Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




КИНОНАБЛЮДАТЕЛ


Изпепелени от слънцето 2: Цитадела


Минути за кино


Изпепелени от слънцето 2: Цитадела


Вместо на 4 ноември 2010 г. заключителната част на епопеята „Изпепелени от слънцето 2: Цитадела” излиза  на екран на 5 май 2011, в навечерието на 66-та година от победата над фашистка Германия. Гледах филма на Никита Михалков с напрегнато внимание. Не крия, че защитих втората част „Предстояние”, въпреки масираната атака срещу него. Затова сега обстойно обхванах 158-те минути екранно време, за да разбера не съм ли се подвел в оценката си. Сверих си часовника с руските критици и с редовите зрители на епоса.

Като цяло преобладава становището за талантлив неуспех, но по-приемлив в сравнение с „Предстояние”. Налице са мнения, че просто е нямало нужда от втората част, че Михалков направо е трябвало да снима „Цитадела”, тъй като тя хвърля мост към легендарния оригинал отпреди 17 години, но и че третата част на сагата е с дразнеща мозаечна структура, в която връзката между отделните важни сюжетни линии и образи е много рехава и условна. Подобни оценки ме озадачават, тъй като знам, че третият филм не е сниман отделно от втория, че е част от един общ, грандиозен замисъл и че сега е по-важно да се осмисли ЦЕЛИЯТ готов триптих, а не само заключителната му част.

Руската критика се вторачва само в „Цитадела” и открива куп слабости – това не е балада за войника, а приказка за супермена ген. Котов, няма стабилна драматургия (а автори на сценария са самият Михалков, Глеб Панфилов, Рустам Ибрахимбеков, Едуард Володарски, Владимир Мойсеенко и Александър Новотоцки!), има излишни дължини, на екрана се чувства осезаемо свръхегото на Никита Михалков, надделява мелодрамата...

Всъщност „Цитадела” е и антитеза на „Предстояние”, и негово допълнение. Той не е толкова зрелищен и атрактивен като него, но е логично и смислово ПРОДЪЛЖЕНИЕ на втората част на епоса. „Цитадела” търси връзката и с оригинала – най-вече при срещата на Котов и офицера от НКВД Дмитрий Арсентиев (Олег Меншиков), която не завършва с кървав дуел, а съвсем неочаквано, но пък закономерно, с прибирането на полковника в затвора, както и при връщането на Котов в дачата му, където той, накичен с лампазите на генерал-лейтенант, трябва да търпи истериите на жена си Маруся (Виктория Толстоганова) за своето предателство към нея и дъщеря му, изтръгнато със зверски насилия в душегубките на НКВД, и да осъзнае с болка и тъга, че  идилията от 1936 г. никога няма да се върне и той повече няма да има ТОВА СЕМЕЙСТВО, което е оставил, преди да потъне в смъртоносните лапи на ГУЛАГ...

Харесва ми друго в заключителната част на Михалковия епос – покрай идващите малко в повече ексцентрични сцени с монтаж на атракциони – особено ярко свидетелство е сватбата на жп гарата, като контрапункт на душевната драма на Котов, разделил се завинаги със своята съпруга, постановчикът, заедно със съсценаристите си, открехва завесата и към тъмната страна от биографията на легендарния комдив. Оказва се, че той съвсем не е чист като сълза и това много добре го знае другарят Сталин – Максим Суканов. През 1919 г. Котов убива свещеник, а две години по-късно съзнателно и свирепо потушава бунта на тамбовските селяни. И когато попада в лагер, трябва – според непобедимата сталинска логика - да си отговори на въпроса не „Защо”, а „За какво?” е там...

Срещата Котов – Сталин е вторият по важност и значимост фундамент на филма, след дуела Котов – Арсентиев. За разлика от сблъсъка с полковника от НКВД, в който има и много фарсови и трагикомични детайли, този със Сталин, решен изцяло в мрачни краски от оператора Владислав Опелянц, е изпълнен с дълбок вътрешен драматизъм. По време на аудиенцията генералът мълчи, пие с достолепие чай и след това напуска кабинета с ясното съзнание, че ще бъде поредната жертва на „бащата на цялото прогресивно човечество”. Не може и да бъде другояче, след като от него се иска с 15 000 затворника, въоръжени с дървени палки, да превземат силно укрепена немска цитадела, за да даде пример на останалите съветски войници, чийто подтекст е смразяващо ясен - „Не е важно колко ще са жертвите, но ВСИЧКИ трябва да разберат, че във водената война пътят може да бъде само НАПРЕД и към ПОБЕДАТА!

Признавам, че оттук до края на филма Михалков променя рязко стилистиката. Той твърдо и категорично се насочва към one man show, акцентирайки основно на своя герой, който наистина се превръща в супермен, водещ войната по СВОИ правила и ЗАКОНИ и логично преследващ личните цели, които се свеждат основно до това ДА ОЦЕЛЕЕ, ДА ПОБЕДИ, ДА НАМЕРИ дъщеря си Надя (Надежда Михалкова) и на финала, яхнал победоносно танка, начело на голяма армада, досущ като един съветски Ервин Ромел, да се отправи към Берлин...

