Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




КИНОНАБЛЮДАТЕЛ


Фьодор Бондарчук и неговият "Сталинград"


Минути за кино


Фьодор Бондарчук и неговият "Сталинград"


Преди да гледам филма на Фьодор Бондарчук се чудех струва ли си да се хвърлят 120 милиона рубли и да се работи година, за да излезе поредния филм за сталинградската месомелачка. Пък бил той и сниман във формат 3D и IMAX 3D.

Така се е случило при мен, че съм проследил всички творби за тази епопея и съм стигнал до извода, че няма да доживея мига, в който да видя епос, казващ ЦЯЛАТА истина за трагедията край Волга.

Определено съм фен на „Враг край портата” (2001) на Жан-Жак Ано, който максимално се доближи до историческата правда, въпреки нелогичната поява на Хрушчов и дебненето на двамата майстори–стрелци, което погълна като в черна дупка самото повествование. Естествено, не бих гледал втори път епопеята на Владимир Петров от 1949 г. ”Сталинградската битка”, а от другите два опита съм също с противоречиви спомени.

Немският „Сталинград” от 1993 г. на Йосиф Вайлсмайер разкри драмата по спасяването на част от обкръжените германски войски в началото на 1943 г., докато епосът на Юрий Озеров от 1989 г. всъщност завършваше неговия цикъл за Отечествената война, който излязъл в неблагоприятното за постановчика перестроечно време и това рефлектира върху резултата – въпреки амбицията, неговият „Сталинград” се оказа най-слабият от поредицата.

Любопитното е, че изпълнителят на една от главните роли на Ханс фон Витцланд в немския „Сталинград” Томас Кречман играе Петер Кан в новата творба на Бондарчук, който пък стажува като асистент на Озеров при снимането на „Сталинград” през 1989 г.

Толкова за ретропрегледа.

„Сталинград” на Фьодор Бондарчук е реализиран по сценарий на Иля Тилкин и Сергей Снежкин. Това е важно и необходимо уточнение. Творбата на Бондарчук не е за цялата Сталинградска битка, нито е някаква военна панорама с акцент сражението край Волга. Напротив! Това е камерна, дори интимна човешка драма, разиграла се на фона на военното безумие.

В руската преса дребнави критици обвиняват постановчика, че не уточнява кой дом защитават съветските войници в Сталинград. Все едно като се наблегне, че това е прочутият „Дом Павлов” и нещата ще се наредят като с магическа пръчка.

Фьодор Бондарчук търси упорито друга, своя гледна точка към историята. Не иска това да е филм за снайперисти, нито за поредната прослава на съветския героизъм. Него го интересува личната гледна точка на редовите участници в драмата – не на генералите, партийните апаратчици и комисарите, а на обикновените хора, впримчени в кървавата вакханалия. Затова и неговият филм е предпазен от идеологически клишета и от рецидиви на соцреализма. Затова и войниците му се уповават на Бог, а не на Сталин или ВКП (б).

Киноспектакълът му всъщност е химн в защита на живота на земята, затова му е нужна и малко парадоксалната рамка с трагедията във Фокушима, която обрамчва сюжета, тъй като именно на финала става ясно, че Сергей Астахов – Сергей Бондарчук-младши, роден в ада на сталинградската битка, спасява живота на затрупани във Фокушима немски деца...

Може да се спори за режисьорския подход дали е било необходима да се акцентира на петимата бащи на Сергей и доколко е логично отбранявайки един възлов дом всички войници да се грижат за красивата Катя (Дори имаше язвителни забележки в руската преса, че филмът е трябвало да се казва „Те се сражаваха за Катя”!), но аз смятам, че това е ангажимент и риск на постановчика.

На мен ми хареса паралела на двете интимни драми Кан (Томас Кречман) – Маша (Янина Студилина), и Серьожа (Сергей Бондарчук-младши) – Катя (Мария Смолникова). И двете объркани, странни, невероятни. Носещи в себе си абсурдите и трагизма на времето. Маша осъзнава обречеността на своята любов и разбира, че ще бъде убита или от свои, или от немци. А Катя просто чака щастието си, което се материализира в нейния син, след като съветските снаряди унищожават дома, който е толкова важен за изхода на войната.

Режисьорът полага похвални усилия и след Никита Михалков прави опит за по-сложно и обективно разкриване образа на немския офицер. При Кан - Кречман липсва типичния хладнокръвен и жесток садист и убиец. Кан на Кречман е и любещ мъж, и смел войник, и горящ от амбицията офицер да докаже, че е незаменим завоевател, търсещ брод към Индия. Той по своему ни е дори симпатичен и е едно от най-ярките и убедителни актьорски достижения във филма.

Другите две приятни изненади са  Янина Студилина и Мария Смолникова, създали правдиви и достоверни образи, различни от стандартните клишета на медсестри и самоотвержени героини. Бондарчук държи на яркия и пищен спектакъл. Той знае, че във военен филм, пък бил той и камерна драма трябва да има пиротехника, батални сцени, кървави ръкопашни схватки, емоции и разтърсващи зрелищни мигове. И те са налице в „Сталинград”. При това заснети с учудващо майсторство от оператора Максим Осадский на фона на музиката на Анджело Бадаламенти. Дотолкова са силни и ефектно въздействащи, че ни напомнят популярна компютърна игра за войната, пренесена на големия екран. И още нещо - режисьорът е избрал не разточителното леене на разказа, а стегнатия и компактен сюжет, който да те хване за гърлото и да те държи в напрежение до финалните надписи.

Дали е научил урока си от своя учител Озеров или се е разграничил от грешките му е отделна тема, но неговият „Сталинград” е стегнат и завладяващ спектакъл. В него, разбира се, е налице силен хуманистичен и антивоенен патос. Усеща се и законната гордост на режисьора, че прави филм за обикновени хора – герои, чрез чийто усилия родината му побеждава в най-кръвопролитната война в името на живота на земята, но другояче не може и да бъде. В противен случай това не би било филм, сниман от руски режисьор, пък и дистрибутиран от „Калъмбия пикчърс”.

И за мен подобна специфика на режисьорския стил съвсем не намирисва на пропаганда или стремеж за възраждане на някакви имперски амбиции. Това е аромата на повествованието, чрез който творбата получава своя национален облик, готова за битката за „Оскар” 2013 за най-добър чуждоезиков филм.


_______________________

"Сталинград", 2013, 125 мин., реж. Фьодор Бондарчук, "Калъмбия пикчърс" и "Россия 1"

 


Автор: Борислав Гърдев

20.12.2013 - 15:03

Посетено: 3614


Етикети: Фьодор Бондарчук, филм, Сталинград, кино, отзиви, Борислав Гърдев, кинонаблюдател




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=18340&sid=80






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Джефри Мур в София и Пловдив
коментари: 0 посетено: 192
-
bg . Групова изложба "Близки срещи" в галерия ИСИ - София
коментари: 0 посетено: 112
-
bg . Лекция за френската лексика в романа "Тютюн" на Димитър Димов
коментари: 0 посетено: 177
-
bg . Националният военноисторически музей представя Голямата война през очите на малкия човек
коментари: 0 посетено: 121
-
bg . Ден на Института за литература към БАН
коментари: 0 посетено: 147
-
bg . Издателство Смол Стейшънс Прес в „Издателски вечери“ на Столична библиотека
коментари: 0 посетено: 128
-
bg . Росен Карамфилов е новият носител на Националната литературна награда „Владимир Башев”
коментари: 0 посетено: 2055
-
bg . Изложба "Измерения" на Габриела Тончева гостува в Бургас
коментари: 0 посетено: 264
-
bg . V Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството“
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . "Recycle yourself" - изложба живопис на Лиана Димитрова
коментари: 0 посетено: 264
-
bg . Над 140 посетители събра първата лекция от "Въведение в съвременното изкуство" в София
коментари: 0 посетено: 169
-
bg . Стоян Николов-Торлака представя „Иваил цар“ в Пловдив, Благоевград и София
коментари: 0 посетено: 192
-
bg . Представяне на романа „Рафаел" от Леа Коен
коментари: 0 посетено: 292
-
bg . Представяне на книгата „Международен маркетинг“ от доц. д-р Надя Маринова
коментари: 0 посетено: 146
-
bg . Галерия "Възраждане" представя Васил Генчев с "Олтар на вдъхновението"
коментари: 0 посетено: 142
-
bg . Премиера на романа „Пътят към Тива“ от Яница Радева
коментари: 0 посетено: 160
-
bg . Поетичен Никулден 2017
коментари: 0 посетено: 229
-
bg . Пети форум Малки графични форми - София 2017
коментари: 0 посетено: 162
-
bg . Представяне на стихосбирката "Напускане на спомена" от Вангел Имреоров
коментари: 0 посетено: 183
-
bg . Концерт-спектакъл на цигуларя Венцислав Василев и приятели
коментари: 0 посетено: 364
-
bg . "Букет" - изложба на Станимир Генов
коментари: 0 посетено: 184
-
bg . Александър Секулов – поет на месеца за ноември в Столична библиотека
коментари: 0 посетено: 204
-
bg . "Заедно в час" набира нови участници по програмата си до 20 ноември
коментари: 0 посетено: 230
-
bg . Румен Стоичков ни поднася "Сърце на длан"
коментари: 0 посетено: 164
-
bg . За филма „Възвишение”
коментари: 0 посетено: 1408
-
bg . Представяне на книгата „Романтиката на XIX век. Димитър Добрович (1816-1905) – живот и творчество”
коментари: 0 посетено: 215
-
bg . Откриване на Читателски клуб на НБУ
коментари: 0 посетено: 133
-
bg . Представяне на книгата "Дръвче" от Румен Иванчев
коментари: 0 посетено: 138
-
bg . Бардфестът: винаги различен, но и винаги постоянен
коментари: 0 посетено: 337
-
bg . Turn Around – новият видеоклип на Par Avion Band
коментари: 0 посетено: 230
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres