Съчетала по оригинален начин белетристичното и лирическото начало, определена от Националния фонд „13 века България” за Български роман на годината, „Една и съща река” несъмнено е една от най-добрите творби на съвременната българска литература.

 

______________

„Една и съща река”, Здравка Евтимова, ИК „Жанет 45”, 2015

 



Автор: Виолета Тончева

30.08.2016 - 12:12

Посетено: 964


Етикети: Една и съща река, Здравка Евтимова, ИК Жанет 45, отзиви, Виолета Тончева




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=24095&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
ВИП новина . Премиера на „Корупционната България. Том II. 1997-2005”
коментари: 0 посетено: 419
-
bg . Симфоничният оркестър на БНР ще отбележи с две премиери „20 години ppIANISSIMO"
коментари: 0 посетено: 74
-
bg . Концерт на Софийска филхармония от абонаментен цикъл "Извън петолинието"
коментари: 0 посетено: 876
-
bg . "Огледалото на душата" - изложба на Албино Пити
коментари: 0 посетено: 68
-
bg . "Лапидарии IV-VI" от полския писател и репортер Ришард Капушчински
коментари: 0 посетено: 79
-
bg . „В синьо-бялата омая” - изложба живопис на Светлин Ненов
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . Безплатна детска образователна програма на БНР среща малчуганите със световноизвестни музиканти
коментари: 0 посетено: 159
-
bg . Фолкер Шльондорф получи лично наградата "Синелибри" 2017 за цялостен принос
коментари: 0 посетено: 94
-
bg . Божествената хармония на Барока
коментари: 0 посетено: 122
-
bg . Десети есенен салон за поезия
коментари: 0 посетено: 133
-
bg . За културните връзки между Япония и България – концерт „Взаимност"
коментари: 0 посетено: 108
-
bg . Японската култура се включва в програмата на фестивала CineLibri 2017
коментари: 0 посетено: 139
-
bg . Представяне на „Етнометодология и логика на всекидневното разбиране“ от проф. Кольо Коев
коментари: 0 посетено: 119
-
bg . Програма на Десетите Арнаудови четения
коментари: 0 посетено: 166
-
bg . Докоснат от музиката
коментари: 0 посетено: 245
-
bg . Представяне на книгата "История на сценографията" от проф. д-р Васил Рокоманов
коментари: 0 посетено: 335
-
bg . Представяне на книгата „Невидимата общност“ от доц. д-р Магдалена Елчинова
коментари: 0 посетено: 181
-
bg . Новият филм на Гийермо дел Торо с ексклузивна прожекция на "Киномания" три дни след премиерата в САЩ
коментари: 0 посетено: 201
-
bg . Концерти за малчугани и великани
коментари: 0 посетено: 248
-
bg . Изложба "Речник на колумбийски думи и изрази в испанския език”
коментари: 0 посетено: 116
-
bg . Представяне на книгата „Politics: A reader“
коментари: 0 посетено: 145
-
bg . Големият Михаил Мутафов на 70
коментари: 0 посетено: 315
-
bg . Яворовият дом в София отваря врати
коментари: 0 посетено: 253
-
bg . "Солта на морето" - изложба скулптура и живопис на Христо Христов
коментари: 0 посетено: 112
-
bg . Държавна опера Стара Загора открива своя оперен сезон с „Дон Карлос“
коментари: 0 посетено: 97
-
bg . За юбилейната изложба на Крум Дамянов в „Райко Алексиев”
коментари: 0 посетено: 433
-
bg . Давид Гросман - специален гост на CineLibri 2017
коментари: 0 посетено: 120
-
bg . Оля Стоянова – за историческите факти и вдъхновението
коментари: 0 посетено: 213
-
bg . Столичната библиотека ще представи сборника „Йовковите архиви разказват. Документи и спомени"
коментари: 0 посетено: 257
-
bg . "Различни сезони" - изложба на Веселин Начев
коментари: 0 посетено: 296
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres