Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

СЛЕД-И


Дискурсът, стилът и авторът


Анализ на творчеството на Пламен Пенев


Дискурсът, стилът и авторът

Пламен Пенев по време на премиерата


Пламен Пенев
е литературен изследовател с изключително своеобразен почерк. И най-обикновената фраза в дадено негово изложение тежи чрез закодирана образност и сложни философско-библейски обрисовки. В това се убедиха верните му читатели, дошли в Унгарския културен институт (София) вечерта на 4 май 2016 г. за премиерата на неговите книги „Записки. Начало. Литературно-исторически етюди” (2016) и „Нови новозаветни записки” (2014), отпечатани от издателство „Лени Ан”. В дебатите около текстовете се включиха с изказвания Иван Цанев, Федя Филкова и Пламен Антов.

За иновативния стил на д-р Пламен Пенев и за концептуалната му поезия говори подробно доц. д-р Пламен Дойнов, отбелязвайки, че през последните години литературоведът е издал няколко книги с поезия и с критика, които сами по себе си настояват за равносметка и за търсене на тяхното място в актуалната литературна ситуация и в развойните тенденции след 1989 г.: „Още в началото трябва да акцентирам върху това, че няма да говоря за всяка книга поотделно. Аз ще говоря за нещо, което може би следва да наречем „дискурсът Пламен Пенев”: ще имам и конкретни позовавания, но бих искал да се съсредоточим върху спецификата на самия тип езиково вдъхновение, езиково производство, което се осъществява чрез тези книги. Дискурсът Пламен Пенев има два основни клона: единият е литературоведският, който е много характерен, другият е лирическият дискурс – онова, което той започна да прави още в средата на 90-те и се материализира в неговата първа книга „Императорът и северният вятър”, излязла в самия край на десетилетието. Всъщност още тогава тя впечатли със специфичното отношение към езика, което бих оприличил с река; река, в която се смесват много гласове, която отдава, повлича, има някакво особено настоятелно, не бурно, но подмолно и теглещо все по-нататък течение. Това е река, която, преминавайки покрай различни лирически, езикови и други брегове, откършва нещо, взема, преработва го в себе си или по-скоро го завърта така, че го авторизира, макар да е от друг автор. Това е специфично постмодерно отношение. Едно е да използваш скритите цитати, деликатните позовавания, които са характерни за много постмодерни поети, друго е да увличаш и да претопяваш... Може и да е лава, която претопява в себе си тези чужди гласове и наистина ги авторизира. Още тогава, в „Императорът и северният вятър”, личеше вкусът към теми, които ще ги забележим и в последните книги на Пламен Пенев – това е изобщо тоталната самотност, заточението на човека, може би в самия себе си. Този доста устойчив образ личи и в последните книги. И тъй като съм на ретроспективна вълна, няма как да не посоча следващата книга на Пламен Пенев, където аз съм пряко замесен… „Дните през 2000-та година”, която излезе през 2000 г. и беше продукт на един младежки конкурс, осъществен от Академичен център за литература и култура към Националния студентски дом. Тогава 30-годишният автор направи впечатление с този ръкопис; абсолютно безапелационно го спечели, тъкмо защото за първи път може би видяхме, че неговата поезия беше с литературна памет, но и се движеше по актуалната ситуация от 2000 г., но тя се движеше в една философска перспектива, в един продуктивен песимизъм; продуктивен песимизъм означава, че искаш да го измениш. Той е свързан с това да не се отказваш да мислиш за себе си в света и света в себе си, въпреки изначалното безсмислие, въпреки тоталната изоставеност на лирическия герой, която характеризира цялата поезия на Пламен Пенев и тя се забелязва и до днес....

Третата книга беше „Преносима памет” и след това имаше една голяма пауза до преди три години, когато се появиха няколко книги. Бих искал да обърна внимание на „Последни други брегове, с подзаглавие „Посвещение”, която много нагледно демонстрира механизма на създаване на поезия при Пламен Пенев. Тук очевидно има много четене, но това е едно четене в полусън, в забрава; в забрава да се забравиш в четенето; в това да тръгнеш от определен автор, да кажем – от Песоа, от Константин Павлов, от Борис Христов, от Иван Цанев, от Малина Томова, от Геров... Да тръгнеш през тях, да имплантираш в текстовете си цели пасажи от тях, цели лирически фрагменти и същевременно да продължаваш диалога, да продължаваш това тяхно писане. Да го правиш обаче по начин, по който започва да звучи като една огромна лирическа езикова река; аз мисля, че тук става дума за един много широко отворен лирически дискурс, това е нещо като фуния, през която преминава избраната от Пламен Пенев традиция. И това прави неговото място уникално. Тук става дума за особен тип разтваряне на лирическия „Аз” сред тези други гласове и заживяване заедно с тях… Тоест, неговата идентичност се изгражда по този начин, като същевременно това е автентична идентичност. Разбира се, трябва да знаеш какви поети да четеш и да подбираш, и кои да прибираш в собственото си лоно. Ако не знаеш това, няма да се получи този ефект. Неговата поезия е абсолютно различна, няма друга такава в съвременната актуална литературна среда.