Така Никита Михалков демонстративно доказва, че той е ГОСПОДАРЯТ на проекта и НЕГОВИЯТ герой ще има съдба, каквато той смята за най-удачна. Затова Котов се превръща в легенда, след като оцелява при атаката на крепостта, взривила се чудодейно и зрелищно досущ като оръдията на Навароне от легендарния хит на Дж. Ли Томпсън от 1961 г. Запазвайки генералските си лампази, Котов – Михалков всъщност защитава ненатрапчиво лайтмотива на творбата – за да се спечели войната с агресора, трябва да се победи врага вътре в нас – от страха от смъртта до главорезите от заградителните отряди...

Тази гледна точка ми импонира. Логично е Михалков (главен продуцент, съсценарист, постановчик и водеща звезда) да бъде ГЕРОЯТ на спектакъла, да спечели своята мръсна война и да се превърне в народен водач, алтернатива на самия Сталин. Иначе съм съгласен, че фрагментарната структура на сюжета пречи за пълноценното му осмисляне, но смятам, че тя е съзнателно търсена за нужния обхват на замисъла, който трябва да се възприеме като ЕДИННО ЦЯЛО, а не просто като трета част от военната епопея.

И още нещо добавям за финал – опитът от „Изпепелени от слънцето” (1994-2011) ще бъде полезен не само за Никита Михалков, но и за цялото руско кино. С всичките му недостатъци, той си остава явление и необходим плацдарм, по който трябва да минат следващите ентусиасти, желаещи да разкрият драмата на най-кървавия конфликт в човешката история. Защото знаем много добре, че в бившия СССР и сега в Русия продължават да се снимат военни продукции, но ИСТИНАТА за Отечествената война, все още не е казана напълно.

Епопеята „Изпепелени от слънцето” прави много важна крачка в тази насока. След нея определено ще бъде по-лесно.

_____________
„Изпепелени от слънцето 2: Цитадела”, 2011, 158 мин., Русия, Франция, Германия, реж.–постановчик Никита Михалков, производство ТТТ, Централ Партнершип
.


Автор: Борислав Гърдев

11.05.2011 - 23:38

Посетено: 5009

Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=12366&sid=80






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Джефри Мур в София и Пловдив
коментари: 0 посетено: 192
-
bg . Групова изложба "Близки срещи" в галерия ИСИ - София
коментари: 0 посетено: 112
-
bg . Лекция за френската лексика в романа "Тютюн" на Димитър Димов
коментари: 0 посетено: 177
-
bg . Националният военноисторически музей представя Голямата война през очите на малкия човек
коментари: 0 посетено: 121
-
bg . Ден на Института за литература към БАН
коментари: 0 посетено: 147
-
bg . Издателство Смол Стейшънс Прес в „Издателски вечери“ на Столична библиотека
коментари: 0 посетено: 128
-
bg . Росен Карамфилов е новият носител на Националната литературна награда „Владимир Башев”
коментари: 0 посетено: 2050
-
bg . Изложба "Измерения" на Габриела Тончева гостува в Бургас
коментари: 0 посетено: 264
-
bg . V Международна научно-практическа конференция “Управленски и маркетингови проблеми в изкуството“
коментари: 0 посетено: 168
-
bg . "Recycle yourself" - изложба живопис на Лиана Димитрова
коментари: 0 посетено: 264
-
bg . Над 140 посетители събра първата лекция от "Въведение в съвременното изкуство" в София
коментари: 0 посетено: 169
-
bg . Стоян Николов-Торлака представя „Иваил цар“ в Пловдив, Благоевград и София
коментари: 0 посетено: 192
-
bg . Представяне на романа „Рафаел" от Леа Коен
коментари: 0 посетено: 292
-
bg . Представяне на книгата „Международен маркетинг“ от доц. д-р Надя Маринова
коментари: 0 посетено: 146
-
bg . Галерия "Възраждане" представя Васил Генчев с "Олтар на вдъхновението"
коментари: 0 посетено: 142
-
bg . Премиера на романа „Пътят към Тива“ от Яница Радева
коментари: 0 посетено: 160
-
bg . Поетичен Никулден 2017
коментари: 0 посетено: 229
-
bg . Пети форум Малки графични форми - София 2017
коментари: 0 посетено: 162
-
bg . Представяне на стихосбирката "Напускане на спомена" от Вангел Имреоров
коментари: 0 посетено: 183
-
bg . Концерт-спектакъл на цигуларя Венцислав Василев и приятели
коментари: 0 посетено: 364
-
bg . "Букет" - изложба на Станимир Генов
коментари: 0 посетено: 184
-
bg . Александър Секулов – поет на месеца за ноември в Столична библиотека
коментари: 0 посетено: 204
-
bg . "Заедно в час" набира нови участници по програмата си до 20 ноември
коментари: 0 посетено: 230
-
bg . Румен Стоичков ни поднася "Сърце на длан"
коментари: 0 посетено: 164
-
bg . За филма „Възвишение”
коментари: 0 посетено: 1408
-
bg . Представяне на книгата „Романтиката на XIX век. Димитър Добрович (1816-1905) – живот и творчество”
коментари: 0 посетено: 215
-
bg . Откриване на Читателски клуб на НБУ
коментари: 0 посетено: 133
-
bg . Представяне на книгата "Дръвче" от Румен Иванчев
коментари: 0 посетено: 138
-
bg . Бардфестът: винаги различен, но и винаги постоянен
коментари: 0 посетено: 337
-
bg . Turn Around – новият видеоклип на Par Avion Band
коментари: 0 посетено: 230
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres