Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Реконструкция
Цвета Делчева
Мъже
Георги Марков
Обичате ли Брамс?
Франсоаз Саган
Айша
Хенри Райдър Хагард
Отчаяние
Владимир Набоков

ОТЗИВИ


Инерцията на едно непознато за публиката начало


Ръкопис, отлежал повече от 4 десетилетия


Инерцията на едно непознато за публиката начало


“Вие привидно ще мислите, че картините, изграждани от мене, ще ви достигнат, отразяващи се във вашето разбиране. Страдания на моменти, красота на трагедия, нищожна стойност в моите обятия без стойност, насочено и праволинейно, все повече отдалечаващи се и разпадащи се в ритъма на неповторимост, неизчерпаем източник, театрално впечатление, изкуствена пристройка, така реално възприемана от вас и от мене на мястото на нещо друго, което е по-страшно поради своята незабележимост, невъзможност, отметната за сметка на едно възвръщане назад, по причина, недостигаща до съзнанието, и вие ще мислите, че картините, произвеждани образно от вас, ще ви достигат, отразявайки се във вашето съзнание в невъзможност да се обърнете към предмета. Леден поглед ви изстудява, Анека тегли своята дреха за гърдите си, погледът й тежко се снишава и затваря, сънят - смърт без граници... безредието на собствения ви език отразяващо безредието на езика ми... неуловим и отражаем, чувствителен като движението на светлината, създаваща очертания, тази липса на релеф, разграниченост, това еднообразие, покриващо фразата, подсилващо се от необичайната й настройка, смесени напеви, припеви, звукове, появяващи се на интервали, първобитни гласни, крясъци, следващи се в неразкъсани редици, униформени и заплашителни, в своя бавен, но сигурен марш, преминавайки по тръпнещите мостове, разстилайки се в равнината като народ, който воюва... […] Вие привидно ще мислите... Вие привидно мислите, че картините, разкривани от мене, ви достигат, отразяващи се във вашето и моето разбиране... Стрелки от часовник, преминаващи по циферблата за секунди, непреодоляващи собствената си двупосочност, тези миражи, насочващи ме...”



Това е цитат от текст, писан през 1968 г. от един 21-годишен български младеж, намиращ се по онова време в Клермон Феран. Думите в езика на този текст носят семантични проекции по начин, по който тогава, а и доста след това вероятно никой в България не е писал. Няма такъв текст в българската литература, не само по времето, когато е писан, а може би и въобще. Ръкописът, писан в края на 60-те, не е издаван, отлежава повече от четири десетилетия. И доживява да се превърне в книга едва днес, в средата на 2010 г., когато неговият автор,
Русчо Тихов, е прехвърлил шейсетте.

През 1969 г. впрочем младият автор изпраща ръкописа си на 27-28-годишната Юлия Кръстева, защитила през 1968 г. докторат по семиология в Париж, и тя му връща отговор с оценката си. В писмо до него, носещо дата 2 март 1969 г., Кръстева казва:

“Българският език, още не познал законите на рационализма, още невежа за строгата логика на класицизма, очевидно се съпротивлява на всяко “писане”, което се стреми да “изработи” анти-рационалното: логиката на подсъзнанието (грубо казано). Фолклорните опити на Радичков да въведе с “черен хумор” някакъв своего рода “поток на съзнанието” са струва ми се нестабилна още база за това изграждане, което вие предприемате. С други думи, нашият език започва от “нула” и ако иска да е на равнището на века, трябва да руши от най-високото. “Трагична участ” може би, но и единствената теоретически и политически (да не кажа “морално”) възможна. Така че, нека “родната реч” да е изнасилена (деепричастия, сег. причастия, несвършващи фрази и пр.) – щом е, за да й се влее нова логика! […]

Напълно съм съгласна с “еротиката”, с “производствения процес”, със “съда над “Аз-а” и пр. На места ми се струва все пак, че le signifié тъпче на място повече, отколкото е нужно. Формализъм без солидно signifié е въртележка. Нужен е нов мит, а митът се гради с отломки от стари.”


Защо този текст, тази книга, чака толкова дълго?

Дали той наистина достатъчно е изпреварил времето, българското си време, че инерцията му би била достатъчна да покрие всички минали междувременно поколения и години? Дали някой от читателската или критическата публика ще види чрез този текст как някой от поколението, родено в България след края на Втората голяма война, е бил част от езиковите (и от всички други тенденции и търсения впрочем) на 60-те, от едно почти митично за Европа и света десетилетие? Пишейки на български, не на някакъв друг език; чупейки структурите точно на този език или минавайки през тези структури с риск за чупещите/счупвани сетива. 

Изкушеният да види дали е така читател, бил той на 20, 40 или 60, може да се опита да намери тази книга. Изкушеният пишещ брат от което и да е поколение най-вероятно ще се учуди, че някой български автор е писал така през 60-те.

42 години по-късно Русчовата “Инерция” вижда бял свят, една от малкото или всъщност единствената, която е рискувал да опише.


--------------------------
Русчо Тихов, “
Праволинейна инерция”, Издателство “Парадокс”, С., 2010


Автор: Мариана Христова

03.06.2010 - 13:21

Посетено: 1842


Етикети: публиката




Вземи линк към публикацията:

https://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=10142&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . "Мечти и спомени" - изложба на Иван Стратиев
коментари: 0 посетено: 51
-
bg . Теодора Димова представя „Поразените” в София
коментари: 0 посетено: 55
-
bg . Откриване на индонезийска постоянна колекция в Национална галерия - Квадрат 500
коментари: 0 посетено: 62
-
bg . "Стъклени рисунки" - изложба на Дарина Цурева
коментари: 0 посетено: 59
-
bg . Концерт на Камерен ансамбъл „Софийски солисти“
коментари: 0 посетено: 65
-
bg . Български Хайку съюз ще участва в най-мащабното събитие за съвременна и традиционна японска култура "Aniventure Comic Con" 2019
коментари: 0 посетено: 59
-
bg . 55 години ще отбележи Театър 199 „Валентин Стойчев“ през новия сезон
коментари: 0 посетено: 46
-
bg . Лицата на градa. Произведения от фонда на СГХГ
коментари: 0 посетено: 164
-
bg . Виртуозът Елин Колев с изискан концерт във Варна
коментари: 0 посетено: 55
-
bg . Конкурс "Нов поетически превод"
коментари: 0 посетено: 419
-
bg . Изложба "Думи, образи, места. 140 години от обявяването на София за столица"
коментари: 0 посетено: 227
-
bg . Театър пред Чинията на Бузлуджа и изложба “Нонумент” в Музея на хумора
коментари: 0 посетено: 86
-
bg . Световни имена в научните среди пристигат в България по повод EUCYS 2019
коментари: 0 посетено: 111
-
bg . "10 weapons drawings" - изложба на Деян Янев в Галерия Гешов
коментари: 0 посетено: 136
-
bg . Литературните маршрути през септември и октомври
коментари: 0 посетено: 114
-
bg . Премиера на "Чехов търси талант" по Нийл Саймън
коментари: 0 посетено: 148
-
bg . Проверка на грамотността и богата културна програма са част от „Алея на книгата“ - София
коментари: 0 посетено: 135
-
bg . Уличният фестивал 6Fest превръща пловдивския квартал "Капана" в Душата на карнавала
коментари: 0 посетено: 121
-
bg . "Сиела" без цензура на Aniventure Comic con 2019
коментари: 0 посетено: 120
-
bg . Премиера на книгата "Захарното дете" от Олга Громова
коментари: 0 посетено: 208
-
bg . Премиера на „Граждани с безсмислен вот” – новата публицистична книга от проф. Валентин Мутафчиев
коментари: 0 посетено: 152
-
bg . Издателство "Омофор" очаква авторски снимки за фотографска изложба "Православието - светлината отвътре"
коментари: 0 посетено: 307
-
bg . Българската традиция и модерното изкуство се срещат в музикален пърформанс “Седемте чудеса на България”
коментари: 0 посетено: 105
-
bg . "Rotations" - изложба на Венелин Шурелов в Париж
коментари: 0 посетено: 91
-
bg . Разказ на Явор Цанев печели Конкурс "Нова социална проза"
коментари: 0 посетено: 419
-
bg . Галерия Sariev представя: Изложба на Уилфрид Алмендра
коментари: 0 посетено: 141
-
bg . "Обратно в утрото на бъдещето" - изложба живопис на Елица Матеева-Паскинс
коментари: 0 посетено: 174
-
bg . "Палати от колиби" - изложба на Mиряна Тодорова
коментари: 0 посетено: 179
-
bg . Книгите се броят наесен - рекорден брой издателства и книгоразпространители участват на "Алея на книгата" - София
коментари: 0 посетено: 194
-
bg . Анимацията "Физика на тъгата" на Теодор Ушев със световна премиера в Торонто
коментари: 0 посетено: 134
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>






 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: https://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти