Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

НЕТ@КЦЕНТИ


И днес е понеделник


Медиен обзор (138)


И днес е понеделник


◊ ЮБИЛЕЙ

ЧРД, Интернет!
 
Интернет празнува рожден ден. Преди 20 години, през месец март 1989, започва техническото развитие на "Уърлд Уайд Уеб" - световната мрежа. От тогава насам интернет претърпява развитие, което надали може да бъде по-динамично. Междувременно мрежата се ползва от 1,3 милиарда хора, преценяват експертите.
(...)
Нещата се променят едва вследствие на научно-изследователската работа на Тим Бърнърс-Лий. През 80-те години той работи в ядрено-изследователския център CERN в Швейцария. Не му достига възможността бързо и без излишни усложнения да представя научните си разработки пред обществеността. Именно това, което днес е безпроблемно възможно чрез интернет.

Немислимото се превръща в реалност

Бърнърс-Лий разработва след 1989 година всичко, което е необходимо за създаването на страници в интернет и извикването им. Той програмира и първия мрежов сървър, който може да съхранява документи за световната мрежа. Той изобретява и първия браузър, защото само посредством браузър е възможно да се извикват страниците на компютъра. На Бърнърс-Лий му хрумва и идеята за свързване на документи помежду им - по този начин са изобретени линковете.


◊ ОБЩЕСТВО

Държавата, за която всички се грижат и е винаги понеделник
Любослава Русева

"- Какъв ден е днес?
Аурелиано му отвърна, че е вторник.
- Така си мислех и аз - рече Хосе-Аркадио Буендия. - Но изведнъж разбрах, че продължава да е понеделник, както вчера. Виж небето, виж стените, виж бегониите. И днес е понеделник."

(...)
Теория за несвършващия понеделник, както и приложението й под формата на Правилник за живеене в понеделниците.

Първо теорията:
- В държава, в която има много дупки и много работни групи, винаги е понеделник. Това е денят на добрите намерения. Всеки, както знаем, спира цигарите от понеделник. Затова във вторник всичко е, "както вчера", а в сряда, четвъртък, петък, събота и неделя - всичко е, както в понеделник.
(...)
- В държава, в която има много дупки и много работни групи, контейнерите за смет винаги преливат дори и да са дошли или ще идват хиляди евроексперти. И това е така, защото моделът на нейното управление е не да решава проблемите, а да ги задълбочава. В най-добрия случай да сигнализира за тях.

Оттук и споменатият по-горе Правилник за живеене в понеделниците...

Образователната система - всеобщо ненужна
Димитър Петков

1. Всички родители в България са на мнение, че образователната ни система е под всякаква критика. Учебниците са написани по такъв начин, че не просто децата, а самите родители не могат да разберат какво пише в тях. Ако родителите не разбират учебниците, как ще ги разберат децата?

2. Децата са толкова претоварени от уроци и домашни, че "работното" им време е много по-дълго от това на самите преподаватели и родители. Справедливо ли е да ги товарим и да изискваме от тях повече, отколкото ние самите бихме издържали?
(...)
7. На системата й трябват зубрачи и преписвачи, защото в противен случай децата започват да мислят и стават "опасни".

8. Защо преподавателите са с ниски заплати? Много просто: за да може голяма част от кадърните да избягат, друга част да са демотивирани, а третата да се корумпират. Това според мен е целенасочена политика.


◊ РАЗГОВОРИ

Чалгата е продължение и дете на соц-попа
Явор Дачков разговаря с музиколога Леа Коен

(...) Оттук идва и това, което наблюдаваме в момента. Има един реванш на соц-попа или опит за реванш на соц-попа върху фолка и чалгата. Чалгата е едно продължение и едно дете на соц-попа, но то се проявява в нови форми, много по-агресивни, брутални, нахални. Въпреки че, ако се отдели чисто музикалната от чисто текстовата страна, ще се види, че разликата не е много голяма. Чисто от музикантска гледна точка соц-попът и чалгата не са много различни. Чалгата внесе някои елементи, които дойдоха не от българската, а от сръбската и от турската музика, малко от гръцката и т.н. - един балкански буламач, който обаче беше оцветен с тази много цветиста лексика, която отразява вкуса на новия естаблишмент, който си поръчва тази чалга. Всъщност това, което прави голямата разлика, е текстовото послание. Текстовото послание в миналото беше: „ти другарю наш ела… виж това… виж онова…”, винаги имаше и за любовта, особено тази към родината, към майката, към такива неща, които не могат да бъдат подложени под съмнение, докато сега, както знаете, се говори за съвършено други неща. Аз смятам, че преди двадесет години голяма част от нашите звезди на соц-попа направиха опит да минат в друго измерение, но този опит не беше много успешен. Защо? Аз не казвам, че няма и хубави песни, аз лично си спомням няколко на Георги Минчев – „Бяла тишина” – това е песен, която ще остане завинаги. Такива песни написа и Кирчо Маричков, Васко Найденов изпя такива песни, т.е. има неща, които се появиха в края на 80-те години, когато вече беше отминал малко диктатът на „Златния Орфей”, на постановленията на ЦК за звуковата среда и т.н. Всички текстове на естрадните песни, които минаваха през „Златния Орфей”, се преглеждаха в един отдел на ЦК. Това е всеизвестно. Имаше постановления за звуковата среда, за естрадната музика и т.н. Те представляваха, тези всички певици, поп звезди, част от естаблишмента. Те получаваха звание „заслужили народни артистки”, ставаха министерски снахи и т.н. Това смеси нещата в една твърде, как да кажа, далеч от демократичната, конкуренция в този бранш, поради което ги направи и доста временни и именно по тази причина те бяха така лесно изтласкани от чалгата, от силикона, от мутренския вкус и т.н.

Дакелът беше спасителят
Сибиле Левичароф
Интервюто води Кристоф Шрьодер

- Във вашия роман „Апостолоф“ една жена пътува заедно със сестра си и един шофьор през България. Това е една окаяна, грозна, опустошена страна. Реалистично ли е това представяне? Или то трябва да се припише по-скоро на афектите на разказвачката?

- То е смесица от двете неща. Афектите на наблюдателката са пресилени и заострени по един изкуствен начин. Но от друга страна, ако едно пътуващо и наблюдаващо око би проследило маршрутите от романа, то би се сблъскало с достойни за съжаление условия на живот; с хора, които се намират в отчаяно положение. В романа това не е степенувано по журналистически и подкрепено с факти – разказвачката просто се оглежда и прави от това своите ожесточени заключения.

- Едно второ място на действието е щутгартското предградие Дегерлох. Там, през четиридесетте години на миналия век, е възникнала една малка българска общност, от която произлизате и самата вие. Това изглежда изключително странно. Как се е създала тази общност?

Това беше една много малка група; именно затова тя беше още по-екзотична от някое по-голямо емигрантско обединение. Там социалните прослойки бързо се разграничават едни от други, докато в Дегерлох те винаги бяха тясно свързани едни с други. Българите бяха попаднали в Щутгарт по съвсем различни мотиви.


◊ IN MEMORIAM

Димитър Г. Димитров за себе си и за изкуството
Разговаря Руен Руенов

... Така леко, с колебания, вървяхме напред...

През януари ни напусна Димитър Г. Димитров (24.Х.1939–18.I.2009), историк на изкуството, изкуствовед и художествен критик, без чието ярко присъствие е трудно да си представим българската художествена сцена от средата на 60-те години на миналия век до наши дни.

(...)
- Катедрата създаде някои добри историци на изкуството, няма да цитирам имена. Но не знам, ако направим преглед на цялостните резултати, може би тя трудно ще оправдае съществуването си. По някакъв стар съветски маниер катедрата беше прикачена към академията, както през XIX век музейното дело е било прикачено към художниците, а не към историците. А навсякъде историята на изкуството е историческа университетска дисциплина. Изкуствовед като такъв няма, защото не можеш да бъдеш едновременно историк, критик и естетик. Това са трите стълба. Разбира се, можеш, ако спазваш границите на всяка от тези области. Историята помага на критика, естетическото чувство е задължително за него, но естетиката е философска наука; историята е историческа наука, а критиката е нещо свързано с печата и масмедиите. Подчиняват се на различни изисквания. Аз искам все пак тези историци на изкуството, които действително имат сила, да я издигнат като коронна историческа дисциплина, както е в Европа и развитите страни. Докато у нас виждаме, че в печата се подвизават историците, но не и историците на изкуството.

Второто нещо, което бих казал за България, е, че в общественото пространство се появиха много художници, които се опитват да бъдат политици – това в нашата страна никога не е имало успех. Спомням си трагичния случай с Богдан Филов и просто се учудвам, че хората не си гледат живописта или скулптурата, а непрекъснато искат да бъдат пред очите на всички - с лицата си, а не с творбите си.


Автор: Антоанета Добрева

15.03.2009 - 23:30

Посетено: 1696

Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=7508&sid=28






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Приятелите на Вера Мутафчиева разказват за нея
коментари: 0 посетено: 494
-
bg . Форумите на професор Богдан Богданов продължават говоренето
коментари: 0 посетено: 873
-
bg . Библиотека Хипертекст: Нова онлайн платформа за публикуване на разкази подпомага развитието на българска фантастика
коментари: 0 посетено: 708
-
bg . 300 поръчки за 24 часа събра българска иновативна книга!
коментари: 0 посетено: 684
-
bg . Стартира първият образователен портал в Пловдив
коментари: 0 посетено: 540
-
bg . Стартира първият безплатен сайт за професионални звукозаписи на българско художествено слово
коментари: 0 посетено: 1647
-
bg . София вече има своя дневник
коментари: 0 посетено: 1023
-
bg . Виртуална библиотека "Иван Шишманов". Българска литература в превод
коментари: 0 посетено: 1879
-
bg . "Матрикант" - нов български киберпънк роман
коментари: 0 посетено: 808
-
bg . Списание с мобилна версия
коментари: 0 посетено: 1063
-
bg . Formalno.com - новото списание
коментари: 0 посетено: 1778
-
bg . Сценичните досиета на "Едип цар" вече са в интернет
коментари: 0 посетено: 1268
-
bg . Нов информационен сайт за култура във Варна
коментари: 1 посетено: 1744
-
bg . CGART.bg е официално открит
коментари: 0 посетено: 1417
-
bg . Рок-отец пусна православен сайт
коментари: 1 посетено: 2742
-
bg . Нов български университет направи уебсайт на акад. Вера Мутафчиева
коментари: 0 посетено: 1974
-
bg . Stand.bg е най-новият сайт за култура у нас
коментари: 0 посетено: 4373
-
bg . eLit Сайт за литература
коментари: 4 посетено: 2605
-
bg . Авторитети, символи и дефицит
коментари: 0 посетено: 1477
-
bg . Различни обстоятелства. Зависи
коментари: 1 посетено: 1738
-
bg . "Все е било мътно, ама сега..." - П. Слабаков
коментари: 0 посетено: 1804
-
bg . Седмицата на труда - цялото наше днес
коментари: 0 посетено: 1819
-
bg . Разни пътища. Въпрос на избор
коментари: 0 посетено: 1698
-
bg . И за всичко това са виновни книгите
коментари: 0 посетено: 1557
-
bg . Всичко тече... и пяната излиза отгоре
коментари: 0 посетено: 1683
-
bg . И днес е понеделник
коментари: 0 посетено: 1697
-
bg . Празници, пости и празни ефекти
коментари: 0 посетено: 1581
-
bg . Обидата записвай на вода...
коментари: 0 посетено: 1806
-
bg . Внимателно. По-внимателно! Да не стане като в приказката
коментари: 0 посетено: 1491
-
bg . Невероятното е ежедневие, а невъзможното - практика
коментари: 0 посетено: 1573
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres
Valid XHTML 1.0 Transitional