Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОБЩЕСТВО


Държавата гони младите от държавните сцени


Становище по повод заповед на Министерство на културата



Със заповед от 3 май тази година, Министерство на културата взе решение да не субсидира билетите продадени от държавните театри за представления, създадени като копродукция или гостуващи на техните сцени. 

Така голяма част от проектите на свободните театрални инициативи, получили финансиране на конкурсен принцип от същото това Министерство и други държавни институти, остават без шанс за реализация. До този момент държавата не поддържа открити сцени, не подпомага тяхното създаване и единственият начин за осъществяване на проекти, насочени към сценични пространства, са залите на държавните театри. От своя страна тази ограничителна стъпка на Министерство на културата обрича и самите държавни театри на застой и културно обедняване.

Въпросът, който Асоциация за свободен театър, Обсерватория по икономика на културата и Асоциация за свободна театрална инициатива поставят, е: Защо министерството спира разпространението на културните продукти, оценени като притежаващи особена художествена стойност, вместо да ги подкрепя?


СТАНОВИЩЕ

По повод заповед на Министерство на културата РД09-0206 от 3.05.2011

Заповед РД09-0206 от 3.05.2011 е проява на изключително тревожна тенденция в действията на Министерството на културата.
 
Първата крачка на така наречената театрална реформа се ограничи единствено с въвеждане на делегирани бюджети за държавните театрални и музикални организации, което стимулира комерсиалния подход, без да зададе каквато и да било посока за съдържание и културна стратегия, и игнорира всички останали изпълнителски продукти, освен тези на държавните културни институти. Тя за пореден път не уреди официално статута на независимия театрален продукт по никакъв начин.

Сега сме свидетели на следния факт - втора крачка, която променя правилата при заварено положение.

Министърът на културата издаде заповед РД09-0206, с дата 03.05.2011 г., с която държавата започва да санкционира правата на достъп до театрален продукт на театралната публика, като отказва дотации на билети при определени обстоятелства.

Необходимо е да се отбележи, че освен острите противоречия, които се съдържат в самата заповед и могат да бъдат тълкувани според случая, определени нейни точки реално поставят извън нормата важни за развитието на културата практики – копродукциите, груповите посещения на театър (например на ученици и детски градини), разпространението на театралния продукт извън мястото на производство и участието му  във фестивали, като санкционират с лишаване от субсидия всяко едно от тези действия.

Това, което изключително много тревожи нашите организации, е че новата заповед санкционира всеки вид сътрудничество между държавни сцени и свободни театрални субекти. Тя прави още по-трудна и реализацията на театрални проекти, субсидирани на конкурсен принцип.
 
Логично е да предположим, че проектите, реализирани чрез финансиране на конкурсен принцип, са с безспорно високо художествено ниво, след като още на етап идеен проект им е било гласувано доверие за финансова подкрепа от експертна комисия.

Ако въпреки това до този момент билетите, продавани от независими театрални организации, нямаха статут на дотирани, то оттук нататък и държавните театри, предоставили своите сцени за представяне на тези (оценени като притежаващи особено висока художествена стойност и затова подкрепени финансово проекти) ще бъдат санкционирани с лишаване от субсидия за всички билети, носещи приход на организацията автор.

Този параграф от заповедта говори за незаинтресованост от страна на Министерство на културата от реализацията на високооценените творчески проекти. Незаинтересованост дали финансовите средства, отделени от държавния бюджет (отпуснати от самото него и други държавни органи, подкрепящи културата), ще бъдат използвани ефективно.

Този акт води и до демотивация на държавните театрални сцени да обогатяват програмата си с нови изпълнителски форми, текстове, авторски идеи и личности.

За голяма част от независимите проекти държавните театрални сцени са единствен вариант за реализация и устойчиво разпространение, тъй като свободни театрални сцени, които държавата да поддържа, не съществуват.

Ето защо тази заповед всъщност отнема възможността за реализация и разпространение на театрални продукти, които са получили държавни средства, което прави разходването на пари за тях неефективно и обрича този сектор на деградация.

Нашият въпрос е: Защо министерството спира разпространението на културни продукти, оценени като притежаващи особена художествена стойност, вместо да ги подкрепя?

Защо този сектор е особено важен за изпълнителските изкуства и трябва да бъде грижа на всяка държава?
Това е полето за изява на най-младите автори и творци, които иначе не биха могли да се развият; пространството, в което регулярно се раждат новите форми, идеи и текстове – най-новите, съвременни тенденции в изпълнителските изкуства. Това е зоната, където културният обмен е най-активен, където се изпробват нови практики и методологии.

Това поле трябва да съществува и да е активно, за да захранва и развива целия театрален контекст. От него той може да си набавя нова енергия и съдържание, тъй като в противен случай е осъден на постепенно застаряване и безкрайна репродукция на стари образци, които постепенно губят връзка с аудиторията и притежават по-скоро историческа стойност отколкото жива актуалност.

Бидейки по своя характер по-скоро изследователски и експериментаторски, образователен и социален, залагайки на новото и важното в момента, а не на очакваното и гарантирано печелившето, свободният театър има нужда за своето развитие от реална и добре премислена държавна културна стратегия. От това биха спечелили всички.