Принципите, на които се строи пък литературоведският клон, на пръв поглед са същите, дори като техника на места са абсолютно идентични… Отново имаме едни усвоени и преработени цитати, разбира се, тези цитати са в строги кавички, за разлика от това в поезията, където там потопяването сред общия глас на цялата традиция е по-различно развито. В литературоведското писане на Пламен Пенев имаме нещо по-друго. Но нека първо да кажем за какво става дума. Той защити през 2008 г. дисертацията си за Иван Цанев. Всъщност тази дисертация се появи миналата година в два тома… Книгата се казва – „Два тома за Иван Цанев”. Това е изключително добро хрумване! Това действително е… „Иван-цаневиада”, в която без остатък е разгледано всичко от Иван Цанев. Той е проектирал една вселена и е подредил планетите из нея, разбира се, слънцето е Иван Цанев. Можем дори да го наречем – „традицията Иван Цанев”. Доста подробно са разгледани неговите книги, но не само за възрастни, но и за деца… Взаимоотношенията му с други поети – предходниците, следходниците и т.н. Рядко се пише толкова изчерпателно за един поет или белетрист…

Какво прави Пламен Пенев в своите „Записки. Начало. Литературно-исторически етюди”? Подходът му неизменно е литературно-исторически и с това той лично на мене ми е изключително симпатичен, защото е изцяло в унисон с моите собствени разбирания как трябва да се пише литературна критика; че тя е особен вид литературна история. Тоест вътре трябва да има литературно-историческа тяга. Трябва да има много ясно фоново присъствие на литературната история, включително на тенденциите, пораждащи актуално литературно явление. В неговия стил виждаме изключително почтено, внимателно отношение при позоваването на други колеги. Цитирани са скрупульозно Пламен Антов, Антоанета Алипиева, Едвин Сугарев, Розалия Ликова и др., това е нормална професионална етика, подчертавам го именно защото редица колеги си позволяват да не я спазват. Очевидно тези издания завършват важен етап от писането на Пламен Пенев. Аз ги възприемам дори като акт на освобождение от натрупвания през последните десет години – идеи и текстове – това е някакво крайно интензивно изказване, проточило се в няколко книги.”




Автор: Анжела Димчева

11.05.2016 - 19:01

Посетено: 739


Етикети: Пламен Пенев, Пламен Дойнов, Издателство Лени Ан, Записки. Начало. Литературно-исторически етюди, Нови новозаветни записки




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=23534&sid=31






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Националният литературен музей и НДФ „13 века България“ връчват наградата за поезия „Владимир Башев“
коментари: 0 посетено: 40
-
bg . Галерия "Арте" представя Владимир Морзоханов
коментари: 0 посетено: 52
-
bg . Джамал Уариаши представя романа си „Глад”
коментари: 0 посетено: 38
-
bg . Галерия "Възраждане" представя проф. Анри Кулев
коментари: 0 посетено: 39
-
bg . Стартира "Творческа лаборатория: Текстът Георги Марков" към УчИ-БАН
коментари: 0 посетено: 45
-
bg . „Скулптура” - изложба на Георги Маринов
коментари: 0 посетено: 85
-
bg . Премиера на "Случки в близката нереалност" и "Белязани сърца" от Макс Блехер
коментари: 0 посетено: 118
-
bg . Конкурс "Нови социални утопии"
коментари: 0 посетено: 464
-
bg . Народният театър "Иван Вазов" гостува на Сити Марк Арт Център с "Контрабасът" от Патрик Зюскинд
коментари: 0 посетено: 140
-
bg . В къща музей „Петко и Пенчо Славейкови“ ще отбележим за трети път Дядовден
коментари: 0 посетено: 99
-
bg . Дискусия за идеите без граници – Георги Господинов и Теодор Ушев
коментари: 0 посетено: 105
-
bg . Паметник на Пенчо Славейков в Милано
коментари: 0 посетено: 211
-
bg . „Зографската Света обител – път през вековете” – изложба на едни от най-ценните ръкописи в Зографския манастир
коментари: 0 посетено: 70
-
bg . Премиера на книгата „Анастасия Мозер: Щрихи от един живот в трудно време”
коментари: 0 посетено: 147
-
bg . Празник, посветен на... празниците
коментари: 0 посетено: 156
-
bg . Представяне на сборник със статии на проф. д-р Цеко Торбов „За правото, обществото и философията“
коментари: 0 посетено: 112
-
bg . VII Международна научно-практическа конференция „Управленски и маркетингови проблеми в изкуството“
коментари: 0 посетено: 266
-
bg . Премиера на „Писма до Лазар“ от Владислав Христов
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . "Каруцата на село Могила" - изложба на проф. Спартак Паскалевски в Шумен
коментари: 0 посетено: 143
-
bg . Премиера на "Хартиена лодка в открито море" от Мила Иванова
коментари: 0 посетено: 176
-
bg . Списание "Философски алтернативи" 5/2019
коментари: 0 посетено: 142
-
bg . Държавна опера Стара Загора в Нощта на театрите 2019
коментари: 0 посетено: 122
-
bg . Филмът „В кръг” - равносметка за прехода 30 години след 10 ноември
коментари: 0 посетено: 187
-
bg . Участие на български хуманитаристи в два научни форума в Московския държавен университет
коментари: 0 посетено: 349
-
bg . "Визия на границата на случайността" - изложба на Свилен Стефанов
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . Представяне на българското издание на книгата „Мишена“ от Блаже Миневски
коментари: 0 посетено: 98
-
bg . Клуб „При Чарли” с покана към своите приятели
коментари: 0 посетено: 225
-
bg . 56 премиерни и утвърдени филмови заглавия ще гледаме на 33-тото издание на Kиномания
коментари: 0 посетено: 185
-
bg . Авторски концерт на Васил Спасов
коментари: 0 посетено: 195
-
bg . Ярка и благородна родова памет
коментари: 0 посетено: 202
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти