Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Хроника на камък
Исмаил Кадаре
Време секънд хенд
Светлана Алексиевич
Будистки плаж
Васил Георгиев
Един след полунощ
Керана Ангелова
Издирваният
Лий Чайлд
Квантова психология
Робърт Антон Уилсън

МУЗИКА


"Лучия ди Ламермур" - неведомата граница между любовта и лудостта


Предпремиерни спектакли във Варненската опера през февруари


"Лучия ди Ламермур" - неведомата граница между любовта и лудостта

◊ СЪБИТИЕТО

На 24 и 27 февруари 2017 г. варненската публика аплодира предпремиерните спектакли на „Лучия ди Ламермур” от Доницети, режисьорски прочит на Огнян Драганов, диригент Вилиана Вълчева, сценография Димо Костадинов, костюми Салваторе Русо – Италия.

Солисти: Ирина Жекова, Илина Михайлова и Мария Павлова (Лучия), Пламен Димитров и Свилен Николов (Енрико), Арсений Арсов и Михаил Михайлов (Едгардо), Евгений Станимиров и Гео Чобанов (Раймодно), Бойка Василева (Алиса), Пламен Долапчиев (Нормано), Христо Ганевски (Артуро). Ролите са дебютни за солистите, с изключение на Арсений Арсов.

Участват оркестър на Държавна опера Варна с концертмайстор Красимир Щерев, хор с диригент Стефан Бояджиев и балет на Държавна опера Варна с балетен педагог Светлана Тоншева, възпитаници на Варненската детско-юношеска опера с худ. ръководител Ганчо Ганчев.

 

◊ ПОСТАНОВКАТА

Режисьорът Огнян Драганов

Оперният шедьовър „Лучия ди Ламермур“ на Гаетано Доницети е заглавие, забулено с мистика и красота - красиво пеене, красива музика... В тази постановка добавяме и красиви сценография и костюми – дело на Салваторе Русо, дългогодишен художник на Римската опера и на Димо Костадинов, сценограф на Държавна опера Стара Загора. На сцената оживява любовта в една вълнуваща оперна история. Любовта, заключена в душата на едно младо момиче. Любов, която всички възприемат като лудост. В постановката ще видим алегорични моменти, костюми – класически и фантастични, хора и видения... Светът на „Лучия ди Ламермур“ е свят на полярности и красота. Противопоставяне между онова, което човек е принуден да прави тук, долу, на земята - и това, което очаква да получи от oнзи, по-добрия свят...

Ирина Жекова – Лучия ди Ламермур

Дебютът ми в „Лучия ди Ламермур” е 21-ва роля в моя репертоар. Партията на Лучия е изключително красива и отговорна във вокално и артистично отношение. По време на операта това младо момиче преминава през различни състояния, които трябва да се преживеят и покажат чрез гласа. Лучия е искрено влюбена в своя Едгардо, но заради отколешната вражда между двата благороднически рода и политическата конюнктура брат й я принуждава да се омъжи за друг. Врекла се във вечна любов на Едгардо, тя не може да преживее разбитите си мечти и в първата брачна нощ убива съпруга си.

Технически трудна, партията е написана в голям диапазон, който обхваща повече от две октави. В прочутата ария на полудяването трудността произлиза от бързия преход между лирични, драматични и колоратурни моменти. Изисква се огромна подготовка и майсторство да го направиш.

Илина Михайлова – Лучия ди Ламермур

Досега съм пяла в няколко опери на Доницети, като „Любовен еликсир”, „Дон Паскуале”, „Дъщерята на полка”, но „Лучия ди Ламермур” е нещо съвсем различно. Лучия е изключително драматичен и многопластов персонаж, който Доницети пресъздава с много сложна във вокално и психологическо отношение партия. Композиторът насища музиката с ефирни колоратури и екстремни височини, които се редуват с плътни лирични или драматични моменти. Фразите са дълги и самата партия е обемна. За това може да се съди дори само от факта, че Лучия се появява на сцената още в увертюрата и не излиза до края на представлението.

В режисьорското си решение Огнян Драганов акцентира най-вече върху въображаемия свят, в който изпада Лучия. Невинно младо момиче, което мечтае за любов, но не я получава от семейството и близките си, тя загърбва реалността и потъва в своя собствена вселена. Там духове танцуват около нея, там й се привижда любимият Едгардо на бял кон, единствено там Лучия е щастлива.

В търсене на филмово внушение, действието прелива от кадър в кадър, не без помощта на въртящата се сцена и съвременните технологии, които непрекъснато засилват напрежението. За разлика от някои други версии, тук не е спестено дори убийството, което в заслепението си Лучия извършва. Логично изведена като концепция, „Лучия ди Ламермур” на Огнян Драганов е една зрелищна постановка за онази неведома и толкова трудно уловима граница между любовта и лудостта.

Aрсений Арсов - Едгардо

Преди 31 години дебютирах в „Лучия ди Ламермур” в същата роля. Участвал съм общо в 5 постановки на операта във Варна, София и Бургас. Да изпълнявам партията на Едгардо за мен е щастие и изпитание, защото времето е безпощадно. Това е върхът на белкантото, който изисква тенор с много големи технически възможности и най-вече безапелационното владеене на висок регистър. Доницети е композирал каденци за лежерен тенор, съдържащи тонове от сопрановия и колоратурно-сопрановия регистър - ми на трета октава от края на любовния дует в първо действие, както и до диез във финалната предсмъртна ария на Едгардо. Музикалното внушение обрисува героя като рицар с драматично мъжествено присъствие. Сюжетът за двамата млади влюбени се родее донякъде с Шекспировата драма „Ромео и Жулиета”. Вокалната линия, претрупана от мелизми (украшения), носи характеристиките на оцветеното пеене - белкантовото пеене, което се състои именно в тези украшения. Много я обичам тази роля, една от първите роли в творческия ми път. Бях много млад, а когато се връщаш към младостта, не може да не се вълнуваш.

Друга особеност на „Лучия ди Ламермур” е пределно стегнатата, бърза и динамична кантилена - фразата на пеенето. По негласно единодушие на певческото съсловие се смята дори, че в „Лучия ди Ламермур” има неизпеваемо трудни места, изискващи гласова свръхдаденост. Чест е за нашия оперен театър в тези трудни времена да посяга към подобно заглавие.

Впечатление прави неимоверно динамичната и съвременна режисура на Огнян Драганов. Тя предпоставя обстойно и внимателно познаване на сюжета, либретото и музикалните детайли. Свеждайки конкретните неща до абстракция, постановката отправя своите послания чрез гениалната музика на Доницети.

Михаил Михайлов – Едгардо

Отдавна съм си набелязал ролята на Едгардо. Написана за лиричен тенор с хубав тембър и висок регистър, тя е подходяща за моя глас. Това е една от основите партии на Алфредо Краус, квалифициран като лежерен тенор - висок лиричен тенор. Особеното тук е, че наред с лиричните високи моменти присъстват и моменти на драматизъм и това съчетание прави ролята трудна. В първо действие има един много разгърнат дует с Лучия, вокално много труден и драматургически построен така, че не позволява никакви съкращения, което за музикалните номера от тази епоха не е типично.

Интересното в тази постановка е различният режисьорски прочит на Орлин Драганов, който внася радикална трансформация в персонажа на Едгардо. Той се явява не като реална личност, а като проекция на Рицаря на бял кон в съзнанието на Лучия. Това изисква героят да бъде драматургически статичен, някъде на границата между съня и действителността. Статиката определено създава трудности, защото партията е драматична и цялата нейна драматика трябва да дойде само от гласа.



Автор: Виолета Тончева

25.02.2017 - 16:50

Посетено: 513


Етикети: Държавна опера Варна, Лучия ди Ламермур, Доницети, Огнян Драганов, Вилиана Вълчева




Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25181&sid=15






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . "Лучия ди Ламермур" - неведомата граница между любовта и лудостта
коментари: 0 посетено: 513
-
bg . 3 март в Софийската филхармония!
коментари: 0 посетено: 266
-
bg . Почит към Ал Жиро
коментари: 0 посетено: 855
-
bg . Концерт Великопостни песнопения
коментари: 0 посетено: 459
-
bg . Кавалджия, гайдар и вокали в „Музика в портрети“ на Оркестъра за народна музика на БНР
коментари: 0 посетено: 250
-
bg . Музика и музикални инструменти в театъра
коментари: 0 посетено: 365
-
bg . Френски цигански суинг на живо в София
коментари: 0 посетено: 262
-
bg . Максим Рисанов в Софийска фимхармония с творба на Добринка Табакова на 26 февруари!
коментари: 0 посетено: 426
-
bg . Заедно за Дидо - детско матине
коментари: 0 посетено: 414
-
bg . Среща с „Mr. Sax” в Първо студио на БНР
коментари: 0 посетено: 213
-
bg . Теодосий Спасов, Еманюел Росфелдер и Дуо Шаламов в Софийската филхармония
коментари: 0 посетено: 1458
-
bg . Българският джаз в подкрепа на Дидо
коментари: 0 посетено: 682
-
bg . „Реквием” на Моцарт за 30 години от кончината на маестро Добрин Петков
коментари: 0 посетено: 509
-
bg . Песен за любовта в Софийската филхармония
коментари: 0 посетено: 293
-
bg . Хитовата група от бивша Югославия „Биело Дугме“ за първи път в България
коментари: 0 посетено: 571
-
bg . Хот джаз джем. Перкусионистът е в публиката
коментари: 0 посетено: 397
-
bg . Оперно пиршество в Софийската филхармония на 3 февруари
коментари: 0 посетено: 340
-
bg . Тънък барутен дим и топовни гърмежи в зала "България" на 29.01.
коментари: 0 посетено: 185
-
bg . Концерт на Миша Майски със Симфоничния оркестър на БНР
коментари: 0 посетено: 766
-
bg . Хот джаз джем в "Чайната"
коментари: 0 посетено: 395
-
bg . „Сътворението на звука” – самостоятелен концерт на Георги Дончев
коментари: 0 посетено: 300
-
bg . Духът на Бетовен се е вселил в Жан-Бернар Помие
коментари: 0 посетено: 303
-
bg . Виртуозите от Оркестъра за народна музика на БНР ще разкрият красотата на фолклора пред деца и ученици на 20 януари
коментари: 0 посетено: 395
-
bg . Музиката на Кристиан Елзесер за първи път в България с Биг Бенда на БНР
коментари: 0 посетено: 308
-
bg . Любимият тенор на българите е Лучано Павароти
коментари: 0 посетено: 913
-
bg . Блус и рок с Роджако бенд в клуб „Studio 5”
коментари: 0 посетено: 269
-
bg . СНежен джаз за деца
коментари: 0 посетено: 464
-
bg . Неповторимият Светлин Русев и блестящата Йоръм Сон на една сцена
коментари: 0 посетено: 499
-
bg . Хишам Габр от Операта в Кайро дирижира в Пловдив
коментари: 0 посетено: 228
-
bg . Радио Бинар излъчва откриването на уникалната „Елбфилхармони“ в Хамбург
коментари: 0 посетено: 342
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Shoes & Handbags
bg Dictionnaires techniques
bg Laptops & Notebooks
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Valid XHTML 1.0 Transitional