През последните две години нашите организации развиват своята дейност с цел да допринесат за реална културна децентрализация в България, разработване на нови аудитории, достъп на публиките до разнообразен културен продукт, възможност за професионална реализация на най-младите професионалисти и развитие на нови форми в театъра. За това време те успяха не само да се включат в обществения дебат, но и да осигурят определени регулирани отношения с държавните сцени (досега единствените, на които можеше да се постигне устойчиво разпространение на културен продукт на изпълнителските изкуства).

С настоящата заповед на Министъра на културата, която сменя оповестените преди няколко месеца правила, всички договорености се обезсмислят, а най-младите и инициативни театрални професионалисти (и преди поставени от Министерството в неравностойна позиция) се оказват нежелани на държавните сцени. 


Асоциация за свободен театър
Председател на УС
Ида Даниел

Обсерватория по икономика на културата
Директор
Диана Андреева

Асоциация за свободна театрална инициатива
Председател на УС
Симона Попова




21.05.2011 - 21:39

Посетено: 2726


Етикети: театрална реформа, Министерство на културата, субсидии за театър, държавни сцени, свободен театър, открити сцени




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=12497&sid=18






ВАШИЯТ КОМЕНТАР
до АСТИ
diek2011-05-25 21:36:09
мноооого стилно написано без грам Жив български език. Събра се множко тежка канцеларска реч. А инак може и да искате, но Дайте, за да получите. И цирковите Артисти нищо не получават, раздават се...

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . „Морски сюжети” - изложба живопис, метал и скулптура на Венцислав Марков
коментари: 0 посетено: 55
-
bg . "Всяка година по същото време" с премиера във Велинград и Асеновград
коментари: 0 посетено: 71
-
bg . Духът на японското куклено изкуство оживява на сцената на Театър "Българска армия"
коментари: 0 посетено: 60
-
bg . „Див живот“ - изложба на Симеон Стоилов
коментари: 0 посетено: 68
-
bg . Изложба на участниците в Международно биенале на стъклото 2019 г.
коментари: 0 посетено: 61
-
bg . "In Belief is Power" - изложба на Христина Ташева
коментари: 0 посетено: 81
-
bg . България спечели две награди на Европейския конкурс за млади изследователи
коментари: 0 посетено: 71
-
bg . НБУ дари книги на изгорялото читалище в с. Катрище
коментари: 0 посетено: 74
-
bg . "Танц филм фест" показва 12 филма в навечерието на "Киномания"
коментари: 0 посетено: 80
-
bg . Духът на японската кукла Бунраку се пренася в Пловдив и София
коментари: 0 посетено: 73
-
bg . Филм на Мариус Куркински по разказ на Хайтов открива "Киномания"
коментари: 0 посетено: 55
-
bg . Софийската опера и балет присъжда най-високото си отличие на Райна Кабаиванска
коментари: 0 посетено: 74
-
bg . Канадска рок банда - гост на прощалния концерт на "Deep Purple" в София
коментари: 0 посетено: 71
-
bg . Новият филм на Роман Полански открива кино-литературния фестивал CineLibri
коментари: 0 посетено: 76
-
bg . Ренато Брузон със „Златен плакет“ от Софийската опера и балет
коментари: 0 посетено: 81
-
bg . „И в кротък унес чака тя…“ Иван Лазаров и българското изкуство през първата половина на ХХ век
коментари: 0 посетено: 129
-
bg . Изложбата „Музеят – неочакван, отворен, споделен“ с изненадващ финал в Националния военноисторически музей
коментари: 0 посетено: 91
-
bg . "Liber Mundi" - изложба фотографии и книги на Велин Белев
коментари: 0 посетено: 108
-
bg . "Прекалено много фотография" - изложба на Бранимир Каранович
коментари: 0 посетено: 159
-
bg . "Сънищата и сънотълкуването в българската традиционна култура" - публична лекция на проф. Анатол Анчев
коментари: 0 посетено: 228
-
bg . Национална литературна награда „Георги Черняков“ – 2019
коментари: 0 посетено: 190
-
bg . "Мечти и спомени" - изложба на Иван Стратиев
коментари: 0 посетено: 134
-
bg . Теодора Димова представя „Поразените” в София
коментари: 0 посетено: 179
-
bg . Откриване на индонезийска постоянна колекция в Национална галерия - Квадрат 500
коментари: 0 посетено: 157
-
bg . "Стъклени рисунки" - изложба на Дарина Цурева
коментари: 0 посетено: 132
-
bg . Концерт на Камерен ансамбъл „Софийски солисти“
коментари: 0 посетено: 119
-
bg . Български Хайку съюз ще участва в най-мащабното събитие за съвременна и традиционна японска култура "Aniventure Comic Con" 2019
коментари: 0 посетено: 110
-
bg . 55 години ще отбележи Театър 199 „Валентин Стойчев“ през новия сезон
коментари: 0 посетено: 93
-
bg . Лицата на градa. Произведения от фонда на СГХГ
коментари: 0 посетено: 189
-
bg . Виртуозът Елин Колев с изискан концерт във Варна
коментари: 0 посетено: 104
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти