Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОТЗИВИ


Варненският театър си резервира награди с „Кавказкият тебеширен кръг” и „Доходно място”


За февруарския гастрол 2016 на ДТ "Стоян Бъчваров"


Варненският театър си резервира награди с „Кавказкият тебеширен кръг” и „Доходно място”


Сериозни заявки за награди направи Варненският театър „Стоян Бъчваров”, който гостува в София в навечерието на честването на своя 95-ти творчески сезон. Варненци показаха три заглавия, като „Кавказкият тебеширен кръг” от Бертолт Брехт и „Доходно място” на Александър Островски са от златната колекция на класиката, а "Двама на пейката" от Александър Гелман бе в интерпретацията на актьорите Милена Кънева и Христо Колев.

Обяснимо най-големи бяха очакванията към постановката на проф. Маргарита Младенова, защото познаваме нейната слабост към Брехт, а и защото „Кавказкият тебеширен кръг” бе номиниран от Съюза на артистите в България с „Икар” за режисура и за изпълнението на Стоян Радев като съдията Аркадий Чхеидзе. Тази година младият Крис Шарков също попадна в номинациите за режисура, но не за и „Доходно място”, а за софийската си постановка на „Лив Щайн“ в „Зад канала”. След гастрола на Варненския театър може да кажем, че той спокойно можеше да бъде номиниран и за двата спектакъла, заради тяхната смела и новаторска интерпретация. 

Онова, което обединява „Кавказкият тебеширен кръг” и „Доходно място” е, че и двамата режисьори сякаш са се стремили да изберат доста изобличителни за силните на деня заглавия, като този ефект се подсилва с модернизирания подход към постановката. Спектаклите свалят маските на корумпираните съдии, на стремително забогатяващите чиновници и на бездушните политици, които са готови да докарат поданиците си до просешка тояга и да ги превърнат в бежанци, само и само да постигнат целите си.

Проф. Маргарита Младенова е поставила „Кавказкият тебеширен кръг” в типичен брехтовски ключ (с прочутия ефект на отчуждението на епическия театър) и с почерка на „Сфумато” – актьорите играят с пълна сила, сценографията е изчистено-стилизирана, така че епохата, мястото и предметите са доста условни и универсални. Всичко е подчинено на тази стилизирана естетика с прекрасни хрумвания – предметите бързо променят първоначалното си предназначение, като например шарените юргани, които отначало са стени на двореца, после влизат в ролята на кожени палта и т.н. (сценограф Ивайло Николов, костюми - Ива Гикова). Актьорите сменят по няколко роли. Всичко е като по учебник, дело на зрял майстор.

Вероятно в началото на 90-те „Кавказкият тебеширен кръг” щеше да бъде поставен като весело карнавално представление, стил комедия дел арте. Сюжетът го позволява, защото носи в себе си духа на екзотичния Кавказ, на древни притчи с неочаквани обрати, има ярки гротескови образи, герои, носещи в себе си простоватата народна мъдрост и ценности. Трябваше обаче да преживеем обезценяването на лева, да видим празните магазини и купонната система, да бъдем лъгани многократно от политиците, които предпочитат да се ометат от страната с куфари, натъпкани с банкноти и кожени палта, вместо да си вземат бебето от къщи (в пиесата на Брехт това е Михайло, символ на най-свидното у народа), трябваше през страната ни да премине поток от бежанци първо в посока от Сърбия, а сега и от Сирия, за да имаме такова представление на „Кавказкият тебеширен кръг” като това на проф. Маргарита Младенова. Нещо като трагедия през тъжната усмивка на комедията. Подобно сложно представление не може да бъде направено без подходящи актьори, а Варненският театър притежава такива. На първо място това са актьорите, които могат да изиграят двата централни персонажа в пиесата – Стоян Радев в кожата на колоритния съдия Аздак и Гергана Плетньова като перачката Груша. Аздак всъщност е селски писар, човек на живота, който под маската на рушветчия и на похотлив старец, крие остър ум и силно чувство за справедливост, заради което народът го издига на тази длъжност. Гергана Плетньова е успяла да въплъти в образа на Груша Вахнадзе истинска дъщеря на народа – бедна, но горда и смела, която не се поколебава да защити захвърленото от майката бебе, въпреки че знае, че ще бъде преследвана за това. И да понесе всички удари на съдбата, включително и предателството на някои от най-близките си хора. Накрая пиесата завършва щастливо – на всекиго е раздадено по справедливост. Като в приказка.

Познаваме умението на Крис Шарков да обръща класиката с хастара нагоре още от пловдивската му постановка на „Куклен дом”, а после и с „Народен враг”. Също като при тях, така и комедията „Доходно място” е решена във визията на днешния ден. Времето на ХIX век е пренесено в епохата на „новите руснаци”. Действието се развива на фона на силуетите на московските небостъргачи, пълни с лъскави офиси и в един от тях се разиграва първата част на представлението. Почетно, централно място на сцената заема ретроавтомобил от социализма – ясно намигване към източникa на парите на офис мениджърите от различен калибър, които се фукат с яхти, скъпи почивки, а жените им са облечени в маркови тоалети (оригинална и добра работа на сценографката Радостина Тодорова и авторката на костюмите Даниела Николчова).

Също като в „Народен враг” и тук основният конфликт е между чистия идеалист – в случая Василий Николаич Жадов (Адриан Филипов) и заобикалящата ни реалност. Жадов е високо образован млад човек, с чисти морални принципи, който е назначен с „връзки” в министерството/общината от своя чичо – върховния началник Аристарх Владимирич Вишневски (Пламен Димитров). Независимо от „връзкарството” си обаче той някак не може, а и не иска да се впише в негласния механизъм на действие на държавната администрация, която се задвижва само с подкупи „под масата” и се крепи с верността към началството. Механизъм, добре разяснен от стария хитрец Аким Акимич Юсов (Стоян Радев), който обича да поучава и да покровителства младите. Жадов решава да тръгне по свой път – да се труди честно от сутрин до вечер, като се надява,  че с трудолюбие ще може да издържа младата си съпруга Полина (Цветина Петрова). Оказва се, че това е илюзия - дипломите и знанията на езици не могат да му осигурят достоен живот. Познато, нали. И на него не му остава нищо друго освен да моли за доходно място.

Въпреки че образът на Жадов е доста схематичен (което се дължи отчасти и на самата пиеса), режисьорът Крис Шарков е извел много ясно един от главните бичове на нашия преход – невъзможността на младите да си намерят у нас достойна и добре платена работа, заради което Терминал 2 е задръстен от заминаващи. И още нещо – че прекаленият идеализъм е на крачка от фанатизма. Жадов постепенно се превръща в тиранин към своята съпруга, на която иска да наложи своите възгледи и начин на живот. От подобен краен идеализъм не е трудно да се стигне и до религиозния фанатизъм, какъвто често виждаме при терористичните атентати.

Въпреки това „Доходно място” не е драма, а комедия и смехът в нея се поражда от няколкото комедийни персонажа, виртуозно изиграни от асовете на Варненския театър. На първо място следва да споменем майката-орлица Кукушкина – Веселина Михалкова, която с всяка изминала роля става все по-добра комедийна актриса и направо не е за вярване, че не е номинирана. Същото се отнася и за Стоян Радев, който като Юсов е неузнаваем – със старческата си „немощ” в инвалидното кресло, а танцът на унижението пред Белогубов (Николай Кенаров) е невероятен. Заедно с ролята на съдията Аркадий Чхеидзе от „Кавказкият тебешерин кръг”, той можеше да бъде номиниран и за Юсов. Зряла е играта и на Пламен Димитров (Вишневски) и неговата невярна съпруга Ана - Петя Янкова. Всичките играят леко преекспонирано – за да се подсили сатиричният ефект на постановката. Радостно е, че редом с тези опитни майстори Варненският театър отглежда младо поколение актьори - Василий Николаич Жадов – Адриан Филипов; Полина – Цветина Петрова, Юлия – Ина Добрева, Досужев – Стефан Додуров; Варвара – Гергана Арнаудова; Григорий – Валери Вълчев.


 



Автор: Мариана Първанова

12.02.2016 - 14:07

Посетено: 796


Етикети: Драматичен театър Стоян Бъчваров, Варна, театър, София, Кавказкият тебеширен кръг, Доходно място, Маргарита Младенова, Крис Шарков, отзиви, Мариана Първанова




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=22899&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Започна XVI Международен фестивал за късометражно кино IN THE PALACE
коментари: 0 посетено: 32
-
bg . Запазената марка Владимир Генадиев отново в галерия "Възраждане"
коментари: 0 посетено: 65
-
bg . "Танц филм фест" показва 12 филма в навечерието на "Киномания"
коментари: 0 посетено: 194
-
bg . Музикалният театър открива сезона на 29 септември с юбилеен концерт
коментари: 0 посетено: 81
-
bg . Световноизвестни имена в „Международна изложба акварел”
коментари: 0 посетено: 80
-
bg . Десето издание на Международния арт форум „БезГраници" - 2019
коментари: 0 посетено: 100
-
bg . „Морски сюжети” - изложба живопис, метал и скулптура на Венцислав Марков
коментари: 0 посетено: 88
-
bg . "Всяка година по същото време" с премиера във Велинград и Асеновград
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . Духът на японското куклено изкуство оживява на сцената на Театър "Българска армия"
коментари: 0 посетено: 89
-
bg . „Див живот“ - изложба на Симеон Стоилов
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . Изложба на участниците в Международно биенале на стъклото 2019 г.
коментари: 0 посетено: 90
-
bg . "In Belief is Power" - изложба на Христина Ташева
коментари: 0 посетено: 115
-
bg . България спечели две награди на Европейския конкурс за млади изследователи
коментари: 0 посетено: 90
-
bg . НБУ дари книги на изгорялото читалище в с. Катрище
коментари: 0 посетено: 172
-
bg . Духът на японската кукла Бунраку се пренася в Пловдив и София
коментари: 0 посетено: 91
-
bg . Филм на Мариус Куркински по разказ на Хайтов открива "Киномания"
коментари: 0 посетено: 78
-
bg . Софийската опера и балет присъжда най-високото си отличие на Райна Кабаиванска
коментари: 0 посетено: 99
-
bg . Канадска рок банда - гост на прощалния концерт на "Deep Purple" в София
коментари: 0 посетено: 87
-
bg . Новият филм на Роман Полански открива кино-литературния фестивал CineLibri
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . Ренато Брузон със „Златен плакет“ от Софийската опера и балет
коментари: 0 посетено: 104
-
bg . „И в кротък унес чака тя…“ Иван Лазаров и българското изкуство през първата половина на ХХ век
коментари: 0 посетено: 147
-
bg . Изложбата „Музеят – неочакван, отворен, споделен“ с изненадващ финал в Националния военноисторически музей
коментари: 0 посетено: 109
-
bg . "Liber Mundi" - изложба фотографии и книги на Велин Белев
коментари: 0 посетено: 130
-
bg . "Прекалено много фотография" - изложба на Бранимир Каранович
коментари: 0 посетено: 186
-
bg . "Сънищата и сънотълкуването в българската традиционна култура" - публична лекция на проф. Анатол Анчев
коментари: 0 посетено: 236
-
bg . Национална литературна награда „Георги Черняков“ – 2019
коментари: 0 посетено: 225
-
bg . "Мечти и спомени" - изложба на Иван Стратиев
коментари: 0 посетено: 145
-
bg . Теодора Димова представя „Поразените” в София
коментари: 0 посетено: 193
-
bg . Откриване на индонезийска постоянна колекция в Национална галерия - Квадрат 500
коментари: 0 посетено: 165
-
bg . "Стъклени рисунки" - изложба на Дарина Цурева
коментари: 0 посетено: 146
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти